اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 2.98
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دوربین دوچشمی چیست؟
#1
دوربيـن دو چشمي چيســت؟
دوربين شکاري (دوربين دوچشمي، دوربين ارتشي، دوربين صحرايي) وسيله ا‌ي دستي است براي بزرگنمايي اجسام دور. عمل بزرگنمايي به‌وسيله عبور تصاوير از دو سري لنز مجاور و يک منشور ايستاده صورت مي‌گيرد. دوربين‌هاي شکاري تصوير را ايستاده نشان مي‌دهند برعکس تلسکوپ‌ها که تصاوير را وارونه مي‌نمايانند. معمولاً بر روي دوربينهاي دوچشمي سه رقم حک شده‌است. رقم نخست که به نشانه x ختم شده‌است، مثلاً ۶x، بيانگر آن است که دوربين تصوير را چند برابر اندازه واقعي درشت تر مي‌کند. رقم دوم، مثلاً ۳۰ يا ۳۵، قطر عدسي شيئي را به ميليمتر نشان مي‌دهد. اگر بزرگنمايي عدسي را ثابت فرض کنيم، هرچه قطر عدسي شيئي بيشتر باشد تصويري روشنتر بدست مي آ‌يد. اين نوع دوربين در واقع در نور کم کارايي بهتري دارد. دوربينهايي با مشخصات ۳۰×۶ يا ۳۵×۷ براي مقاصد عمومي مناسب هستند. رقم سوم بيانگر آن است که از فاصله ۱۰۰۰ ياردي (۹۱۰متري) يک منطقه‌ با چه پهنايي مشاهده مي‌شود.


 
وجه تمایز دوربین ها از یکدیگر چیست؟
نوع جنس بدنه دوربین و آلیاژ آن - نوع ساخت از لحاظ ضد آب بودن یا نبودن - داشتن گاز داخلی جهت ممانعت از ورود آب و گرد و غبار - نوع کیفیت منشور بکار رفته (در مدلهایی که دارای منشور هستند) - نوع لنز و نوع تراش لنز - نوع پوشش لنز های دوربین (کوتینگ) - میزان قطر عدسی شیئی ، متعاقب آن میزان بزرگنمایی - متعلقات جانبی یک دوربین ، کمپانی سازنده آن و درنهایت کیفیت تاثیر بسزایی در قیمت گذاری و تمایز دوربین های مختلف از یکدیگر دارد.
 
با دوربین 30*8 تا چند کیلومتری را میتوان دید؟
کیفیت ساخت دوربین که در بالا ذکر شده و بزرگنمایی بالاتر با قطر دهانه بزرگتر ، برد بالاتر را تضمین میکند با اینحال چون یک شاخص معین برای تخمین وجود ندارد! هیچ سازنده ای برد را عنوان نمیکند نمیتوان قطعی اعلام کرد که مثلا یک آهو در فاصله سه کیلومتری قابل مشاهده است یا نه! اوضاع جوی و حجم جسمی که مشاهده میکنیم در برد دوربین ها تاثیر بسزایی دارد. مثلا در یک روز با آسمانی صاف و پاک برج میلاد تهران از فاصله 30 کیلومتری با چشم غیر مسلح براحتی دیده میشود اما در روزهای غبار آلود همین برج با دوربین دوچشمی از فاصله 5 کیلومتری بسختی دیده میشود. با اینحال برای تخمین برد یک قاعده کلی وجود دارد که مطلق نیست! مثلا میخواهیم بدانیم با دوربین 8x30 پلاک یک اتوموبیل تا چند متری قابل رویت است. فرض میگیریم در یک روز آفتابی و هوای صاف پلاک خودرو با چشم غیر مسلح تا 15 متری قابل خواندن است خوب اگر 15 را در 8 ضرب نمائیم فاصله ی بدست آمده میشود 120 متر ، یعنی با دوربین فوق میتوان پلاک اتوموبیل در 120 متری را تشخیص داد. میتوان این قاعده کلی را به اجسام بزرگتر و یا کوچکتر نیز تعمیم داد.
 

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز در شکار دوربین دو چشمی شکاری می باشد ولی اطلاعاتی که ما باید در این زمینه داشته باشیم ممکن است مختصر باشد
ضرورت دوربین دو چشم به حشدی است که هیچگاه شما نمی توانید با چشم غیر مسلح و فاصله نسبتا دور یک کل یا قوچ که لابلای سنگها و یا زیر سایه یک بوته در کوه خوابیده را به خوبی تشخیص دهید.
اطلاعات فني دوربين:
یک دوربین دوچشمی را می توان به صورت دو تلسکوپ شکستنی کوچک کاملا"شبیه هم دانست که هرکدام برای .شکل (زیگزاگ مانند) دوربین دوچشمی ناشی از وجود چهار (4) عدد منشور 90 درجه است که بصورت جفتی در مسیر نور هر کدام از عدسیهای شیی قرارگرفته اند.(این ترکیب منشور با نام porro prism شناخته می شود).
با وجود این منشورها تصویر به صورت مستقیم درمی آید.توان دوربینهای دوچشمی بصورت ضرب دو عدد نوشته می شود که اولی نشاندهنده مقدار بزرگنمایی و دیگری نشاندهنده مقدار قطر عدسی شیی بر حسب میلیمتر است .
برای مثال یک دور بین با مشخصات 50*10 یعنی مقدار بزرگ نمائی آن ده برابر و اندازه قطرعدسی نیز 50 میلیمتراست. باچنین دوربینی تصویری که ازفاصله 1000 متری میبینیم همان تصویری است که باچشم غیرمسلح از فاصله 100 متری می بینیم. هر چه اندازه عدسی بزرگتر باشد از جسم موردنظر جزییات و وضوح بیشتری را شاهد خواهیم بود اما در مورد بزرگنمایی این موضوع برعکس است٬یعني هرچه میزان بزرگنمایی یک دوربین با قطر عدسی مشخص بیشتر شود کیفیت تصویر افت میکند.
رابطه قطر عدسی دریک دوربین بامیزان جمع آوری نور: مربعی است یعنی برای مثال با افزایش دو برابر قطر عدسی میزان جمع آوری نور چهار برابر می شود. یک دوربین 50*8 نسبت به دوربین 30*8 به اندازه 2.8 (یامربع حاصل تقسیم 25 بر 9) برابر نور بیشتری جمع آوری میکند. در واقع در دوربین 50*8 همه چیز به اندازه 2.8 برابرروشن تر از دوربین 30*8 دیده میشود.

میدان دید دوربینهای دوچشمی :عبارت است از مقداری از پهنه آسمان (یا زمین) که توسط دوربین دوچشمی در برابر چشمانمان قرار می گیرد وبرای بیان آن از واحد درجه استفاده می شود.اندازه میدان دید چشم غیر مسلح در حالت ایده آل 180 ودر حالت معمول 140 درجه است.بطور کلی رابطه میدان دید وبزرگنمایی بصورت وارونه است وبا افزایش یکی دیگری کاهش می یابد.برای مثال میدان دید دوربین 60*20 حدود 3 درجه ومیدان دید دوربین 70*15 حدود 4.4 درجه است.
اغلب سازندگان دوربین ها اندازه میدان دید را به صورت پهنا بر حسب فوت در فاصله 1000 یارد بیان می کنند.این بدان معناست که منظره ای که از درون دوربین وفاصله 1000 یاردی می بینیم دارای پهنای x فوت است.برای مثال ممکن است برروی دوربینی اندازه میدان به صورت مقابل نوشته شده باشد:315 feet at 1000 yardمعنای آن این است که منظره ای که در فاصله 1000 یاردی ماست واز درون دوربین شاهد آن هستیم دارای عرضی برابر 315 فوت می باشد.
برای تبدیل این واحد به درجه عدد برحسب فوت را بر 52.5 تقسیم می کنیم.درمورد مثال ذکر شده میدان دید به صورت مقابل بدست می آید:6=52.5/315 پس میدان دید 6 درجه است.
در دوربینهای روسی این معیار بر حسب متر بیان می شود.برای مثال برروی دوربین 60*20 روسی چنین نوشته شده است:62m at 1000 m که همچون مورد قبل بیانگر این است که دارای پهنایی برابر با 62 متر است.برای تبدیل این واحد به درجه کافیست پهنای بر حسب متر را بر 20 تقسیم کنید:3.1=20/62 یعنی میدان دید این دوربین 3.1 درجه است.
حد عملی اندازه میدان دید دوربین از تقسیم عدد 65 بر بزرگ نمایی بدست می آید.بنابراین بزرگترین میدان دید دوربینی با بزرگنمایی 10 برابر 6.5 درجه است:6.5=10/65
بدلیل اینکه میدان دید دوربینهای دوچشمی بسیار بیشتر از تلسکوپ می باشد(در حدود 5/1 تا 5 درجه) برای بعضی ازکارهای ستاره شناسی مانند رویت هلال ماه نو و رصد ستاره های دنباله دار بسیار سودمند است.مشاهده مناظر طبیعی با یک دور بین دوچشمی بسیار لذت بخش است.
مردمک خروجی :مردمک خروجی اندازه یا قطرپرتو توری (بر حسب میلیمتر ) است که از چشمی دوربین دوچشمی خارج می شود وبرای اندازه گیری آن می بایست قطر عدسی شیی را بر بزرگنمایی تقسیم کنیم.برای مثال قطر مردمک خروجی در دوربین 50*10 برابر 5 میلیمتر است.هرچه این اندازه به میزان گشودگی مردمک چشم ما درزمان رصد (حدود 6 میلیمتر) نزدیکتر باشد می توانیم امیدوارباشیم که در حال بهره گیری از حداکثر بازدهی ابزار وچشممان هستیم.
راحتی چشم:بیانگر فاصله ای است که چشمان ما می تواند از چشمی دوربین داشته باشد به نحوی که کل میدان دید را به وضوح وآسانی مشاهده کنیم.هر چه مقدار آن بیشتر باشد کار با دوربین راحت تر است.این مورد به خصوص برای افرادی که از عینک استفاده می کنند اهمیت دارد.درحالت معمول فاصله میانگین چشمان انسان از قسمت داخلی لنز عینک حدود 12 تا 14 میلیمتر است علاوه بر این ضخامت عدسی عینک نیز در حدود 4 تا 6 میلیمتر است.در این صورت برای افرادی که از عینک استفاده می کنند این پرامتر باید حداقل بین 16 تا 20 میلیمتر باشد.توجه داشته باشید که با افزایش میدان دید ٬فاصله راحتی کاهش می يابد.
اندود اپتیک:اندود اجزای دوچشمی از قبیل عدسی شیی عدسی چشمی و منشور های مورد استفاده باعث کاهش میزان جذب و انعکاس نور در آنها شده و بیشتر نور دریافتی را از خود عبورمی دهد.انعکاس نور در دوربینهای دوچشمی از جمله معایب این ابزار است.یک قطعه شیشه معمولی حدود 4تا 5 درصد نور را بازتاب می کند.این انعکاسها باعث ایجاد تصاویری شبح گون شده واز کیفیت تصویر می کاهد.با اندود عدسی ها می توان انعکاس نور را 50 درصد یا حتی بیشتر کاهش داد.
درصورتی که یک سطح از شیشه را با لایه نازکی از MgF2 (فلوریدمنیزیم)بپوشانیم میزان انعکاس نوربه 1.5 تا 2 درصدکاهش می یابد.بااندودچندلایه یاmulti coatings می توان میزان انعکاس را به 0.25 تا 0.5 درصدکاهش داد.یک روش ساده برای بررسی نوع اندود دوربین این است که دست خود را پشت عدسی چشمی قرار دهیم وبه عدسی شیی نگاه کنیم٬میتوان بازتاب چهره خودرادید.
در دوربین های با اندود مناسب به طور قطع بازتاب کمتری را خواهیم دید.کار دیگری که می توان انجام داد توجه به رنگ اندود است.البته این آزمایش دقت چندانی ندارد اما تاحدودی می تواند مفید باشد.به طور کلی اندودهای به رنگ سبزوبنفش بهترین نوع اندود برای دوربینها دوچشمی است که کمتر از 0.5 درصد نور را جذب میکند.اندودهای به رنگ زرد٬نارنجی وقرمزچندان مناسب نیستندومقدارزیادی ازنورورودی راجذب می کنندوعلاوه برآن تصاویردریافتی همرنگ مایل به آبی خواهند داشت.با این حال نمی توان درباره کیفیت اندود یک دوربین تنها به وسیله رنگ آن با اطمینان قضاوت کرد.
توان تفکیک:این عامل فاکتوری است که میزان توانایی دوربین برای یافتن جزییات را به ما نشان می دهد.علاوه بر این با افزایش این توانایی رنگهای تصویر وضوح وشدت بیشتری خواهند داشت.
توان تفکیک:
توان تفکیک با تغییراندازه شیی تغییرمی کند . هرچه قطرشیی بیشتر باشدجزییات بیشتری راخواهیم دید.واحدبیان توان تفکیک ثانیه قوسی است.هرچه این مقدارکمترباشدتوان تفکیک بالاتراست.توان تفکیک چشمان انسان درحدودیک دقیقه قوسی است.رابطه تئوری یافتن توان تفکیک دوربین از تقسیم عدد 116 بر قطر شیی بدست می آید.برای مثال توان تفکیک دوربینی با قطر شیی50 میلیمتر حدود 2.3 ثانیه قوسی است.گفتنی است این مقدار تئوری است در حالیکه در عمل این مقدار می تواند با توجه به کیفیت اپتیک شرایط جوی وتوان چشم افراد تغییر نماید.
میزان انحنای میدان:دراغلب دوربینهای دوچشمی پس از انجام تنظیمات مربوط به تیز کردن تصویر اجسام در کناره های میدان دید تصویر کمی آشفته وخارج از تنظیم به نظر می رسد که مقدار آن به کیفیت اپتیکی ابزار بستگی دارد.برای تنظیم نمودن تصویر این قسمتها باید مقداری پیچ تنظیم تصویر را بچرخانیم که موجب بهم خوردن تصویر در مناطق مرکزی خواهد شد.بعد از تنظیم تصویر در مناطق مرکزی میدان دید هرچه ضخامت ناحیه کناری میدان که دارای تصویر نامناسب است کمتر باشد کیفیت دوربین بیشتر است.معمولا" بیان می شود اگر ضخامت ناحیه با تصویر غیرقابل قبول یک چهلم منطقه با تصویر قابل قبول باشد کیفیت سیستم در حد مناسب است.بطور کلی هرچه مقدار چرخاندن پیچ تنظیم برای مشاهده مناطق مختلف تصویر کمتر باشد کیفیت دوربین بالاتر است.در برخی از دوربینهای با کیفیت عالی به سختی می توان انحنای میدان را تشخیص داد وکل میدان دید واضح دیده می شود.
میزان اعوجاج تصویر:جسم عمودی یا افقی (همچون یک دکل مخابراتی)را درمیدان دید دوربین بیاوریدوبا جاروب کردن آن توسط دوربین بررسی کنید که آیا خم شدگی یا انحرافی در شکل واقعی آن در داخل میدان دید وبه خصوص در لبه های تصویر به چشم می خورد یا خیر.تشخیص این ایراد در دوربینها بسیار مشکل است.اعوجاج در دوربینهایی که از سطح کیفی پایینی برخوردارند بیستر خود را نشان می دهد.
توانایی تنظیم دقیق(فوکوس) یا قابلیت نقطه ای کردن ستارگان:یک ستاره روشن را هدف گیری کنید سپس دوربین را با چرخاندن پیچ تنظیم تصویر از حالت تنظیم در بیاورید وبا دقت به شکل پخش شدگی نور ستاره نگاه کنید.هرچه این شکل به دایره نزدیک تر باشد درزمان تنظیم دقیق ستاره را نقطه ای تر وهرچه بیضی تر باشد هنگام تنظیم دقیق ستاره رابه شکل یک نقطه شبیه خط خواهیم دید.آشکاراست که هرچه کیفیت دستگاه بیشتر باشد قابلیت نقطه ای کردن نور ستاره در آن بیشتر بوده وپخش شدگی نور درآن به دایره نزدیک تر خواهد بود.
میزان جذب نور توسط ابزار:بسته به نوع عدسی ها ومنشور ها وبقیه قطعات نوری دوربین مقداری از نور وارده به دوربین طی عبور از قسمتهای مختلف از بین می رود.هرچه این مقدار بیشتر باشد تصویر خروجی از عدسی چشمی دوربین تاریک تر بوده وبا حقیقت فاصله خواهد داشت.همین طور گاهی اندود دوربین باعث می شود که زمینه تصویر به رنگ خاصی متمایل باشد.برای مثال در اغلب دوربین هایی که رنگ اندودشان قرمز نارنجی وزرد است رنگ زمینه تصویر متمایل به آبی واز حالت حقیقی قدری کدرتر است.همین طور در تصویر اکثر دوربینهای روسی رنگ زمینه تصویر متمایل به زرد است که البته با گذشت زمان وکارکرد بیشتر دوربین به نظر می رسد که این کدورت افزایش می یابد.اما در دوربینهای با کیفیت اندود عالی ونیز دوربینهایی که از منشور های BAK_4 استفاده میکنندتصویرخروجی بسیاربه حقیقت نزدیک خواهدبود.دردوربینی که مقدارجذب نور آن بالا است آسمان قدری تاریک تر از آنچه با چشم غیر مسلح دیده می شود به نظر می رسد.
تعريف دوربين به روايت ساده :
همه مي دانيم که علایم شاخص دوربینها با اعدادی شبیه ۳۰×۶ یا ۳۵×۷ و ۴۰×۱۰و امثالهم نشان داده می شود ولی اینها چه مفهومی دارند؟
اولین عدد سمت چپ یعنی ۱۰ یا ۷ یا ۸ یا ۶ قدرت بزرگنمایی دوربین و دومین عدد مبین قطر عدسی چشمی آن به میلیمتر است.
مثلا در دوربین ۳۰×۸ عدد ۸ بزرگنمایی دوربین و عدد ۳۰ قطر عدسی چشمی می باشد.
مجذور نسبت قطر عدسی چشمی بر بزرگنمایی را روشنایی نسبی می نامند.
مثال اگر دوربین را با دست بگیرید و به فاصله یک دست دور نگهداشته و داخل عدسی را نگاه کنید یک داره شفاف کوچکی را می بینید که آنرا مردمک عدسی مینامند.
قطر این مردمک عدسی با خارج قسمت قطر عدسی چشم بر حسب میلیمتر به بزرگنمایی دوربین برابر است حال اگر این عدد را مجذور نمایید روشنایی نسبی بدست می آید.
بنابر این قطر دایره مردمک دوربین ۳۰×۶=پنج میلیمتر است: ۵=۶÷۳۰ و روشنایی نسبی آن ۲۵=۵×۵ یعنی بیست و پنج می باشد.
برای بدست آوردن قطر دایره مردمک عدد سمت راست دوربین را بر عدد سمت چب تقسیم میکنیم یعنی ۳۰ تقسیم بر ۶ که می شود ۵
وبرای تعیین روشنایی نسبی خارج قسمت که عدد پنج می باشد را در خودش ضرب می کنیم یعنی ۵×۵= که می شود ۲۵
خب حالا تا اینجا دانستید که دوربینهای ۳۰×۶ و ۳۵×۷ و ۴۰×۸ به یک اندازه و برابر است!
اما کابرد این اعداد چیست؟
اگر مردمک چشم شما به عللی مانند ابری بودن یا سایه و روشنایی زیاد از حد کوچکتر و بزرگتر شود چشم انسان نمی تواند از روشنایی داخل دوربین که ان هم از مردمک عدسی
چشمی خارج می شود استفاده نماید.
در حالت عادی دوربینها نامبرده شبیه هم هستند و دیدشان نیز تقریبا یکی است مثال یک دوربین ۳۵×۹ با قطر مردمک ۳/۸وروشنایی نسبی۱۴/۴به همان اندازه روشن و
واضح است که یک دوربین ۵۰×۷ با قطر مردمک ۳/۸ و روشنایی نسبی ۵۰/۴ نشان میدهد.
اما در یک روز ابری و تاریک قطر مردمک چشم انسان بیشتر باز می شود با دوربین ۵۰×۷که قطر مردمک چشمی آن ۷/۱ میلیمتر است اشیاء را خیلی واضحتر
و روشن تر از دوربین نوع اول می توان دید.زیرا هرچه نسبت باز بودن مردمک چشم انسان به قطر مردمک عدسی دوربین بیشتر باشد تصویر اشیاء واضحتروبهتردیده می شود.
البته فکر وزن دوربین هم باشید بعضی دوربینها مانند ۵۰×۷ و …وزنشان بسیارزیاد است و این دوربینها را دوربین شب نیز می نامند و اغلب در کشتیرانی و جاهایی که بخواهند در تاریکی شب و یا روشنایی کم اشیاء را به خوبی ببیند استفاده می کنند.
اگر مورد استفاده در دشتها و اتومبیل باشد مهم نیست ولی یادتان باشد که در کوه و شیبهای زیاد یک گرم وزن اضافه اشیاء ممکن است مشکل ساز باشد!
بنابراین بهترین دوربین دوربینی است که با وزن کم و میدان دید بیشتری داشته باشد.
میدان دید دوربین به آن قسمت از فضای خارج که از داخل دوربین دیده می شود گفته می شود،میدان دید دوربین دو نوع تعریف دارد:
یکی بوسیله زاویه بر حسب درجه و دیگری قطر میدان در فاصله ۹۰۰ متری مثلا زاویه رویت میدان دید دوربین ۳۰×۸ بوش ولمب برابر هشت درجه و بیست ونه دقیقه است.
و قطر میدان آن در فاصله ۹۰۰ متری ۱۳۵ متر می باشد.
در مورد دوربین ۳۵×۷ و ۳۵×۹ ساخت همان کارخانه، زاویه رویت میدان ۷ درجه و ۱۷ دقیقه و قطر میدان دید آن ۱۱۵ متر است.
هرچه میدان دایره شکلی که از داخل هر دوربین دیده می شود وسیع تر باشد از ان دوربین استفاده بیشتری می توان برد.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
باید گفت مهمترین مشخصه در تعیین قیمت , نوع پوشش لنز می باشد . متاسفانه این مقوله در برای انتخاب دوربین در کشورمان که محدودیت عرضه دوربین های واقعی وجود دارد , کمتر مورد توجه قرار می گیرد و از این روی راه را برای بسیاری از سود جویان با تبلیغات غیر علمی و غلو آمیز باز می کند . بسیاری از علاقه مندان به کیفیت , با رجوع به اطلاعات نادرست , هزینه بسیار گزاف برای دوربین ها پرداخت می کنند که این مهم در همه جای دنیا , بر خلاف وجود گسترده بازار خرید نیز دیده می شود.

انواع پوشش لنز

Coated : ساده ترین پوشش لنز آن است که روی یکی از وجوه لنز تنها یک لایه و آن هم از جنس فلوراید منیزیم قرار گیرد. باید دانست که پوشش روی لنز توسط یک شیمیدان آلمانی به نام الکساندر اشماکولا که عضو هیئت علمی کمپانی زیس بود برای برای اولین بار در سال 1930 میلادی برای لنزهای دوربین این شرکت ابداع شد.

Fully Coated : این اصطلاح به آن معناست که تمام وجوه آزاد (وجوه متعدد داخلی و خارجی قرار گرفته در فضای باز که ممکن است تعداد آنها تا 16 عدد در دوربین های دو چشمی باشد ) با یک لایه پوشانده شده اند.

Multi Coated :این اصطلاح که به اختصار به MC نمایش داده می شود بیانگر آنست که یک وجه یا بیشتر وجوه آزاد با چندین لایه از مواد که عموما خاصیت ضد انعکاسی دارند، پوشانده می شود. این وجوه ابتدایی و انتهایی انتخاب می گردند (اولین از قسمت چشمی و آخرین از شیئی) و وجوه دیگر عموما تنها از یک لایه پوشش بهره می گیرند.

Fully Coated :دوربین های با کیفیت اغلب از این سیستم پوشش بهره می گیرند،به این صورت که تمامی وجوه آزاد دارای چندین لایه از مواد پوششی هستند و حداکثر میزان گذردهی نور حتی در محیط های کم نور را ارائه می دهند.این نوع پوشش برای شرکتهای سازنده دوربینها ممکن است مختلف باشد و هر دوربین از مواد مختلف و فرآیند ویژه استفاده کنند. هرچند برخی از شرکتهای سازنده لنز به حد تقریبی 100% میزان گذردهی نور برای هر لنز یا قطعه اپتیکی دست یافته اندولی پس از استفاده از آنها به صورت یکجا در دوربین و الحاق آنها به یکدیگر، از میزان آن کاسته میشود.در مجموع دوربین های با کیفیت دارای Light Transmission بیش از 90% هستند که البته این میزان در دوربین های آلمانی zeiss و schmidtbender بین 5/94 تا 95 درصد واقعی است.

Twilight Factor :

این مشخصه به کیفیت لنز یا منشور در دوربین ها بستگی ندارد و از فرمول ریاضی زیر بدست می آید:

Z=V.D

Z=Twilight Factor

بزرگنمایی=V

قطر لنز شیئی دوربین به میلیمتر=D

Twilight Factor قابلیت و عملکرد دوربین را در نور کم و یا محیط های غبار آلود یا مه آلود نشان می دهد. به طور مثال شکارچیان از دوربین تفنگ 56*8 (که حتی می توانند به روشن شونده نیز مجهز باشند) در جنگل یا محیط های مشابه استفاده می کنند.Twilight Factor این دوربین ها به صورت زیر محاسبه می شود:

Z=8x56=21.17

Exit Pupil (مردمک بیرونی یا خارجی)

اگر یک دوربین را در فاصله معین از چشمان خود بگیریم (مثلا فاصله حدود 30 سانتی متر برای دوربین های دو چشمی) دایره ای روشن در قسمت چشمی دوربین دیده می شود که Exit Pupil یا مردمک بیرونی نامیده می شود. هر قدر این عامل بیشتر باشد تصویر در محیط های تاریکتر واضحتر است. Exit Pupil از فرمول زیر بدست می آید:

A=D/V

مردمک بیرونی به میلیمتر=A

قطر لنز شیئی به میلیمتر=D

بزرگنمایی=V

به طور مثال مردمک بیرونی برای دوربین 42*8 عبارت است از:

A=42/8=5.25

تذکر: برای محاسبه Twilight Factor در دوربین هایی که مردمک بیرونی آنها از 8 میلیمتر بیشتر است، به جای قطر لنز شیئی مقدار زیر را در فرمول آن قرار میدهیم:

D=8.V

بزرگنمایی=V

Eye Relief :

به فاصله بهینه چشم تا قسمت چشمی دوربین که تصویر به صورت واضح قابل رویت باشد Eye Relief گفته می شود.به عبارت دیگر در این فاصله میدان دید تعریف شده در دوربین به صورت کامل رویت می شود و مسلما میزان این عامل در دوربین های تفنگ بیشتر از دوربین های دو چشمی می باشد.زیرا دوربین های تفنگ در معرض تکان های شدید و حرکات تفنگ ناشی از پس زدن هستند و این فاصله باید ایمنی چشم تیرانداز را فراهم کند. اغلب دوربین های تفنگ استاندارد Eye Relief حدود 90 میلیمتر بهره می گیرند.

قابل ذکر است درون دوربین های شکاری با کیفیت را، از گاز N2 (نیتروژن) پر می کنند تا از تعرق و بخار گرفتگی لنزها و یا موارد مشابه جلوگیری شود. با توجه به مشخصات کلی گفته شده، یک کاربر با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها و نیز نوع کاربرد دوربین ونیز قیمت می تواند آن را انتخاب کند.

انواع دوربین های دو چشمی از لحاظ ساختار منشوری

دوربین های دو چشمی ار لحاظ آرایش منشورها به دو صورت کلی تولید می شوند:

1-Porro Prism

2-Roof Prism

دوربین های Porro دارای قدمت بیشتری نسبت به دوربین های Roof هستند. مدل اولیه این دوربین ها در حدود سال 1850 میلادی توسط یک ایتالیایی به نام Porro ارائه گردید که با استفاده از دو منشور ساخته شده و مسیر نور در لنز شیئی و لنز چشمی در یک راستا نمی باشد و این نام تا کنون برای این سیستم دوربین ها هنوز باقی مانده است. در سال 1894 شرکت Zeiss اولین دوربین شکاری مدرن را با استفاده این تکنولوژی تولید کرد.

با بهینه سازی این دوربین ها با توجه به جنس منشورها و نیز نوع پوشش آنها و نیز کیفیت لنزها، این قبیل دوربین ها که میدان دید مناسب و روشنایی خوبی را دارا هستند، از محبوبیت بالایی برخوردار شدند که هنوز توسط شرکت های معتبری تولید می شوند.

سیستم Porro Prism تا سال 1960 به عنوان یک استاندارد در تولید دوربین های دو چشمی بود تا اینکه در این سال شرکت Zeissو Zleit سیستم جدیدی به نام Roof Prism با دید راست را ابداع نمودند که مسیر نور ورودی به لنز شیئی و خروجی از لنز چشمی هم راستا است.هرچند دوربین های Roof از لحاظ شکل ساده بنظر میرسند ولی مسیر نور در آنها پیچیده تر بوده و قسمتهای اپتیکی آنها باید از دقت و کیفیت بالایی برخوردار باشند. از اینرو دارای قیمت بیشتری می باشند. با استفاده از این تکنولوژی دوربینهای دو چشمی با حجم مناسب ارائه شدند که استفاده از آنها آسانتر از دوربینهای Porro است .

نکته قابل توجه در دوربینهای Roof انست که در هنگام فوکوس کردن، قسمتهای داخلی دوربین حرکت می کنند در حالی که در دوربین های Porro برای تنظیم وضوح، قسمت چشمی جابجا می شوند. باید توجه داشت آرایش منشورها در دوربین های سیستم Roof یکسان نیست و عموما از دو نوع آرایش بنا به مدل دوربین استفاده می شود که این دو از ابداعات شرکت Zeiss است.

در دوربین های Roof با سایز متوسط و یا بزرگ معمولا از آرایش منشور Abbe-KOnig استفاده می گردد که مسیر نور در آن ساده تر بوده ولی طول دوربین افزایش می یابد. آرایش دیگری که در دوربین های سایز کوچکتر (متداول در دوربین های آلمانی ) مانند 32*8 استفاده می شود، Schmidt-Pechan نام دارد که مسیر نور در آن پیچیده تر بوده ولی طول دوربین کاهش می یابد و از لحاظ پوشش برای تصحیح مسیر نور دارای حساسیت بسیاری است. از اینرو دوربین های با لنز شیئی 32 به صورت Compact و سبک ارائه شده اند.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان