تاریخچه تیراندازی با تفنگ بادی

تیراندازی با تفنگ بادی از جدید ترین رشته هایی است که در برنامه فدراسیون جهانی گنجانده شده است. در اوایل قرن بیستم میلادی تیراندازی با تفنگ بادی در بسیاری از کشور ها رواج یافت اما نه به عنوان یک رشته رقابتی در سطح بین المللی. تا اینکه در ۱۹۵۸ میلادی کارل آگوست لارسن (دبیر کل فدراسیون جهانی تیراندازی در سالهای ۱۹۶۰- ۱۹۴۷) رشته تفنگ بادی را به عنوان رشته ای که می توانست جای گزین مناسبی برای رشته های خفیف باشد معرفی کرد. تا آن زمان مسابقات تیراندازی در این رشته در برخی از کشور ها انجام می گرفت اما تحقق خواسته او تا ۱۹۷۰ میلادی که مسابقات قهرمانی جهان در این رشته برگزار شد به طول انجامید. لارسن که در سال ۱۹۷۱ میلادی درگذشت. وی سرانجام شاهد بر گزاری این رشته ورزشی در برنامه رقابت های بین المللی بود. در سومین دوره بازی های آسیایی ۱۹۵۸ میلادی این رشته برای اولین بار به صورت سه وضعیت برگزار شد. در ۱۹۶۶ میلادی اولین دوره مسابقات اروپایی این رشته در ویس بادن آلمان بر گزارشد. در این مسابقات ۸۰ تیرانداز در قالب ۱۸ تیم حضور داشتند. در رده بندی تیمی سوییس با کسب ۱۵۳۲ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و گ.کومیت از آلمان با کسب ۳۸۵ امتیاز عنوان نخست این مسابقات را به خود اختصاص داد.

فدراسیون تیراندازی آلمان در ۱۹۶۶ میلادی کارت هدف جدیدی را برای این رشته طراحی وپیشنهاد کرد. در ۱۹۷۰ میلادی با معرفی این کارت رکورد های این رشته دستخوش تحول تازه ای شد. از کارت هدف جدید در اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در فونکس آریزونا استفاده شد. در این مسابقات ۹۳ تیرانداز در قالب ۲۰ تیم حضور داشتند. کشور آلمان با کسب ۱۵۱۲ امتیاز مقام اول تیمی را از آن خود کرد و در رده بندی انفرادی گ.کاسترمان از آلمان با کسب ۳۸۷ امتیاز نفر اول شد.

در سالهای نخست تعداد ۴۰ تیر در این رشته شلیک می شد اما از ۱۹۸۱ میلادی به بعد در رقابت مردان این تعداد به ۶۰ تیر افزایش یافت و هم ردیف با رشته های دیگر (از نظر تعداد تیر) قرار گرفت. رشته تفنگ بادی نیز در ۱۹۸۴ میلادی به برنامه رقابت های المپیک افزوده شد.تیم ملی مردان کشورمان برای اولین بار پس از القلاب شکوهمند اسلامی ایران در۱۳۶۶ شمسی (۱۹۸۷میلادی) در مسابقات تیر اندازی قهرمانی آسیا شرکت کرد. تیم ملی بانوان کشورمان نیز در ۱۳۶۹ شمسی (۱۹۹۰ میلادی) در بازی های آسیایی پکن حظور یافت.