اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 40 رأی - میانگین امتیازات: 3.08
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سلاح گلوله زنی ماوزر 98
#1
دوستان در این تاپیک به بحث و تبادل نظر در خصوص سلاح محبوب ماوزر 98 یا همون برنو میپردازیم

دسته بندی: تفنگ نظامی
هفتم بهمن ماه 1309 (27 ژانويه 1930) درپي يك بررسي طولاني، شاه وقت كه فرمانده كل نيروهاي مسلح بود موافقت كرد كه «ماوزر Mauser» ساخت آلمان پس از يك دوره آزمايش چندساله، تفنگ رسمي ارتش ايران شود. اين آزمايش روي ماوزرهاي «وي. زد 24 ـ VZ » يعني ماوزر ساخت سال 1924 صورت گرفت و ستاد ارتش در سال 1934 (1313) به آن نمره قبولي داد. از آن پس ماوزر كه توليد انبوه آن از سال 1898 (110 سال پيش) در «اوبرنادورف» آلمان آغاز شده بود و در طول جنگ جهاني اول به عنوان دقيقترين و خوشدست ترين تفنگ سبك بكار رفته بود جاي تفنگهاي روسي (ناگانت = نوغان) و انگليسي و ... را در ارتش ايران گرفت. اين تفنگ توسط دو برادر آلماني به نام هاي «پتر پل» و «ويلهلم» ماوزر Mauser Brothers براي ارتش آلمان ساخته شده بود. كارخانه ماوزر بعدا شعبه خود را در شهر «برنو» واقع در ايالت موراوياي چك اسلواكي داير كرد و دولت ايران كه مشتري كمپاني «اشكودا» بود ترجيح داد كه تفنگهاي ماوزر ساخت شهر برنو Brno را خريداري كند و از آن پس در ايران نام «برنو» بر تفنگهاي ماوزر گذارده شد كه پنج تير و تك تير بودند. از دهه 1940، ايران خود دست به ساختن برنو زد و آن را در كارخانه هاي تسليحات (معروف به مسلسل سازي واقع در نزديكي دوشان تپه) و در دو نوع ساخت: برنو كوتاه و برنو معمولي. ميان دو جنگ اول و دوم جهاني بيش از يك ميليون ماوزر در آلمان و شهر برنو ساخته شد كه علاوه بر 11 لشكر پياده در ورماخت، ارتشهاي ژاپن و روماني هم به آن مجهز شده بودند. از اواخر دهه 1950 (سال 1957) به تدريج تفنگهاي نيمه خودكار آمريكايي «ام ـ 1» M - 1 جاي برنو را در ارتش ايران گرفت. تفنگ «ام ـ1» كاليبر 30 در سال 1938 توسط مهندسي به نام «جان گارند John Garand» ساخته شده بود و ارتش آمريكا از آنها در جنگ جهاني دوم و جنگ كره استفاده كرده بود. ارتش آمريكا تا دهه 1960 به تدريج تفنگها «ام ـ 14» و بعدا «ام ـ 16» را در واحدهاي خود جانشين «ام ـ 1» كرده بود. از دهه 1970 ارتش ايران به وارد كردن تفنگHeckler&Koch G_3 هكلر و كخ (ژ ـ 3) و بعدا كالاشنيكوف Kalashnikov دست زد و .... اينك از برنو به علت زيبايي به عنوان تفنگ تشريفاتي استفاده مي شود. پس از خيانت شهريور 1320 (آگوست 1941) و مرخص شدن سربازان پادگانها، بسياري از برنوهاي ارتش به دست افراد ايل ها و عشاير و نيز راهزنان افتاد كه سالها باعث ناامني كشور بود.


[تصویر:  mauser98koukar98k2pc.jpg]




در جنگ جهاني اول ، عمده سربازان امپراطوري آلمان به سلاح MUSER 98 مسلح بودند. طول و وزن زياد MUSER 98 باعث شد تا مهندسان كارخانه MUSER در سال 1934 ، لوله اين سلاح را كمي كوتاه تر كنند. قابل ذكر است كه بجز كوتاه كردن لوله ، هيچ تغيير يا بهينه سازي ديگري بر روي اين سلاح اعمال نشد.  مدل كوتاه شده MUSER 98 ، با نام MUSER 98K عرضه و به عنوان اسلحه سازماني تک تیر اندازان ارتش آلمان نازي پذيرفته شد. حرف K مخفف كلمه Kurz و به معناي كوتاه شده مي باشد. آيا مي دانيد عدد 98 ، بيانگر چيست؟ مدل اوليه اين سلاح ، در سال 1898 طراحي و ساخته شد. يعني حدود 107 سال پيش! جالب اينكه مكانيزم گلنگدن اين سلاح ، از يك تكه فولاد مرغوب ساخته شده و تمامي شيارهاي موجود در آن ، به روش ماشينكاري به وجود آمده است. اين شيوه توليد اگرچه كمي زمانبر و پرهزينه است ، ولي دوام ، كيفيت و دقت سلاح را تضمين مي كند. سربازان تك تيرانداز ارتش آلمان نازي در طول جنگ ، هيچ سلاحي را به MUSER 98K ترجيح نمي دادند. مدل هاي تك تيراندازي اين سلاح ، به دوربين هاي ZF41 2/5X يا ZF42 5X مجهز بودند. تك تيراندازان آلماني با اين سلاح قادر بودند سربازان دشمن را در فاصله 1500 متري ناكار كنند. (ركوردي كه هنوز بسياري از سلاح هاي تك تيراندازي مدرن ، به آن دست نيافته اند.) اين سلاح ، با شانه فشنگ هاي 5 تيري تغذيه مي شود. گلوله هاي پرقدرت 92/7 × 57 اين سلاح ، قدرت مرگباري به آن بخشيده اند كه مي توانند حيواناتي مانند گراز 250 كيلويي را از پاي درآورد. جالب است بدانيد مي توان اين سلاح را به صورت تك گلوله تغذيه كرد. مثلآ در سلاح M1 امريكايي كه از شانه فشنگ هاي 8 تيري استفاده مي كند ، تا تمامي 8 گلوله شليك نشود نمي توان سلاح را مجددآ تغذيه كرد. ولي در سلاح MUSER 98K ، پس از شليك مثلآ 3 گلوله و درحالي كه هنوز 2 گلوله شليك نشده است ، مي توانيد 3 گلوله جديد را به صورت تكي در سلاح قرار دهيد.  يكي از دلايل قدرت زياد اين سلاح ، گلنگدن دستي آن است. در سلاح هاي اتوماتيك و نيمه اتوماتيك هميشه مقداري از انرژي گاز باروت ، صرف فعال كردن مكانيزم گلنگدن سلاح مي شود. ولي در سلاح هاي گلنگدن دستي ، 100 درصد انرژي گاز باروت صرف راندن گلوله مي شود. با اضافه كردن يك شعله پوش مخصوص به اين سلاح ، قادر به شليك انواع نارنجك هاي ضدنفر و ضدزره خواهيد بود.

مشخصات MUSER 98
وزن : تقریبا 4 کیلوگرم

طول : 1105 میلیمتر

طول لوله : 597 میلیمتر
مهمات: خشاب 5 تیر درون خورد

کالیبر: 7.92 در 57 میلیمتر
برد موثر بدون دوربین : 500 متر

برد موثر با دوربین: بیش از 800 متر

منبع : آموزش نظامی   military training

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
7.92 یا 8x57 مساله این است!
با سلام خدمت دوستان عزیز
اکثر دوستان عزیز که توجه به جواز سلاح گلوله زن برنو کرده باشند متوجه یک نکته در کارت حمل آن خواهند شد:
برنوهایی که ازابتدا جنگی بوده و سلاح سازمانی ارتش به شمار می رفته اند و به مرور زمان به افراد واگذار شده اند با کالیبر 7.92 ثبت شده اند و برنوهایی که به صورت تجاری وارد شده اند 8 میلی متری ثبت شده اند.
کالیبر سنجی یک سلاح کار دشوار و مهمی است

ولی بیاییم مقداری در مورد مهمات موجود در کشور و حتی در دنیا بحث کنیم. هر دو کالیبر وجود دارند . قطر مرمی فشنگ 7.92 برابر 8.1 میلی متر و یا 0.318 اینچ و قطر مرمی کالیبر 8 برابر 8.2 میلی متر یا 0.323 اینچ می باشند . فشنگ های موجود در بازار ایران محدود به : تاج نشان، 02 و 03 عشایری ، سیلر اند بلوت ، RWS و DWM و پوکه فولادی های آلمانی . تمام این فشنگ ها را اندازه گرفته ام و قطر مرمی آنها 8.2 میلی متر می باشد. شاید بیش از 95 درصد برنو های ایران جنگی و همان پرشین ماوزر معروف می باشند و مهمات سازمانی آنها همان فشنگ های تاج نشان بودند که با توجه به قطر مرمی مهمات می توان گفت برنو های ایران کالیبر 8 هستند و نه 7.92 . البته تنها فشنگ موجود در بازار ایران را که کالیبر آن 8.1 (مناسب سلاح 7.92) دیده ام فشنگ های معروف به MM هستند.

JS or S
ماوزر های تولیدی قبل از جنگ جهانی اول با کالیبر 7.92 و انرژی فشنگ حدود 2200 ژول تولید شده اند و بعد از آن عمدتا با کالیبر 8 و مهماتی با انرژی بین 3500 ژول تا 4200 ژول تولید شده اند. کالیبر S همان کالیبر قدیمی با انرژی پایین و کالیبر 7.92 می باشد و کالیبر JS طراحی جدیدتر با انرژی بیشتر و عمدتا با قطر مرمی 8.2 (0.323 اینچ) تولید شده و البته کالیبر 7.92 هم دارد. اکثر برنو های جنگی ایران دارای ظاهری هستند که برای همگان آشنا بوده و شکاف درجه آنها مانند سلاح کالاش نیکوف بوده و همان مدل جدید JS می باشند و برنوهایی (ماوزر هایی) که به GEWEHR معروف بوده و شکاف درجه بزرگتر و ضمخت تری داشته مهمات ضعیف تر استفاده می کنند و شلیک با فشنگ های موجود در ایران با آنها خطرناک است.



توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان