اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 15 رأی - میانگین امتیازات: 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضریب بالستیک در تیراندازی و مبانی مربوطه
#1
درود 

در تیراندازی و فیزیک پرتابه ها ، بحث ضریب بالستیک که به فارسی میشه اونرو ضریب حفظ انرژی پرتابه نامید ( اصطلاح شخصی اینجانب ) یکی از مواردی است که در میزان دقت و برد مفید سلاح تاثیر بالایی داره و داشتن اطلاعات کافی در این خصوص برای هر تیراندازی که قصد تیراندازی در فواصل بالا رو داره مفید و کاربردیه، خصوصا اینکه برخلاف تصور عموم این عدد یک متغییر نسبیه و هیچوقت ثابت نیست و بحث روی درک درست فیزیکی این مهم برای تیرانداز بسیار کاربردیه.
در این تاپیک قصد دارم مطالبی رو در خصوص این پارامتر براتون ارسال کنم و امیدوارم دوستانی هم که در این خصوص و فیزیک اون دستی بر اتش دارن همراهی کنن.

ارادت.

ادامه دارد....

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
بسیار عالی !!

این بحث یکی از مهمترین مواردی هست که در علم تیراندازی میتونه بیشترین کمک رو برای بهترین شلیک ها داشته باشه و نتیجه اون چیزی نیست جز پیشرفت !

بنده در مورد فیزیک بالستیک یا همون ضریب حفظ انرژی اطلاعات چندانی ندارم فقط در همین حد که حرکت اشیاء در هوا یا همون اسمان و محاسبه میزان مقاومت و اصطکاک رو BALLISTIC CO EFFICIENCY یا به اختصار bc میگویند ... علم پرواز اشیاء در اسمان !

در این رابطه چند فاکتور اساسی میتونه دخیل باشه جرم یا همان وزن / سرعت جسم / شکل و هارمونی جسم / نیروی جازبه و کشش و ...

امیدوارم بحث خوب و کاملی شود .

موفق باشید .

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
دوستان یک مطلب بسیار مهمی هست در مورد ضریب بالستیک که مدتهاست میخوام بگم که هر بار یادم میرفت ولی الان فرصت مناسب ایجاد شده تا بگم و اون اینه:
بحث های زیادی در مورد ضریب بالستیک در این تاپیک ویا حتی در سایت های دیگه به چشم میخوره و با اینکه خیلی از این مباحث مطرح شده کاملا درست و علمی هستند ولی متاسفانه چندان کاربردی برای دوستان نداره و بعضا گیج کننده هم میباشند. مطلبی که در مورد ضریب بالستیک میخوام برای دوستان بگم اگر با دقت به اون توجه کنید برای شما بسیار کاربردی و در عین حال بسیار گویا خواهد بود تا برای سلاحتون ساچمه درست رو انتخاب کنید و بهترین استفاده رو از اون ببرید.

اول اینکه برای هیچ پرتابه ای نمیتوان یک عدد دقیق رو برای ضریب بالستیک در نظر گرفت و در واقع چنین عددی برای هیچ پرتابه ای وجود نداره و بهترین دلیل این مدعا اینه که اگر فقط یک عامل رو مانند ارتفاع از سطح دریا رو در نظر بگیریم ، در هر ارتفاعی از سطح دریا ضریب بالستیک در یک پرتابه متفاوته
حالا تصور کنید که عوامل زیادی در این مقوله دخیل هستند،فاکتور هایی که مانند ارتفاع از سطح دریا میتونند ضریب بالستیک رو تغییر بدن مانند دما،فشار،رطوبت  و....
پس میتوان به جرات گفت که ضریب بالستیک برای یک پرتابه نمیتونه ثابت باشه و اون عددی که برای یک بولت ویا ساچمه به عنوان ضریب بالستیک عنوان میشه به خودی خود هیچ ارزشی نداره اما:
اعدادی که بعنوان ضریب بالستیک مثلا برای ساچمه ها ویا بولت ها ذکر میشه برای مقایسه بین اونها بسیار راه گشا و ارزشمنده مثلا فرض کنید که برای یک بولت عدد 0.3 رو برای این فاکتور اعلام میکنند وبرای یک بولت دیگه که همون کالیبر و گرین رو داره عدد0.4 اعلام شده باشه در این حالت تنها نتیجه ای که میتوانید از این دوعدد بگیرید اینه که در شرایط برابر، در شلیک هردو این پرتابه ها ، پرتابه ای افت کمتر و سرعت بالاتری داره  که دارای عدد ضریب بالستیک بالاتریه  که این همیشه و در همه حال لزوما مطلوب تیرانداز نیست لطفا به این مطلب بسیار دقت کنید.

ولی از یک عدد به تنهایی نمیتونید تعیین کنید که بالستیک این پرتابه برای همه حالتها یکسانه .

و البته ضریب بالستیک اعلام شده از طرف کارخونه ، یک معدل برای اون نوع پرتابه است و باید مانند تلرانس وزنی که در پرتابه ها یک امر متداول است ، برای ضریب بالستیک هم یک تلرانسی  در نظر گرفت و تفاوتی که در این زمینه وجود داره اینه که با وزن کردن پرتابه ها به صورت دقیق میتوان این تلرانس رو کم کرد ولی در مورد ضریب بالستیک این کار ممکن نیست چرا که فقط با شلیک و تفاوت  سرعت در دو برد متفاوت میشه اون رو تعیین کرد که به هیچ وجه  ارزش کاربردی نداره.

و این نکته رو هم اشاره کنم که همیشه و لزوما یک پرتابه ای که ضریب بالستیک بالاتر داره بهتر نیست و بنا به کاربردی که تیرانداز میخواد داشته باشه ، میتونه انتخاب رو تحت تاثیر قرار بده، 
بهترین مثال برای این مطلب انتخاب گلوله برای زدن هدف متحرکه که در این مقوله گلوله ای بهتره که دارای ضریب بالستیک پایینتر باشه و نه بالاتر که البته  این پایینتر بودن هم حدی داره.
چرا که گلوله های باضریب بالستیک بالا چون پر سرعت هستند و افت کمتری رو دارن ، طبعا زمان پرواز کوتاه تری دارند و امکان فالو کردن گلوله وجود نداره و نمیشه با این گلوله ها تصحیحات زدن یک هدف متحرک رو انجام داد ویا بهتره بگیم که اگر غیر ممکن نباشه کار خیلی مشگل تر میشه .

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
درود
مطلب زیر بر گرفته از شکار و اسلحه است ، انشاله مفید باشه،

مقدمه ای بر ضریب بالستیک

ضریب بالستیک را همه در موردش شنیدن ولی کمتر درک درستی از اون وجود داره.
مثلا فرق یک ساچمه با ضریب بالستیک 0.01 و 0.04 دقیقا چیه؟
محدوده مقدار ضریب بالستیک چه قدره؟
و سوالاتی از این دست.....
خب ضریب بالستیک را اگر معکوس کنید دقیقا متناسب با شتاب منفی گلوله در سرعت مشخص خواهد بود.
برای مثال ساچمه با بالستیک 0.01 در سرعت 200 متر بر ثانیه 4 برابر نسبت به ساچمه با ضریب بالستیک 0.04 در همون سرعت ،شتاب کاهنده سرعت خواهد داشت.
برای محاسبه شتاب منفی گلوله در هر سرعت میتونین از فرمول تقریبی زیر استفاده کنین.(در ارتفاع 1500 متر از سطح دریا مثل اصفهان!)

شتاب کاهنده سرعت= (سرعت/100) به توان 2 تقسیم بر ضریب بالستیک
مثال:
ساچمه با بالستیک 0.01 و سرعت 300 متر بر ثانیه:
شتاب کاهنده= (300/100)به توان دو تقسیم بر 0.01= 900متر بر مجذور ثانیه یا حدود 90 برابر شتاب جاذبه زمین!!!!
حالا همین شتاب برای ضریب بالستیک 0.04 حدود 225 متر بر مجذور ثانیه میشه و به همین خاطر ساچمه دومی دیرتر سرعت و در نتیجه انرژی خودش را از دست میده.
نکته دیگه اینکه ضریب بالستیک در عمل میتونه بزرگتر از یک باشه و هیچ محدودیت خاصی هم از نظر فیزیکی نداره گرچه توی نرم افزار چیر گان تا 1 را قبول میکنه.
عملا بهترین ساچمه ها ضریب بالستیکی زیر 0.1 و حدودابین 0.02 تا 0.04 بسته به سرعت شلیکشون دارن.
این مقدار توی خفیف بالای 0.1 و توی گلوله زنی بالای 0.4 هست که تفاوت فحش اون با تفنگ بادی را نشون میده.
یک نکته مهم دیگه این هست که ضریب بالستیک توی سرعتهای بالای 0.8 سرعت صوت شدیدا کاهش پیدا میکنه و دوباره بعد از حدود 1.4 برابر سرعت صوت به مقدار عادی خودش نزدیک میشه پس توی گلوله زنی سعی میکنن از طرف بالا از سرعت صوت(حدود 800 متر بر ثانیه) دور بشن و توی بادی سرعت را زیر 300 متر بر ثانیه حفظ میکنن.
گاها تفاوت دو تفنگ با انرژی متفاوت و ساچمه سبک در فاصله مشخص خیلی کم میشه و دلیل اون همین قضیه هست به خاطر همین در تفنگهای بادی سعی میکنن ساچمه ای انتخاب کنن که حول و حوش 290 متر بر ثانیه شلیک کنه که هم تراجکتوری خوبی داشته باشه و هم راندمان پرتاب نسبتا بالا باشه.
به خصوص در پی سی پی ها استفاده از ساچمه با سرعت بالای 300 متر بر ثاینه عملا کم شدن دقت را به همراه داره.
نکنه دیگه در مورد ضریب بالستیک اینه که این ضریب به شکل گلوله (همون ضریب ایرودینامیکی)و جرم گلوله و سطح اون رابطه داره.
ضریب بالستیک =( (جرم تقسیم بر سطح ) تقسیم بر ضریب ایرودینامیکی) ضربدر عدد ثابت
اون عدد ثابت به چگالی هوا و چنین چیزهایی بستگی داره.
نکته جالب اینه که دو ساچمه کاملا هم اندازه و هم شکل که یکی 1.5 برابر وزنش باشه خود به خود 1.5 برابر ضریب بالستیکش خواهد بود.
شما اگه ساچمه های با بالستیک خوب را ببینین همگی جزو ساچمه های سنگین هستند.
وقتی که از ساچمه سنگین استفاده میکنین ضریب بالستیک مستقیما افزایش پیدا میکنه و علاوه بر اون کاهش سرعت باعث افزایش بیشتر ضریب بالستیک میشه.
از طرفی چون مقاومت هوا با عکس ضریب بالستیک و توان دوم سرعت متناسب هست در عمل مقدار بسیار زیادی راندمان پرتاب بالا میره.
مثلا برای ساچمه باراکودا ضریب بالستیک در 300 متر بر ثانیه حدود 0.015 و سام یانگ در 280 متر بر ثانیه حدود 0.04 هست، از طرفی مقاومت هوا در 280 نسبت به 300 حدود 13 درصد کمتر هست و نتیجتا اختلاف این دو در فاصله مثلا 70 متری خیلی فاحش خواهد بود.

منبع، اسلحه وشکار

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#5
ر
(۱۳۹۵/۰۲/۰۷، ۱۱:۱۶ ب.ظ)مرتضی کربلایی نوشته است: دوستان یک مطلب بسیار مهمی هست .............

و این نکته رو هم اشاره کنم که همیشه و لزوما یک پرتابه ای که ضریب بالستیک بالاتر داره بهتر نیست و بنا به کاربردی که تیرانداز میخواد داشته باشه ، میتونه انتخاب رو تحت تاثیر قرار بده، 
بهترین مثال برای این مطلب انتخاب گلوله برای زدن هدف متحرکه که در این مقوله گلوله ای بهتره که دارای ضریب بالستیک پایینتر باشه و نه بالاتر که البته  این پایینتر بودن هم حدی داره.
چرا که گلوله های باضریب بالستیک بالا چون پر سرعت هستند و افت کمتری رو دارن ، طبعا زمان پرواز کوتاه تری دارند و امکان فالو کردن گلوله وجود نداره و نمیشه با این گلوله ها تصحیحات زدن یک هدف متحرک رو انجام داد ویا بهتره بگیم که اگر غیر ممکن نباشه کار خیلی مشگل تر میشه .

درود

راسنش این مورد برام زیاد شفاف نیست و درست به نظر نمیاد ،

چون اگه منظور شکار باشه که عملا در شکار این مورد معنی پیدا نمیکنه و حتی با مبانی شکار اصولی منطبق نیست، اگه منظور در تک تیراندازی باشه بازهم مبانی تک تیراندازی با این مورد جور در نمیاد و در هردو مورد تیراندازان حرفه ای از مهمات با ضریب بالستیک بالا استفاده میکنن ، ولی اگه منطورتون کاربرد مثل گلوله های رسام باشه که بیشتر جهت هدایت خط اتش در میدان جنگ بکار میرن خوب اونهم که برای زدن هدف بکار نمیره و بحث کاملا منتفیه خلاصه اگه بیشتر توضیح بدین ممنون میشم.

ارادت

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان