اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 10 رأی - میانگین امتیازات: 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شکار کبک
#1
بدون شک یکی از پرطرفدارترین شکارها بین شکارچیان ایرانی،شکار کبک هست.شاید دلیلش وجود پر تعداد و جمعیت این پرنده و پراکندگی اون در بیشتر مناطق کشورمون هست.به صورتی که میتونیم ادعا کنیم در تمام مناطق جغرافیائی ایران عزیز میتونیم این پرنده زیبا رو با گوشت لذیذش ببینیم.
ابتدا مقداری در مورد این پرنده اطلاعات رو به اشتراک میذارم.
مشخصات ظاهري:  وزن: از 510 تا 680 گرم با متوسط 595 گرم نرها (با وزن 510 تا 800 گرم) کمي از ماده ها (با وزن 450 تا 680 گرم) از لحاظ طول و وزن بزرگترند. ترکيب پرها در هر دو جنس نر و ماده يکسان است. رنگ اين پرنده قهوه اي مايل به خاکستري در بالا و زرد کمرنگ در قسمت شکم است. يک خط سياه از قسمت جلوي سر آغاز شده و پس از عبور از چشمها و گردن, در قسمت بالاي سينه تمام مي شود و سر و سينه خاکستري پرنده را از قسمت سفيد رنگ گلو جدا مي کند. پهلوي پرنده با ترکيبي از رنگ سياه و شاه بلوطي متمايل به سفيد پوشانده شده و پرهاي انتهايي بال, به رنگ شاه بلوطي هستند. نوک, لبه پلکها, ساق و پاهاي کبک به رنگ صورتي تا قرمز سير هستند. اگرچه هر دو جنس نر و ماده ممکن است داراي يک سيخک کوچک در قوزک پا باشند, ولي اين معمولا از مشخصات جنس نر است. کبک هاي نابالغ کوچکتر هستند و به رنگ قهوه اي و خاکستري هستند. در زيستگاه طبيعي اين پرنده, رنگ آن بسته به موقعيت جغرافيايي منطقه متغير است. رنگ پرندگان مناطق خشک تر, بيشتر متمايل به خاکستري و سفيد است. 
کبک رو میتونیم در مناطق کوهستانی و بین صخره ها پیدا کنیم.بصورت گله ای زندگی میکنن و بسیار باهوش هستن.به لحاظ همین هوش هم هست که شکار این پرنده به راحتی میسر نیست.
کبک در صورت احساس خطر،به لحاظ اینکه دارای قدرت کافی برای پریدن و پرواز از حالت ساکن نیست و فقط میتونه از حالتی مثل سکو استفاده کرده و به پرواز در بیاد،در جهت رو به بالا و در شیب کوه شروع به دویدن می کنه و تا به موقعیت مناسب برای پرواز برسه با سرعتی تا حدود 40 کیلومتر در ساعت به دویدن ادامه میده.جهت اطلاع باید عرض کنم که سرعت دویدن انسان بالغ در سطوح دارای شیب 30 درجه برابر با 20 کیلومتر در ساعته که توانائی ادامه مسیر پیمایش هم زیاد دوام نداره.کبک پس از رسیدن به بالای شیب یا محل مناسب یرای اوج گرفتن شروع به پرواز میکنه و با حداقل بال زدن روی باد سوار شده و با سرعتی بین 60 تا 70 کیلومتر در ساعت از محل دور میشه.احساس خطر و رمیدن کبک از یک محل میتونه عاملی بشه که حتی تا چند روز گله کبک به محلی که احساس خطر کرده،برنگرده.
به وضوح بارها دیده شده و این مسئله به همه شکارچیها ثابت شده هست که گله کبک حین چرا یا آبخوری دارای دیده بان هستن که با دقت محیط رو زیر نظر دارن و با آواز خودشون بقیه رو از اتفاقات در جریان اطرافشون باخبر میکنن.کبکها مثل سایر پرنده های چینه خوار(پرنده هائی که از زمین دانه برمیچینن)باید قبل از شروع به چرا و بعد از آن باید آب بخورن.پس با طلوع آفتاب خودشون رو به برکه،سرچشمه یا آبشخور میرسونن.بعد شروع به تغذیه کرده و حدود ساعت 10 تا 11 ظهر دوباره برای آبخوری مراجعت میکنن.این پرنده چون توانائی تحمل گرمای شدید آفتاب رو نداره،برای همین در تابستان و حدود ظهر به زیر سنگها و صخره ها پناه برده و دوباره از حدود ساعت 4 بعد از ظهر به چرا و پیدا کردن آب و دانه میپردازه.
با این مقدمه طولانی دیگه باید یه چیزهائی در مورد شیوه شکار کبک دستمون اومده باشه.مثل این موضوع که حین طلوع آفتاب با کمین در محل آب میتونیم به شکار کبک مشغول بشیم.
موضوع در مورد شکار این پرنده به این سادگیها نیست و تمام نشده.چون پست طولانی شده ، ادامه بحث رو میذارم برای پستهای بعد و انتظار دارم که دوستان هم در این بحث مشارکت داشته باشن.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#2
ساچمه مناسب برای شکار کبک (در اسلحه های به اصطلاح شات گان)فشنگ نمره 5 و 6 هست.
بدلیل اینکه این پرنده به صورت گله ای زندگی میکنه و معمولا تیراندازی به گله کبک در فواصل زیر 40 متر اتفاق میافته،با توجه الگوی پخش(پترن) تفنگهای مختلف تعداد ساچمه هائی با نمره های 5 و 6 که در این فاصله پخش میشوند،شانس اصابت بیشتری رو به شکارچی میدن.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#3
(۱۳۹۴/۱۲/۰۱، ۱۰:۴۸ ق.ظ)bahram-azad نوشته است: ساچمه مناسب برای شکار کبک (در اسلحه های به اصطلاح شات گان)فشنگ نمره 5 و 6 هست.
بدلیل اینکه این پرنده به صورت گله ای زندگی میکنه و معمولا تیراندازی به گله کبک در فواصل زیر 40 متر اتفاق میافته،با توجه الگوی پخش(پترن) تفنگهای مختلف تعداد ساچمه هائی با نمره های 5 و 6 که در این فاصله پخش میشوند،شانس اصابت بیشتری رو به شکارچی میدن.

به نظرم یکی از بهترین اسلحه هایی که میشه با اونها به شکار پرنده مخصوصا کبک رفت پی سی پی هستش. چون هم دقت بالایی می خواد و هم از زخمی شدن تعداد بالایی پرنده در گله جلوگیری میکنه

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان