اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 28 رأی - میانگین امتیازات: 3.18
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شکار اصولی و صحیح
#1
من خودم شخصا دوست داشتم تو سایت برای شکار یه انجمن مستقل ایجاد بشه و همه تاپیکهای مرتبط تو انجمن خودش ایجاد بشه.اگه مدیران محترم لطف کرده و این انجمن رو تو سایت راه اندازی کنن،خیلی سپاسگزار خواهم بود و میتونیم این تاپیک رو به انجمن خودش منتقل کرده و بحث های خودمون رو اونجا ادامه بدیم.
قول میدم  بحثهای شیرین،پربار،آموزش دهنده و . . . زیادی داشته باشیم.
پس منتظر میمانیم تا به صورت منسجم و کامل بحث هامون رو شروع کنیم.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#2
میخوام یه توضیحی در مورد شکار بدم تا شاید ذهنیت یکی بودن شکار با حیوان کشی پاک بشه.
اول از همه باید کلام خداوند متعال در کتاب دینی خودمان (قرآن کریم) اشاره کنم که به دفعات یادآوری شده که حیوانات حلال گوشت برای شکار و تغذیه نسل انسان خلق شدن و هیچ کجای قرآن نمیشه اثری از مذمت شکار پیدا کرد.توصیه بزرگان دین عزیزمون،اسلام،هم در مورد اهمیت پرداختن به شکار و تیراندازی میتونه دلیل محکمی بر عدم مذمومیت شکار باشه.قانون اساسی و مدنی و جزائی کشور هم شکار رو منع مطلق نکرده.
از طرفی طبیعت دارای چرخه ای هست که باید روال خودش رو طی کنه و هرگونه دست بردن در این گردش طبیعت،ضربه به طبیعت میزنه و روالش رو از بین میبره.شکار هم جزئی از این چرخه به حساب میاد و حذفش قطعا بی اثر نیست و حتما اثر منفی خواهد داشت.
ولی همین شکار هم در جای خود روال و منطق و چهارچوب داره و عدول و خروج از این روال و چهارچوب به طبیعت آسیب میرسونه.هر عقل سلیمی میپذیره که افزایش نسل یک حیوان در یک منطقه همونقدر میتونه به طبیعت اون منطقه ضرر بزنه که کاهش نسل میزنه.مثال میزنم.در منطقه ای افزایش خرگوش به کشاورزی و حیات سبز اون منطقه ضرر میزنه و تبدیل میشه به آفتی برای اون منطقه.یه مثال دیگه.افزایش موجود بی آزار و غیر آفتی مثل کبک در یک منطقه برای خود کبکها مضره.چرا؟خیلی ساده است.طول عمر زیاد پرنده میتونه اون رو در معرض انواع بیماریها قرار بده.دچار شدنشون به بیماری و سرایتش به سایر پرندگان گله ،باعث بیمار شدن گله میشه و این وسط شاید بشه گفت که یکی از عوامل کنترل چرخه طبیعت یعنی شکار،جاش خالیه.
شکار بی رویه و غیر اصولی به هیچوجه قابل دفاع نیست.بهش میگن حیوان کشی.بعضیها هم روش یه اسم با مسما گذاشتن و بهش میگن شکارکشی.
سعی خواهیم کرد مرز بندی بین شکار و شکارکشی یا حیوان کشی رو معین کنیم.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#3
شکار یکی از مباحث بسیار مهم و شیرینی هست که من به شخصه قویا معتقدم که اگر درست به اون پرداخته بشه نه تنها به طبیعت و حیات وحش کشومون اسیبی وارد نمیکنه بلکه برای حفظ اون کاملا ضرورت داره و باید فرهنگ ان به درستی شناسانده بشه تا محیط زیست و حیات وحش کشور در بهترین شرایط قرار بگیره.

شاید موردی رو که عرض کردم برای بسیاری تعجب برانگیز باشه که چطور ممکنه شکار کردن حیوانات باعث حفظ و بقای اونها بشه ؟؟؟!!!!...

در طبیعت شرایطی بوجود میاد که اگر ما دخالت نکنیم اسیب های بسیار زیادی متوجه خود ما و حیات وحشمون میشه

مثلا امروزه جمعیت کلاغ ها و زاغی ها به حدی افزایش بی رویه داشته که در جمعیت دیگر گونه های پرندگان مانند گنجشک سانان و سار سانان تاثیر بسیار منفی ایجاد کرده چرا که این پرندگان دشمن طبیعی ندارن و تخم و جوجه پرندگان دیگر رو همه ساله از بین میبرن که واقعا در محیط زیست کشور در حال حاضر تبدیل به یک معضل شده اند وباید با اقدامات کاملا اگاهانه و کارشناسانه جمعیت انها رو کنترل کرد و البته مثالهایی از این دست برای ارائه زیاد است این را خدمت دوستان عرض کردم تا همه دوستان با دید باز تری به مسئله شکار و شکارچی توجه کنند و از دیدگاه های یکجانبه و مطلق پرهیز کنند چرا که شما در این عالم امکان نداره چیزی رو پیدا کنید که برای اون نتوان جنبه منفی قائل شد که این شامل تمامی موجودات در این عالم هم به لحاظ نرم افزاری وهم سخت افزاری خواهد بود وشکار هم مانند بقیه موارد از این قائده مستثنی نیست و باید جنبه های مثبت و منفی ان توام با هم سنجیده بشه و از یک جانبه گری به شدت پرهیز واجتناب کرد.

به امید انروزی که جنبه های مثبت شکار هم از طرف مسولان و هم از ناحیه شکارچیان به خوبی درک بشه و از جنبه های منفی اون اجتناب کنیم و از یک جانبه نگری و مطلق گرایی پرهیز بشه که نجات محیط زیست و حیات وحش کشور در گرو این درک و فهم و اجرای درست نظرات کارشناسی و دلسوزانه است.

به امید انروز.......

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
حذف شکار از چرخه طبیعت زیانهای زیادی به طبیعت میزنه.
میدونستید که یکی از راههای بقای نسل یک گله قوچ و کل ،شکار هست!
معمولا در گله های این حیوانها،اونی که از همه بزرگتر و قویتر هست،به عنوان رئیس گله هدایت بقیه گله رو به عهده میگیره.همیشه هم مادینه های گله رو ملک مطلق خودش میدونه و اجازه جفتگیری به سایر نرینه ها نمیده و حتی اگه مجبور بشه باهاشون در میافته و از میدان بدرشون میکنه.از سن هشت تا نه سالگی به بعد،این نرینه های قلدر توان بارورسازی خودشون رو از دست میدن،ولی توان جسمانیشون هنوز بالاست و غیرتشون هم اجازه نمیده که جلوی چشمشون عمل جفتگیری اتفاق بیافته.اینجوری میشه که نسل اون گله به خطر میافته.ممکنه بگید،ای بابا،این قلدر مگه چند سال دیگه میتونه به سلطنت خودش ادامه بده که نسل بیافته به خطر.خیلی ساده اس،یه مطالعه در مورد سن نهائی این چهارپاها بکنید مسئله حل میشه.در ضمن،قطع موالید این حیوانات در عرض یک سال برابر با به خطر افتادن نسل و جمعیتشون به حساب میاد.
بگذریم،همین مسئله دلیلی هست که نه تنها در ایران،در تمام کشورها،مجوز شکار این حیوانات کهنسال برای شکارچیها صادر میشه و این حیوانات در حضور مامورین شکار میشن.البته چند سالی هست که در کشورمون این جواز بصورت ملموس و محسوس صادر نمیشه و بنده از اصل موضوع و اینکه چه اتفاقی داره میافته بی خبرم.
حتی در کشورهای آفریقائی به دلیل گفته شده و نیز جهت جلب و جذب توریست،مجوز شکار حیوانات کهنسال مثل شیر و کرگدن و . . . هم صادر میشه.
من دوست دارم این روشنگریها ادامه داشته بشه تا این تفکر غلط که متاسفانه در ذهن مردم جامعه گنجانده شده،اصلاح بشه.
ایهالناس:شکار و شکار کردن غلط نیست،شکار غلط کردن،غلط و اشتباهه.درست و اصولی و از روی آگاهی شکار کنید تا حیات وحش نه تنها آسیب نبینه،بلکه احیا هم بشه.
این بحث بسیار بسیار گسترده است و ادامه خواهد داشت.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#5
اولین قانون شکار صحیح و اصولی،رعایت فصل شکار هست.
این فصل در حیوانات مختلف با هم تفاوت داره و تابعی از عواملی مثل فصول جفتگیری،زاد و ولد،جوجه-توله و بره داری،مهاجرت و . . . هست.
در پرندگان از زمانی که سرما و برودت هوا رو به کاهش گذاشته میشه(که در مناطق مختلف جغرافیائی با هم تفاوت دارن)جفتگیریها شروع میشه و دوران تخم گذاری و جوجه کشی هم تابع نوع و نژاد پرنده هاست.تشخیص شروع زمان جفتگیری خیلی ساده است.علاوه بر تغییرات دمائی،میتونین به جوانه زدن درختها و سبز شدن سبزینه ها توجه کنید.در اقلیم کشور ما با توجه به تنوع گسترده جغرافیائی،شروع این تغییرات جوی بسیار گسترده است.در مناطق جنوبی از اواسط بهمن ماه و مناطق معتدل نیمه اسفند و نقاط کوهستانی و سردسیر از نیمه فروردین تا اواخر همین ماه برای فصل جفت یابی و جفت گیری پرنده ها زمان در نظر میگیرن.ولی دوره های تخمگذاری و جوجه کشی(تا وقتی جوجه توانائی اداره زندگی خودش رو داشته باشه و وزنش به حدی برسه که ارزش شکار داشته باشه) تا آخرهای شهریور ماه تا نیمه مهر منظور میشه.
البته همه اینها باز هم بستگی داره که جمعیت اون پرنده در منطقه دچار تهدید نباشه.
منتظر ادامه بحث بوسیله دوستان هستم.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#6
یک نکته بسیار جالبی که اقا بهرام در مورد پایان فصل شکار فرمودن جوانه زدن درختان به عنوان شاخص بسیار جالب در هر منطقه است 

این شاخص برای هر منطقه چنان دقیق است که در مورد پرندگان بومی از همین شاخص برای شروع فصل شکار در هر منطقهای میشه استفاده کرد به این معنی که در هر منطقه ای که میوه های خشکباری اون جا کاملا میرسه ، فصل شکار هم میتونه شروع بشه ، من خودم بهترین شاخص رو برای گردو در نظر میگیرم و دوستان هم میتونن با خیال راحت زمان رسیدن گردو رو برای شروع فصل شکار  گنجشک سانان و سار سانان در هر منطقه ای نظر بگیرند. در مناطق گرمسیر زودتر و مناطق سردسیر دیرتر این اتفاق میافته.
این شاخص به هیچ عنوان مناسب چهار پایان نشخوار کننده و خیلی از شکار های دیگر نیست.

حالا یکی نیاد بگه گوجه سبز و چغاله بادام اومده پس میشه پرنده شکار کرد .خخخخخ

میوه های تابستانی هم ملاک شروع فصل شکار پرندگان نیست.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#7
من خیلی کلی و خلاصه وار در مورد شروع فصل جفتگیری پرنده ها مطالبی رو توضیح دادم.دوستان باید زحمت بکشن و شروع این فصل رو تو اقلیمهای خودشون جهت اطلاع بقیه اعضا شرح بدن.چند تا مطلب در این مورد به ذهنم میرسه که خدمتتون عرض میکنم.
-مهمترین دلیلی که هر شکارچی رو موظف میکنه این تاریخها رو بدونه،اینه که ملزم به رعایت ممنوعیت شکار در این بازه زمانی هستیم.با شکار هرکدوم از جفتهای پرنده ها،کل خانواده در معرض خطر از بین رفتن قرار میگیره.
-علاوه بر ممنوعیت شکار در این مدت،یک شکارچی ،که در حقیقت یکی از عناصر پایداری حیات وحش محیط زیست هم به حساب میاد و از بهترین دوستداران محیط زیست محسوب میشه،خودش رو در اختیار حمایت از پرنده ها و حیوانات قرار میده.این حمایت هم میتونه جلوگیری از تخلف شکارکشها و افراد بی وجدان باشه و هم این وظیفه رو به شکارچی واقعی یادآور میشه که در پرورش و نگهداری از تخمها و جوجه های پرنده ها(در مورد توله ها و نوزادان در جای خودش بحث خواهیم کرد)با تغذیه صحیح و پالایش خطرات محتمل کوشا باشه.
-یادآور میشم که دخالت در کار طبیعت باید از روی آگاهی و دانش باشه.مثلا برای حفظ تخمهای یک لانه نمی توانیم ماری رو که داره تخمها رو تهدید می کنه،بکشیم.این میشه دخالت در کار طبیعت که خودش به چرخه حیات وحش صدمه می زنه.
-وظیفه تک تک شکارچیان واقعی اینه که ذهنیت منفی مردم عادی در مورد شکار رو از بین برده و تفاوت شکارچی و حیوان کش رو ضمن اینکه خودش میدونه،به دیگران هم القاء کنه.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان