اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 38 رأی - میانگین امتیازات: 2.97
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پترن گیری یا بدست آوردن الگوی پخش
#1
به رفتار و نحوه پراکنده شدن ساچمه های یک تفنگ ساچمه زن(شات گان) پس از شلیک پترن یا به زبان فارسی الگوی پخش گفته میشه.
دانستن الگوی پخش یک تفنگ ساچمه زن(دوستان توجه داشته باشن که منبعد هر جا که در این تاپیک با وازه تفنگ ساچمه زن برخورد میکنن،منظور همون شات گان بوده و سعی میکنم از اسم فرنگی کمتر استفاده کنیم.پس منظور از تفنگ ساچمه زن اسلحه در این تاپیک اسلجه گرم هست و با تفنگهائی که با فشار و نیروی باد ساچمه رو شلیک میکنن اشتباه گرفته نشود)برای کاربر اون تفنگ بسیار ضروری و لازم هست.
همونطور که میدانید تفنگهای ساچمه زن دارای چوکهای مختلفی هست.چوک به قطر دهانه لوله گفته میشه که کمتر از قطر ابتدای لوله یا همون جائیه که فشنگ گذاری میشه،هستن.تفنگهای ساچمه زن معمول در ایران با فشنگهائی تغذیه میشن که قطرشون 12 میلیمتر هست.
سلاح فابریک در چوکهای مختلف تولید میشه.برای همین بعضی از سازندگان تفنگهای ساچمه زن برای بهره گیری تیرانداز از واریانتهای مختلف به تفنگ امکان افزودن چوک کتحرک رو اضافه میکنن.
این مطالب خودشون بحثهای جداگانه ای هستن که بعدا یا من یا دیگر دوستان در موردشون در تاپیکهای مستقل صحبت خواهیم کرد و اینجا من فقط برای تفهیم بهتر مطلب مجبورم خلاصه وار توضیح بدم.
بر همین اصل چوک و همچنین بر اساس استفاده از چوکهای متحرک و همچنین حالات مونتاژ لوله،کپ و قنداق با یکدیگر،ساچه ها پس از شلیک در حالات مختلفی پخش میشوند که تیرانداز رو مجبور میکنه از این حالات مطلع باشه و شلیکی بدون عیب انجام بده.تکنیکی که ازش بهره گرفته میشه تا این آشنائی بین تیرانداز و تفنگ بوجود بیاد،پترن گیری نام دارد.
این یک کلیاتی بود از پترن گیری و برای اینکه در فضای مجازی طولانی شدن مطلب در خواننده خستگی بوجود میاره،توضیحات تکمیلی رو در پستهای آتی تقدیم میکنم و از دوستان هم خواهش میکنم در بحث شرکت کنن و دانسته هاشون رو به دیگران هم منتقل بفرمایند.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#2
بحث شیرین پترن گیری رو با ساخت سیبل و شرایط شلیک به اون اغاز میکنیم.
بر طبق یک روش و متد استاندارد و بین المللی برای تعیین شیوه پخش ساچمه در یک اسلحه ساچمه زنی, که در بیشتر شرکتهای اسلحه سازی مورد استفاده قرار میگیرد, باید دایره ای به قطر 70 سانتیمتر را بر روی یک مقوا ترسیم کرد و سیبل بدست آمده را دقیقا در فاصله 36 متری(برای چوک فول) و 30 متری (برای چوک سه چهارم)و 25 متری (برای نیم چوک) و 20 متری برای(یک چهارم چوک) و 15 متری برای(سیلندر) قرار داد و با استفاده از فشنگهای دقیقا مشابه و یک نمره و ساخت یک کارخانه , تعداد 5 تیر بسوی سیبل مورد نظر ,با حالت و موقعیت یکسان و مشابه و دقیقا از روبروی سیبل شلیک کنیم.منظور از حالت و موقعیت یکسان این هست که هر 5 شلیک اگر در حالت نشسته هست در حالت نشسته انجام بشه،یا اگه دراز کش هست در حالت دراز کش و اگر ایستاده هست در حالت ایستاده.اگر باد در حالت وزیدن هست،هر 5 شلیک در حال وزش باد انجام بگیره و اگر محل تیراندازی دارای شیب هست،محل رو تغییر ندهیم و همینطور الی آخر.با در نظر گرفتن تمامی این فاکتور ها و پارامترها و کسب اطمینان از صحیح بودن آنها میتوان الگوی دقیقی از نحوه پخش شدن ساچمه با تفنگ مورد نظر را بدست آورد.
حالا میرسیم به سیبل.
همونطور که عرض کردم،دایره ای به قطر 70 رسم میکنیم.این دایره به به شش دایره کوچکتر تقسیم میشه.دایره اول به قطر 30 سانت و دوایر بعدی به قطرهای 54،46،38 و 62 داخل آن رسم میشوند.سپس اقطار دایره در زوایای 90،67.5،45،22.5،0 درجه رسم میشوند.
حالا سیبلمون آماده است و فقط کافیه اون رو روی پرده ای نصب کنیم که ساچمه ها در اثر برخورد با اون کمانه نکرده و دوباره به سیبل برخورد نکنند.
کی میدونه ادامه کار به چه شکلی انجام میشه؟

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#3
در ادامه محیط زیست میاد همه رو جمع میکنه و میبره خخخخخخخخخخخخخخخخ
.....................................................................................................................................................
در ادامه روبروی سیبل قرار گرفته و مرکز سیبل را نشانه روی و شلیک میکنیم و برای اینکه شلیک دقیق و بی خطای انسانی داشته باشیم استفاده از ابزاری مثل شوتینگ توصییه میشه و بعد از شلیک ، آماری از نقاط برخورد ساچمه به دوایر موجود را درصدی بدست میاوریم ....و اگه بچه خوبی باشیم بعد از شلیک پوکه هارو جمع میکنیم ...

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
البته اگر ماجد عزیز پسر خوبی باشه،قطعا محیط زیست باهاش کاری نخواهد داشت.خخخخخخخ
مراحل بعدی پترن گیری به ترتیب زیر انجام میشه.
از یک جعبه فشنگ با نمره واحد که کارخانه واحدی دارن(مثلا فشنگ مهام با نمره 6) سه یا پنج فشنگ رو انتخاب کرده و با باز کردن فشنگها،تعداد ساچمه های داخل فشنگ رو بدقت شمارش میکنیم.
پس از انجام شلیکها به سیبلی که ساختیم و رعایت نکاتی که در پست قبلی عرض کرده بودم،تعداد اصابتهای داخل دایره 70 سانتی رو شمارش کرده و با تعداد کل ساچمه ها مقایسه میکنیم.اصابتی که بین 55 تا 60 درصد کل ساچمه ها و بصورت منظم بین 16 خانه داخل سیبل باشه،برای یک تفنگ فول چوک در فاصله 36 متری نشانگر یک تفنگ بی عیب و نقص و مورد قبولی هست.
اگر توانائی تفسیر اصابت های روی خانه های سیبل رو داشته باشید؛میتونین دست به آچار بشین و تنظیمات دقیقتری روی اسلحه خودتون اعمال کنید.مثال میزنم.
تعداد اصابت پخش شده در قسمت پائین سیبل نشون دهنده این هست که مگسک تفنگ شما کمی کوچک هست.البته این یکی از دلایل چنین اصابتی هست.پس میتونید روی مگسک تفنگتون کار کنید.یا اینکه در تراش داخل لوله تفنگتون دقت کافی اعمال نشده.پس میتونید با اضافه کردن مقداری شیم به بخش پائینی پاشنه قنداق تفنگ این عیب رو مقداری اصلاح کنید.
علاوه بر اینکه تفسیر سخت هست و حتی خیلی از افراد خبره هم تو این تفسیر ها دچار اشتباه میشوند،انتخاب روش مناسب برای اصلاح ایراد و همچنین انجام این اصلاحات هم تبحر میخواد.پس تکلیف چیه؟پس این همه زحمت پترن گیری به چه کارمون میاد؟
اگر خودمون یا کسی از اطرافیانمون فاقد این توانائی ها هستیم ،میتونیم به این پترن گیری به چشم یک قلق گیری نگاه کنیم.یعنی حوصله به خرج داده و بعد از شلیک هر یک از فشنگهامون محل اصابت ساچمه های اون فشنگ رو روی سیبل مطالعه کنیم.توصیه میکنم برای اینکه نقاط اصابت جدید و قدیم با هم قاطی نشه و بتونیم هر شلیک رو جداگانه قضاوت کنیم،محل برخورد ساچمه های شلیک قبلی رو با کمی حوصله بیشتر نشانه گذاری کنیم.به این ترتیب شما با قضاوت محل برخورد ساچمه ها بعد از 3 یا 5 شلیک ،میتونید یک قلق گیری از تفنگتون بدست بیارید تا در شکار و هدفزنی تفریحی بدونید کجا رو هدف بگیرید.
مثلا تفنگ خود بنده ساچمه هاش رو سر میکنه و کمی پائین میزنه.پس من موقع تیر اندازی این قلق تفنگم رو در نظر میگیرم و هدف گیری درست رو باهاش انجام میدم.
فقط تاکید میکنم که پترن گیری برای هر تفنگ ساچمه زن واجب هست و متاسفانه خیلی از دوستان این کار رو جدی نگرفته و مثل ماجد دوست داشتنی باهاش شوخی میکنن.بعد هم که دست خالی میمونن،میگن تفنگش به درد نمیخورد.به نوعی مصداق ضرب المثل اتاق کج و عروس خانم در این قضیه دیده میشه.به نظر من تفنگ بد نداریم.تیرانداز باید رفتار تفنگش رو بشناسه.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#5
سلام‏ ‏خدمت‏ ‏تمام‏ ‏دوستان،عرض‏ ‏معذرت‏ ‏بابت‏ ‏غیبت‏ ‏و‏ ‏تبریک‏ ‏سال‏ ‏نو.
دوستان‏ ‏باید‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏مسئله‏ ‏دقت‏ ‏داشته‏ ‏باشند‏ ‏که‏ ‏بحث‏ ‏پترن‏ ‏یا‏ ‏الگوی‏ ‏پخش‏ ‏تفنگهای‏ ‏ساچمه‏ ‏زن‏ ‏با‏ ‏بحث‏ ‏قلق‏ ‏گیری‏ ‏اسلحه‏ ‏گلوله‏ ‏زن،کاملا‏ ‏متفاوته.الگوی‏ ‏پخش‏ ‏یک‏ ‏تفنگ‏ ‏ساچمه‏ ‏زن‏ ‏در‏ ‏واقع‏ ‏رفتار‏ ‏یک‏ ‏تفنگ‏ ‏در‏ ‏اثر‏ ‏و‏ ‏تحت‏ ‏شرایط‏ ‏مختلف‏ ‏یک‏ ‏تفنگ‏ ‏به‏ ‏حالات‏ ‏مختلف‏ ‏دسته‏ ‏بندی‏ ‏میشه‏ ‏و‏ ‏عیب‏ ‏و‏ ‏ایراد‏ ‏به‏ ‏حساب‏ ‏نمیاد.کما‏ ‏اینکه‏ ‏پترن‏ ‏برندهای‏ ‏مختلف‏ ‏در‏ ‏شرایط‏ ‏یکسان‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏مشابه‏ ‏هستن‏ ‏و‏ ‏شکارچیان‏ ‏با‏ ‏اطلاع‏ ‏از‏ ‏پترن‏ ‏تفنگهای‏ ‏همنام‏ ‏و‏ ‏یکسان‏ ‏با‏ ‏تفنگ‏ ‏خودشون،میتونن‏ ‏الگوی‏ ‏پخش‏ ‏سلاحشون‏ ‏رو‏ ‏قضاوت‏ ‏بکنن.ولی‏ ‏در‏ ‏سلاح‏ ‏‏ ‏گلوله‏ ‏زن‏ ‏قضیه‏ ‏فرق‏ ‏میکنه‏ ‏و‏ ‏قلق‏ ‏تفنگ‏ ‏در‏ ‏اثر‏ ‏ایراد‏ ‏در‏ ‏خانکشی،آلات‏ ‏نشانه‏ ‏گیری،لوله‏ ‏و‏ ‏عوامل‏ ‏دیگه‏ ‏تغییر‏ ‏میکنه.هیچوقت‏ ‏هم‏ ‏نمیشه‏ ‏دو‏ ‏تفنگ‏ ‏گلوله‏ ‏زن‏ ‏پیدا‏ ‏کرد‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏یک‏ ‏قلق‏ ‏تیر‏ ‏‏ ‏بندازن.
البته‏ ‏میشه‏ ‏پترن‏ ‏تفنگ‏ ‏ساچمه‏ ‏زن‏ ‏رو‏ ‏با‏ ‏اعمال‏ ‏تغییراتی‏ ‏تغییر‏ ‏داد‏ ‏‏ ‏که‏ ‏اکیدا‏ ‏توصیه‏ ‏میکنم‏ ‏اگر‏ ‏در‏ ‏اینکار‏ ‏تخصص‏ ‏و‏ ‏مهارت‏ ‏بالا‏ ‏ندارید،هرگز‏ ‏دست‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏این‏ ‏تغییرات‏ ‏نشوید.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
با شکار آگاهانه به احیای دوباره کشورمان یاری برسانیم.
پاسخ
#6
سلام ..
داش بهرام آیا امکان داره که یک تفنگ با سه مدل چوک (سیلندر ، نیم ، فول ) سه مدل پترن مختلف ایجاد کنه ؟ با فرض یک شماره فشنگ ؟

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#7
با سلام :
با اینکه از پست مدتی میگذره اما جواب شما ماجد عزیز اینه که بله . قطعا هر چوکی در تعیین پترن نقشی متفاوت بازی خواهد کرد کما اینکه بعضی از سازندگان سلاح در آمریکا معتقدند حتی چپ گرد -راست گرد بودن مته هنگام سوراخ کردن لوله میتواند در پترن تاثیر گذار باشد . البته این مطلب خیلی قدیمی هست و ماله زمانی هست که لوله ها را سوراخ میکردند امروزه کمتر کارخانه ای برای تولیدات عمده اینکار را انجام میدهد و اکثرا از روش ریخته گری گریز از مرکز (که لوله هایی بدون درز ایجاد میکنه ) استفاده میشه .
یک نکته ای که در صحبتهای آقا بهرام بود و بنظرم قابل اصلاح یا بحث است ، اینه که فرمودند مگسک کوچک باعث میشود پترن به سمت پایین متمایل شود در حالیکه مگسک بزرگ است که تفنگ را دچار این عارضه مینماید . البته نباید از نقش زاویه قنداق در محل اصابت ساچمه ها غافل شد ، نمونه قابل مشاهده این مورد تک لولهای نخجیر اند .
موفق باشید .

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان