اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 28 رأی - میانگین امتیازات: 3.36
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
محاسبات دوربین هدفگیری و واحدهای ان
#1
در این تاپیک میخوام برای دوستان روش محاسبه و مفاهیم  MOA  و میلی رادیان رو بگم چرا که اگر یک تیرانداز که با دوربین هدف گیری رو سلاح با این مفهوم و روش محاسبه اون اشنا نباشه به هیچ وجه نمیتونه از دوربین های هدف گیری استفاده درست و مناسب داشته باشه و با تغییر در نوع دوربین و احیانا برند اون دچار مشگل میشه .
برای روشن شدن این مفاهیم لازم است که دایره رو به درستی به لحاظ هندسی بشناسیم تا بتوانیم در مورد این اصطلاحات درک درستی داشته باشیم .

با روشن شدن این مفاهیم برای دوستان ، براحتی میتونید محاسبات اندازه گیری احاد زاویه رو برای هر دوربین دلخواهی بدست بیاورید و به بهترین وجه ممکن از اون دوربین بهره ببرید حتی اگر اون دوربین برای سلاح شما چندان مناسب نباشه و به دلیل محدودیت ، از داشتن دوربین مناسبتر محروم باشید.

چرا که همیشه دوربین دلخواه و ایده ال ما در دسترس نیست و بیشتر موارد لازمه که با دوربینی که مناسب سلاح ما نیست و دوربین مناسب هم در اختیار نیست، تیراندازی کنیم و گریزی هم از این محدودیت نداریم . در این شرایط باید خودمون رو با وضع موجود وفق بدیم و با استفاده درست و اگاهانه از امکانات محدود و موجود خودمون بهترین استفاده رو ببریم.

همانطور که عرضکردم لازمه انجام محاسبات ، درک دایره و محاسبات در رابطه با این شکل هندسی بسیار مهمه که در پست بعدی به ان میپردازیم.

ادامه دارد..........

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
با سلام
با تشكر از ايجاد اين تاپيك ، منتظر ادامه مطلب هستيم
با تشكر فراوان

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
درود

گویا دوست عزیزمون جناب کربلایی چند روزیه که فرصت سر زدن به سایت رو پیدا نکردن ، فعلا تا ایشون فرصت کنن و مفصل به موضوع بپردازن خیلی مختصر براتون یک توضیح میدم.
تعریف دقیقه در زاویه (MOA)
همونطور که میدونیم هر دایره 360 درجه است حال اگر هر درجه رو به 60 دقیقه در زاویه تقسیم کنیم به اون (MOA) گفته میشه . حال بیشتر دوربینها تنظیماتی دارند که بر اساس یک MOAسنجیده میشود و این یعنی اینکه متناسب با نوع دوربین با هر کلیک، دوربین یک ربع، یک شصتم یا یک درجه تنظیم میشود. که معمولا این تنظیمات رو در صد یاردی ذکر میکنن که در 100 یاردی، یک MOA به معنای فاصله ای برابر با 1.047 اینچ است. که معمولا 1 اینچ محاسبه می شود.حالا در یک دوربین که در روی اون قید شده هر کلیک معادل یک چهارم moa در صد یاردی است یعنی با هرکلیک در فاصله 100 یاردی MOA 1/4 برابر با 1/4اینچ نقطه برخورد تغییر خواهد کرد، اما فقط در 100 یاردی. وقتی از 100 یارد میگذرید، هر کلیک به معنای فاصله ای بیش از 1/4اینچ خواهد بود، ولی همچنان MOA 1/4میماند. وقتی فاصله کمتر از 100 یارد شود بر عکس این اتفاق می افتد. هر چقدر فاصله کمتر از 100 یارد شود، MOA1/4 تنظیم هم کمتر از 1/4 اینچ می شود. برای مثال در 10 یارد، هر کلیک POI (نقطه اصابت گلوله) را تنها به اندازه یک چهلم اینچ جا به جا می کند و با این وجود همچنان MOA 1/4 باقی می ماند. با این اوصاف باید بخاطر داشته باشیم که حتما روی دوربین یا کاتالوگ اونرو دقیق مطالعه کنیم چون معیار تنظیمات دوریین ها همیشه بر مبنای یک چهارم نیست و میتونه یک هشتم یا .... هم باشه که کلا اصولش تفاوتی نمیکنه و با همین معیار فوق محاسبه میشه.

امیدوارم مفید بوده باشه

ارادت

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
خوب دوستان توجه داشته باشند که در این پست قصد بر این است که یکی از مهمترین مفاهیم در مورد واحد اندازه گیری میل دات در دوربین های هدف گیری رو شرح بدیم این مطلب به قدری مهم است که عدم اطلاع از این مفهوم باعث میشه که به هیچ عنوان نتونید محاسبات مربوط به میلدات در دوربین های هدف گیری رو انجام بدید لذا خواهشمند است بسیار دقت کنید و این مبحث رو با وسواس و تمرکز بالا دنبال کنید چون از اهمیت اون هر چقدر بگم کم گفتم.

اول از همه اینکه چرا به میلدات ، میلدات گفته میشه بسیار مهمه و علت اون اینه که در این سیستم واحد اندازه گیری mil مخفف میلی رادیان است  و dot هم همانطور که میدونید یعنی نقطه،  پس فاصله های بین دو نقطه متوالی در رتیکل دوربین های میلداتی ، بر مبنای میلی رادیان است این مطلب از این جهت دارای اهمیت بسیار است که خیلی از دوربین های هدف گیری با اینکه ظاهری کاملا شبیه میلدات دارند ولی واحد اندازه گیری اون ها بر مبنای میلدات که میلی رادیان باشد نیست بلکه برحسب  moa میباشد که شما باید توانایی این تبدیل واحد رو در صورت لزوم داشته باشید تا بتونید بطور دقیق محاسبات خودتون رو انجام بدید.

اول از همه لازم است که مفهوم رادیان رو بصورت کاملا دقیق یاد بگیریم که در این حالت درک میلی رادیان که یک هزارم رادیان است بسیار اسان خواهد بود که در پست بعدی مفصلا در مورد مفهوم رادیان که یکی از احاد اندازه گیری زاویه است میپر دازیم.

ادامه دارد........
رادیان از احاد اندازه گیری زاویه واحدی است که کاملا در ارتباط با شعاع دایره در نظر گرفته شده 

تصور کنید که یک دایره داریم با شعاع دلخواه ، مقدار شعاع مهم نیست هر مقداری میتونه داشته باشه

حالا کمانی از دایره رو تصور کنید که طول کمان بر روی محیط دایره دقیقا برابر شعاع دایره باشه ، در این حالت زاویه مرکزی روبروی این کمان که راس ابن زاویه در مرکز دایره واقع شده برابر 1 رادیان است.

جالب اینه که زاویه 180 درجه دقیقا برای است با 3.1415 برابر رادیان که همون عدد پی معروف است و به همین دلیل به زاویه 180 درجه پی رادیان و به کل دایره 2پی رادیان گفته میشه.

 برای محاسبه مقدار 1 رادیان بر حسب درجه کافیه که 180 درجه را بر عدد پی تقسیم کنید که مقدار  ان تقریبا برابر با 57.29578 بر حسب درجه است و از اونجایی که عدد پی داری بسط اعشاری نامتناهی است ، تبدیل رادیان به درجه هیچگاه یک عدد روند بدست نمیاد و عدد بدست اومده نیز دارای بسط اعشاری نامتناهی خواهد بود.

در ریاضیات برای خلاصی از بسط اعشاری نامتناهی ، زاویه بر حسب رادیان ، با نسبتی از عدد پی بیان میشه ، مثلا برای زاویه 45 درجه عبارت پی چهارم رو بکار میبریم تعدادی از این تبدیلات رو براتون میذارم
تصویری زیر که از سایت ویکی پدیا برای دوستان گذاشتم بخوبی مفهوم رادیان رو براتون توضیح میده

[تصویر:  320px-Circle_radians.gif]

      برابر با 30 درجه          
[تصویر:  2ccbf7348191b7a60dc97900000b9147.png]
    
   برابر با 60 درجه         [تصویر:  412fd7d5941c215da0e84593f58dd7cb.png]
     

 برابر با 90                  [تصویر:  dcfd65e77306c010f27fc20371cf83b1.png]

برابر با 180 درجه.          [تصویر:  eadbf26e3cb9eae366fbb8c8593ac9e9.png]
  

برابر با 270درجه.        [تصویر:  2bf85490c5b733952dbfd48ac7560433.png]

برابر با 360 درجه.         [تصویر:  2383bd43d68a54dcbd5502106997681e.png]

در پست بعدی محاسبات میلی رادیان رو به صورت کاربردی برای دوربین های هدف گیری پیگیری میکنیم
ادامه دارد..........


[تصویر:  220px-Radian_cropped_color.svg.png]

دوستان در این پست مفهوم میلیم یا همون میلدات رو بصورت کاربردی بیان میکنیم.
تا اینجا مفهوم رادیان رو متوجه شدیم ،میلیم ویا همون mil که در دوربین های هدف گیری واحد اندازه گیری در این نوع دوربین ها میباشد همان میلی رادیان است که در وایقع یک هزارم رادیان است .

این واحد یک ویژگی بسیار جالبی داره که همین ویژگی باعث شده که از این واحد اندازه گیری زاویه در دوربین های هدفگیری تحت عنوان میلدات استفاده بشه که این ویژگی بسیار جالب است و در این حالت درک و انجام محاسبات با این سیستم بسیار راحت و سهل والوصول است .
در این سیستم واحد گذاری بر حسب میلی رادیان در واقع مسافت شما تا هدف هر مقداری که باشه به عنوان شعاع دایره در نظر گرفته میشه و از اونجایی که 1 رادیان بنا به تعریف در این دایره دقیقا برابر شعاع دایره است پس یک میلی رادیان همیشه یک هزارم مسافت شما تا هدف میباشد حالا این مسافت هر مقداری که میخواد باشه .
مثال:
 در  مسافت 550 متری 1 میلی رادیان در این مسافت یک شئ 55 سانتی رو پوشش میده 
در مسافت 3200 متری یک میلی رادیان در این مسافت یک شئ 3 مترو 20  سانتی رو پوشش میده

به عبارت دیگر  یک میلی رادیان عبارت است از 1 هزارم مسافت شما تا هدف حالا این مسافت هر مقداری که میخواد باشه.

در تبدیل واحد ها 1 میلی رادیان دقیقا برابر 3.44 moa میباشد که این عدد رو بخاطر بسپارید که بسیار زیاد به اون نیاز خواهید داشت.

ادامه دارد...........
در دوربین های هدفگیری متداول که بصورت جنرال طراحی و ساخته شدند همیشه باید واحد اندازه گیری دو قسمت از دوربین رو مورد توجه قرار بدید و اون دوقسمت تورت دوربین و رتیکل دوربین میباشد که در واحد گذاری این دو قسمت ، دوربین ها انواع مختلفی دارند

اول 
دوربینهایی که تورت انها بر حسب moa میباشد ولی میلدات اونها بر حسب میلی رادیان

دوم
دوربینهایی که هم تورت و هم رتیکل اونها بر حسب moa میباشند

سوم 
دوبینهایی که تورت و رتیکل اونها هردو برحسب میلی رادیان واحد گذاری شده اند

مثلا دوربین هاوک سایدویندر دارای تورت بر حسب واحدی از moa میباشد ولی میلدات اون بر حسب واحدی از رادیان است
که در مدل 6.5 تا 20 در 42 این برند ، کلیک تورت دوربین برحسب 1/4 moa درجه بندی شده در حالیکه رتیکل دوربین بر حسب میلدات و یا همون  میلی رادیان درجه بندی شده است.

ویا مدل هایی از دوربین هاوک در سری جنریک داریم که هم تورت دوربین و هم رتیکل اون بر حسب moa واحد گذاری شده است

و از نوع سوم که هم رتیکل برحسب رادیان و هم تورت ان بر حسب رادیان باشد میتوان از دوربین های اشمیت بندر نام برد که بهترین ها در واحد گذاری در دوربین های هدف گیری است چرا که تیرانداز رو از انجام تبدیل واحد معاف میکنه و در این مدل دوربین ها محاسبات براحتی و بدون تبدیل واحد قابل انجامه.
البته در دوربینهایی که هم تورت و هم رتیکل برمبنای moa باشند نیز تبدیل واحد نداریم ولی یک عیبی که این دوربین ها برای محاسبات دارند این است که با اعداد نامانوس و اعشاری سر و کار دارید که اندکی محاسبه رو سخت میکنه ولی در دوربین هایی که تورت و رتیکل هردو برحسب میلی رادیان باشند، در واقع شما محاسبات خودتون رو  بر اساس اعدادی که روند هستند در مبنای 10 انجام میدید واین کار رو برای تیرانداز میتونه خیلی راحت کنه.

اگر دقت کرده باشید بر روی تورت دوربین های اشمیت بندر ، واحد کلیک به صورت 1 سانتیمتر در 100 متر درج شده است که این مقدار 0.1 دهم میلی رادیان میباشد که ارزش کلیک تورت دوربین های اشمیت بندر است ، و از اونجایی که رتیکل دوربین ها هم برحسب میلدات میباشد ،این تطابق در واحد تورت و رتیکل کار تیرانداز رو برای انجام محاسبات بسیار راحت میکنه و با سرعت زیادی میتونه محاسبات رو حتی به صورت ذهنی انجام بده که این در نوع خودش بسیار جالب و در خور توجه است.

ادامه دارد..........
این شبکه دوربین هاوک با ارزشهای میلدات اون که در زوم 10 توضیح داده شده که 1 میلی رادیان دقیقا برابر 3.44 واحد در moa میباشد که از سایت خود هاوک براتون گذاشتم به اندازه واحد ها دقت بسیار کنید.

این رتیکل مربوط به دوربین سایدویندر هاوک با ارزش 1/2 میلدات در زوم 10 میباشد که البته دوربینهای سایدویندری که اکثرا دست دوستان هست 1/2 میلدات در زوم 20 میباشد که اگر این دوربینهای زوم 20 رو  بر روی زوم 10 قرار دهید دیگه ارزش میلدات به صورت 1/2 نخواهد بود بلکه بصورت 1 میلدات درمیاد به این صورت که فاصله متوالی یک نقطه و یک میلبار رو باید به عنوان 1 میلدات در نظر بگیرید که در محاسبات چیرگان این مطلب بسیار مهم است در صورت عدم رعایت این نکته همه چیز بهم میریزه و کار خراب میشه. 
پس بسیار دقت کنید که بر روی چه زومی دارید محاسبات رو انجام میدید.

                                                               
                                                               10X ½ MIL DOT RETICLE

  • [تصویر:  10x-Half-Mil-Dot-Red-info.svg]
  • Accurate mil spacing on 10x. Features dots and ties at half mil spacing, ensuring that there is always an aim point available. Glass etched fully floating reticle.
    One of the additional benefits of the 10x Half Mil Dot is the mil spacing and 0.2 mil spacing segments of the hollow bars which can be used to accurately range find targets.
    [تصویر:  10x-Half-Mil-Dot-Red.svg]

در دوربین های ffp ارزش واحد رتیکل در هر زومی ثابت است چون باتغییر در زوم دوربین،  رتیکل هم به همراه تصویر، زوم ان تغییر میکند ولی در دوربین هایsfp ارزش واحد رتیکل باتغییر در زوم نیز تغییر میکند به این صورت که با دو برابر کردن زوم ارزش میلدات و یا moa در دوربین نصف میشه.

از اونجایی که بیشتر دوربین هایی که دوستان دارند از نوع sfp است ما تمرکز خودمون در محاسبات در دوربین هدفگیری رو بر مبنای همین دوربین های sfp میزاریم البته در اخر محاسبات دوربین های ffp رو هم مرور میکنیم.

در دوربین های میلداتی که اکثر دوستان از اون بهره میبرند ،واحد تورت ویا همون طبلک دوربین بر حسب moa میباشد که دوستان باید به این مطلب توجه داشته باشند زیرا در غیر این صورت تمام محاسبات شما بهم میریزه و قطعا نتیجه کاملا نادرستی رو از دوربین میگیرید پس به این مسئله توجه داشته باشید تا دچار خطا نشوید.

در اینگونه دوربین ها که تورت بر حسب moa است و رتیکل بر حسب میلی رادیان ، توجه داشته باشید که کارخونه در یک زوم کاملا مشخصی ارزش میلدات دوربین خود را یا بصورت 1 میلدات اعلام میکند ویا کسری از یک میلدات ، مانند انواع دوربین های سایدویندر هاوک که یک نوع ان در زوم 20 نیم میلدات ارزش رتیکل دارد و یکنوع ان در زوم 10، نیم میلداتی است بنابر این کاربر دوربین باید کاملا اگاهانه با تغییر در زوم ، ارزش رتیکل خود را محاسبه نماید و بر مبنای اون عمل کند . 

به طور کلی ارزش میلدات در این گونه دوربین ها با تغییر در زوم دوربین نسبت عکس دارد به این صورت که زوم را نصف کنید ، ارزش میلدات دوبرابر میشود و زوم را دوبرابر کنید ارزش میلدات نصف میشود در پست بعدی تبدیلات زوم و میلدات رو مرور خواهیم کرد که مطلبی بسیار مهم و ضروری است.

ادامه دارد..........
برای تبدیلات زوم و میلدات کافیست که نسبت 1 را در زوم دوربیت داشته باشد تا براحتی بتوانید در هر زومی تبدیل رو انجام بدید 
مثال :
فرض کنید که دوربین شما در زوم 10 ارژش میلدات 1 را دارد
از اونجایی که هر گونه تغییر در زوم دوربین ،رابطه معکوس با ارزش میلدات دوربین شما داره ،برای بدست اورد ارزش میلدات در زوم جدید کافیه که نسبت بدست امده را عکس کنید مثلا اگر زوم را دوبرابر کنید ارزش میلدات شما نصف میشود و اگر زوم را نضف کنید بالعکس ، ارزش میلدات شما دوبرابر میشود.
 ویا مثلا روی زوم 15 ارزش میلدات 75 صدم میلدات خواهد بود.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان