اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 2.58
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکات مهم در خرید سلاح ساچمه زنی
#1
چگونه یک تفگ ساچمه زنی بخریم

·        هدف خود را از خرید تفنگ مشخص کنید- آیا برای حفظ امنیت خانه، مزرعه، کارخانه و ... به تفنگ نیاز دارید؟ آیا صرفأ به تفنگ علاقه مندید و تیراندازی برایتان چندان اهمیتی ندارد؟ آیا صرفأ به تیراندازی ورزشی علاقه مندید؟ آیا مایلید به شکار پرنده بپردازید؟ آیا می خواهید به شکار پستانداران بروید؟




برای استفاده از تفنگ برای مقاصد حفاظتی نیاز به تفنگهایی کوتاه با قابلیت مانور و پنهان سازی بالا و در عین حال با قابلیت آتش سریع و فراوان است. برخی از تفنگهای نیمه خودکار یا دستکش ساچمه زنی دارای لوله های بسیار کوتاه بوده و در ضمن قنداق آنها تاشو هستند و یا می توان قنداق آنها را باز نموده و قبضه ای مشابه قبضه تپانچه ها به آنها متصل نمود تا کوتاهتر شوند.

تفنگهای مخصوص شکار، دامنه وسیعی از تفنگها را شامل می شوند. از تفنگهای تک لول تک تیر تا تفنگهای دولول و تفنگهای چندتیر دستکش یا نیمه خودکار. این تفنگها را می توان هم برای شکار پرندگان استفاده کرد و هم برای شکار چهارپایان از قبیل گراز (با استفاده از تک گلوله).

تفنگهای ورزشی نیز عمدتأ تفنگهای دولول روی هم و بعضأ تفنگهای تک لول هستند. البته می توان از تفنگهای مخصوص شکار نیز استفاده کرد منوط بر اینکه ویژگیهای آنها مطابق با استانداردهای تعیین شده باشند.




·        آشنایی کامل به تفنگ ساچمه زنی پیدا کنید (بعدها در این مورد اطلاعاتی ارائه خواهد شد).
·        به قوانین مربوطه اشراف پیدا کنید- مطابق قوانین ایران هر شخص که به سن قانونی رسیده و شرایط لازمه را داشته باشد، مجاز است حداکثر سه قبضه تفنگ از انواع ساچمه زنی (برای شکار پرندگان و شکار خرگوش و گراز توسط اقلیتهای مذهبی)، گلوله زنی (برای شکار چهارپایان) و گلوله زنی خفیف (برای تمرین تیراندازی) داشته باشد. مجوز حمل این سلاحها طی تشریفات قانونی خاص و پس از خرید سلاح از فروشندگان مجاز سلاحهای شکاری و یا دارندگان سلاحهای شکاری مجاز، صادر می شود.
·        بودجه قابل تخصیص به خرید تفنگ را مشخص کنید- در ابتدا لازم است حدود قیمت انواع سلاحها را بدانید. سلاحهای قدیمی تر ارزانتر از سلاحهای نو هستند. سلاحهای تک لول تک تیر ارزانتر از سلاحهای دولول و آنها هم ارزانتر از سلاحهای چندتیر هستند. البته در حال حاضر سلاحهای چندتیر ترکیه ای ارزانتر از سلاحهای دولول ترکیه ای هستند. سلاحهای ایرانی و ترکیه ای ارزانتر از سلاحهای اروپایی و آمریکایی هستند. البته در حال حاضر سلاح ساچمه زنی تک لول ایرانی (نخجیر1) قدری گرانتر از سلاح تک لول ترکیه ای هوگلو یا همان دوعقاب است(Huglu).
·        بخشی از بودجه خود را برای خرید تجهیزات لازم و هزینه های دیگر درنظر بگیرید
·        دلخواسته های خود را در نظر داشته باشید- چه نوع تفنگی را دوست دارید؟ تک لول تک تیر؟ تک لول چند تیر دستکش؟ تک لول چند تیرنیمه خودکار؟ دولول کنار هم؟ دولول روی هم؟
·        با توجه به تمام جوانب امر، تفنگی را که می خواهید داشته باشید مشخص کنید و تمام ویژگیهای مدنظر خود را فهرست کنید-
·        در خرید سلاحهای ساچمه زنی دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟ با توجه به اینکه در ایران عمدتا سلاحها کهنه هستند لذا دقت در انتخاب و خرید سلاح، حایز اهمیت است. البته یافتن سلاحهای واقعا نو دور از ذهن نیست.
1.     سلامت زاج سلاح را بررسی کنید. زاج همان جلای مشکی روی سلاح است.
2.     سلامت رنگ قنداق و بچه قنداق را بررسی کنید.
3.     سلامت کنده کاریهای روی قطعات فلزی و قطعات چوبی را بررسی کنید.
4.     سلامت قنداق، ته قنداق، قبضه و بچه قنداق را از لحاظ ترک و شکستگی بررسی کنید.
5.     سلامت پیچهای نمایان سلاح را بررسی کنید.
6.     بررسی کنید که روی بدنه سلاح دارای حفره و ترک ناشی از خوردگی و ضربه وجود نداشته باشد.
7.     بررسی کنید که لوله سلاح باد کرده نباشد.
8.     بررسی کنید که لوله سلاح کج نشده باشد.
9.     بررسی کنید که چوب سلاح بیش از اندازه روغن آلود نباشد. روغن زیاد باعث پوسیدگی چوب می شود.
10.            بررسی کنید که حرکت ماشه یکنواخت بوده (پله پله نباشد) و به فشار متناسبی نیاز داشته باشد.
11.            بررسی کنید که سلاح به راحتی و صحیح باز و بسته شود. در تفنگهای کمرشکن بررسی کنید که قفل اصلی هنگام بستن تفنگ کاملا بسته شود.
12.            سلامت پوک کش و پوکه پران (در سلاحهایی که این مکانیزم را دارند) را بررسی کنید.
13.            سلامت ضامن سلاح را بررسی کنید.
14.            بررسی کنید که آیا تفنگ دارای جای بند است یا نه (هم روی لوله و هم روی قنداق).
15.            داخل لوله را بطور کامل بررسی کنید. ابتدا لوله را بطور کامل تمیز کنید تا روغنی در آن نباشد. گاهی روغن موجود در لوله برای پنهان کردن عیوب داخل لوله است. از هر دو طرف به داخل لوله نگاه کنید. می توانید برای روشنتر شدن داخل لوله یک تکه دستمال کاغذی سفید را وارد لوله کنید و با سنبه کم کم آنرا به داخل هدایت کنید و مدام داخل لوله را بررسی کنید.
16.            چوک لوله ها را بررسی کنید. از چوک تفنگ اطلاع حاصل کنید. بررسی کنید که آیا چوک بر روی لوله حک شده است یا خیر.
17.            کلا وضعیت ظاهری سلاح را مدنظر قرار دهید. تیراندازی که به وضع ظاهری تفنگ توجه نکرده باشد یقینا به وضع داخلی آن نیز بی توجه بوده است.
18.            در صورت امکان سلاح را باز کنید و داخل آن را نیز بررسی کنید.
19.            بررسی کنید که آیا تفنگ مگنوم است یا خیر.
20.            در صورت امکان با تفنگ تیراندازی کنید. پترن گیری یک روش مطمئن برای بررسی ویژگیهای تیراندازی با سلاح است (در آینده در این مورد اطلاعاتی ارائه خواهد شد).
21.            در خرید سلاح عجله نکنید و نگذارید جوسازیهای اسلحه فروشان رویتان تاثیر بگذارد. خرید سلاح آن هم سلاح دست چندم کار حساسی است و نیاز به دقت و حوصله دارد. شما به راحتی نمی توانید سلاح خود را عوض کنید بنابراین با دقت بیشتری سلاح خود را انتخاب کنید.



توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان