اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 2.88
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنائی با کاردهای شکاری و نگهداری آنها
#1
دوستان در این تاپیک میتونن در مورد انواع کاردهای شکاری موجود در بازار،برندهای مشهور جهانی،چگونگی استفاده و نگهداری و نظافت کارد شکاری و حتی کاردهای شکاری دستساز خودشون مطلب بذارن و بحث کنن.
دوست دارم اول از همه از عزیزان بپرسم که فرق چاقو و کارد چیه؟
هر کی جواب درست بده یه سفر دور محله با پای پیاده،جایزه داره.خخخخخخخ

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#2
با سلام
من یه پاسخی دارم ولی نمیدونم درست است یا نه . کارد ها دارای تیغه ی یک تکه هستند و تاشو نمیباشند . اما چاقو ها تیغه تاشو دارند .

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
دوست عزیز deer hunter،ضمن خوشامد به سایت ایرگانر،باید عرض کنم که درست میفرمائید.
تفاوت اساسی کارد و چاقو همین هست که اشاره کردین.پس از این به بعد تو این تاپیک در پستها و بحثهامون به مفهوم کارد و چاقو توجه خواهیم کرد تا به امید خدا مشکلی پیش نیاد و اشتباه نشه.
اولین مطلب که میخوام خدمت دوستان عرض کنم،هم به کاردها مربوط میشه و هم چاقوها و اون هم نظافتشون هست.
اگر میخواهید تیغه کارد و چاقو شما عمری طولانی داشته باشن،باید در نظافتش دقت کنید.باقی موندن هرگونه آلایش روی تیغه،از گوشت و خون گرفته تا پوست درخت و آثار علف،بدلیل داشتن پروتئین و انواع اسیدها به فلز یا آلیاژ تیغه صدمه میزنه.نظافت رو سعی کنید با دقت و حوصله و بوسیله مواد پاک کننده انجام بدین و حتما بعد از شستشو کاملا تیغه رو خشک کنید.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#4
پیرو صحبت های بسیار درست و خوبی که اقا بهرام در مورد نگهداری چاقو و کارد فرمودند این رو هم من اضافه کنم که حتی اثر انگشت ایجاد شده بر روی تیغه چاقو هنگام بستن تیغه ان ، میتونه اسیب زننده  وباعث ایجاد خوردگی روی سطح تیغه بشه. و بزرگترین دشمن چاقو و کارد شما رطوبته برای همین بعد از استفاده و شستن کامل چاقو اون رو کاملا خشک کنید . حتی جاهایی که در چاقو قابل دسترسی نیست ، بهتر است با سشوار اون مکانها رو خشک کنیم .

یک نکته بسیار مهمی که برای نگهداری از چاقو به مدت طولانی در صورت عدم استفاده ، بسیار مهم و موثره نکته زیر است:

در صورتیکه به مدت طولانی از چاقو استفاده نمیکنید ،اون رو بایک روغنی که خاصیت خورندگی نداره ( روغن موتور نسوخته ماشین برای این کار بسیار مناسبه)کاملا اغشته کنید به طوریکه تمام سطوح چاقو رو در بر بگیرد و اون رو در یک لفاف غیر قابل نفوذ به لحاظ رطوبت و هوا بپیچید.
در این حالت با خیال راحت میتونید مطمئن باشید که چاقوی شما در نهایت سلامت ،نگهداری میشه.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#5
سلام عزیزان خوشحالم در جمع دوستان هستم
راستش یه نکته لازمه بگم که بنده خیلی زیاد دیدم و برای بنده که عاشق کارد و چاقو هستم خیلی ناراحت کننده اس
بیشتر چاقوها و کاردهای شکار استیل استنلس هستند همون فولاد ضدزنگ خوشبختانه خیلی تحت تاثیر رطوبت و موارد دیگه قرار نمیگیره مگر اینکه از نوع پر کربن باشه که مشخصا تو کاتالوگ محصول عنوان میشه که باید خشک بشه به اندازه فولاد معمولی زنگ نمیزنه اما دچار زنگ خوردگی کم میشه و مسلما به نگهداری بیشتری احتیاج داره
اما نکته اصلی در نگهداری کارد و چاقو شکاری اینه که دیدم خیلی دوستان کارد و چاقو گرون قیمت و ارزشمندشون رو خیلی بی احتیاط استفاده میکنند من دوستی دارم که کارد باک امریکایی داره و جالب اینه که تابحال تیزش نکرده با اینکه خیلی زیاد توی شکار ازش استفاده میکنه اما خیلی دقت داره و کارد رو به استخون نمیکشه و فقط گوشت و پوست رو برش میزنه خب این تاحدود خیلی زیادی خوبه ولی ما همه نمیتونیم در این حد رعایت کنیم اما دیگه قرار نیست کارد و چاقو گرون قیمتمون رو به عنوان تبر استفاده کنیم یا از هر وسیله ای برای تیز کردنش استفاده کنیم در مواقع ضروری اینکار موردی نداره اما یادمون نره یه شکارچی خوب همیشه از سلاحش کاملا مراقبت میکنه تا همیشه در بهترین شرایط باشه
نوک کارد شکار رو نباید دیلم کرد برای باز کردن درب بطری و...
کارد شکار بخاطر اینکه برش خوبی داشته باشه از سختی بیشتری برخوردار هست و به همین خاطر خیلی زودتر از چاقوهای معمولی میشکنه
نکته اخر که من خیلی زیاد دیدم تیز کردن ناصحیح کارد و چاقو هست که متاسفانه تیغه رو از بین میبره و شکل تیغه بعد از مدتی عوض میشه شما باید بشکلی چاقو رو تیز کنید که کمترین برداشت رو از لبه چاقو داشته باشید و تا حد ممکن روی سطح تیغه خش نیوفته این وسواس بنده اس که واقعا خیلی مواقع کارد خیلی باارزشی رو دست دوستان میبینم که متاسفانه سطح تیغه رو پر از خشهای ناخوشایند کردند
موفق باشید

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#6
دوست‏ ‏عزیز،سامان‏ ‏خان.اولا‏ ‏به‏ ‏سایت‏ ‏خوش‏ ‏آمدی‏ ‏و‏ ‏امیدوارم‏ ‏فعالیت‏ ‏زیاد‏ ‏و‏ ‏مفیدی‏ ‏از‏ ‏شما‏ ‏شاهد‏ ‏باشیم.
به‏ ‏نکات‏ ‏خیلی‏ ‏خوبی‏ ‏اشاره‏ ‏کردی.کارد‏ ‏یا‏ ‏چاقوی‏ ‏شکاری‏ ‏فقط‏ ‏برای‏ ‏پاره‏ ‏کردن‏ ‏گوشت‏ ‏یا‏ ‏کندن‏ ‏پوست‏ ‏ساخته‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏نباید‏ ‏باهاش‏ ‏میوه‏ ‏پوست‏ ‏کند‏ ‏یا‏ ‏همونطور‏ ‏که‏ ‏شما‏ ‏فرمودین،در‏ ‏قوطی‏ ‏کنسرو‏ ‏رو‏ ‏با‏ ‏کارد‏ ‏شکار‏ ‏باز‏ ‏نمیکنند.
برای‏ ‏تیز‏ ‏کردن‏ ‏تیغه‏ ‏هم‏ ‏بهترین‏ ‏کار‏ ‏اینه‏ ‏که‏ ‏بسپاریم‏ ‏بدست‏ ‏اهل‏ ‏فن.اگه‏ ‏خودمون‏ ‏علاقه‏ ‏به‏ ‏تیز‏ ‏کردن‏ ‏تیغه‏ ‏چاقو‏ ‏و‏ ‏کارد‏ ‏داریم،روش‏ ‏درست‏ ‏اینه‏ ‏که‏ ‏تیغه‏ ‏رو‏ ‏با‏ ‏زاویه‏ ‏۴۵‏ ‏درجه‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏جهت‏ ‏شیب‏ ‏برشگاه‏ ‏تیغه‏ ‏بسمت‏ ‏لبه‏ ‏و‏ ‏بصورت‏ ‏اریب‏ ‏به‏ ‏مصقل‏ ‏یا‏ ‏سنگ‏ ‏چاقو‏ ‏بکشیم.در‏ ‏حالیکه‏ ‏از‏ ‏نیرو‏ ‏و‏ ‏فشاری‏ ‏ملایم‏ ‏استفاده‏ ‏میکنیم‏ ‏و‏ ‏دفعات‏ ‏کشیده‏ ‏شدن‏ ‏دو‏ ‏طرف‏ ‏تیغه‏ ‏رو‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏برابر‏ ‏انجام‏ ‏میدیم.
تیغه‏ ‏معمولا ‏‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏چربیهای‏ ‏گوشت‏ ‏تیزی‏ ‏خودش‏ ‏رو‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏میده‏ ‏و‏ من‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏مصقل‏ ‏و‏ ‏سنگ‏ ‏رو‏ ‏‏ ‏بصورت‏ ‏متداول‏ ‏توصیه‏ ‏میکنم.چون‏ ‏این‏ ‏عمل‏ ‏نمیذاره‏ ‏تیغه‏ ‏تیزی‏ ‏فابریک‏ ‏و‏ ‏اولیه‏ ‏خودش‏ ‏رو‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏بده.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#7
با سلام :
آقا بهرام این جناب سامانی ما (که بنده از قبل به ایشون ارادت دارم ) دستی هم بر ساخت کارد دارند خصوصا کارد بسیار زیبایی ساختند که انشالله اینجا هم عکسش رو میگذارند و ما رو مستفیذ میکنند .
اما در مورد چاقو یا کارد ، با اینکه اصلا آدم بی سلیقه ای نیستم ولی بشدت معتقدم حالا روش خط افتاد که افتاد !!!! فدای سرتون .
از این چاقو یا تفنگ یا ..... هزاران هزار ساخته شده این خراب شد یکی دیگه اصلا اینو سالم نگه دارم که چی بشه ؟ کارد رو ساختند که استفاده بشه ، کند بشه ، دوباره تیز بشه و ....... البته اینکه نباید بجای دیلم و تبر و اینها ازش استفاده بشه حرف درستیه ولی دیگه نباید زیاد هم وسواس داشت . این رو منی میگم که تا چند سال پیش حتی تو سر رسیدهام چیزی نمینوشتم که کثیف نشه و از ریخت نیوفته !!!!خخخخخخخ
تموم کتابهای بنده کاملا نو -سالم-تمیز هستند انگار که همین الان خریداری شده . حتی مجلاتی که میخرم و آرشیو میکنم حتی یک تا نخورده . ولی یک روز فکر کردم حالا من افتادم مردم ، که چی بشه این چاقو و تفنگ و ..... تمیز مونده باشه ؟؟ آقا استفاده تو بکن حالشو ببر .............. والا

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#8
سلام به همه دوستان بخصوص جناب کوهنورد عزیز 
در مورد استفاده از چاقو و تفنگ و کلا وسیله و ابزار من هم با اقا کامران کاملا موافقم در مورد چاقو های کلکسیونی هم که خوب قضیه فرق میکنه و اونها  در اصل  قابل استفاده نیستن و جای اونها تو موزه هست .

ولی یه مدل چاقویی هست و من هم از این مدل دارم که ساده ترین  و ارزانترین نوع اون باید در حین استفاده ،مراقبت بشه وگرنه خیلی زود خراب و غیر قابل استفاده خواهد شد و اون چاقوی تراش قلم در خوشنویسی هست که در واقع بهش قلم تراش هم گفته میشه و گرون ترین چاقو و کارد های معمولی از ارزونترین قلم تراش هم ارزونتره.

فقط این رو خدمت دوستان جهت اطلاع بگم که قلم تراش وطنی ساخت مرحوم ابولفضل نظم پرور داریم که 25 ملیون تومان قیمتشه.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#9
اصلا با کامران خان و دکتر مرتضی موافق نیستم.ابزار و وسایل رو نساختن که خراب بشه.ساخته شده و خریداری کردیم که ازش درست و به موقع استفاده کنیم.نمی گم استفاده نکنیم،عرض میکنم درست استفاده کنیم تا یهو غافلگیر نشیم.خط و خش میافته،قبول،ولی اینکه لبه تیغه بشکنه،یا با کشیده شدن به اجسامی که نباید بهشون کشیده بشه تیزی خودش رو از دست بده و کند بشه که ما رو مجبور کنه اضافه بر سازمان تیزش کنیم و عمرش رو کاهش بدیم،اینکار اشتباهه.
کامران عزیز:نمیگم تو سررسید چیزی ننویسیم.چرا سررسید برای یادداشت کردن برنامه روزانه،مطالب مورد نیاز،یادداشت دادن به دیگران و . . . تولید و تهیه میشه.ولی نباید با برگه های سررسید موشک درست کنیم تا موقعی که نیاز به یادداشت چیزی پیدا کردیم با کمبود صفحه خالی مواجه نشیم یا اگه تو کوه برای آتشمون احتیاج به آتشزنه داشتیم،مجبور نشیم از یادداشتهامون بهره بگیریم.
برمیگردیم سراغ بحث کارد شکاری.برای شکستن استخوان میتونیم از پشت تیغه استفاده کنیم و اصلا وسواس نداشته باشید که حتما پشت تیغه باید دندان اره ای باشه.جهت اطلاع عرض میکنم که این دندان اره ای پشت کارد اصلا برای اینکار تعبیه نمیشه و کاربرد دیگری داره که دوست دارم سایر دوستان بهش اشاره کنن.بگذریم،چند ضربه با پشت تیغه از دو طرف استخوان و به تناوب میتونه قلم حیوانی مثل قوچ رو بشکنه.فقط باید یادمون باشه که ضرباتمن از دو طرف به استخوان وارد بشه.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان