اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 35 رأی - میانگین امتیازات: 3.11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تک تیراندایی در طول تاریخ
#1
درود خدمت تمام دوستان

 در این تاپیک مقاله ای رو باتون در رابطه با تاریخچه تک تیراندازی ارایه میکنم ، 
این تاپیک مقالات مختلفی با همین مضمون از مراجع مختلف برای دوستان جمع اوری و ارایه خواهد شد،

ارادت

ادامه دارد......

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
شاید برای بسیاری عجیب باشد که چرا یک تک تیرانداز ابهت و اهمیتی در حد یک دسته حرفه ای نظامی روی واحدهای عملیاتی تک تیراندازی حساب باز میکنند.

در این مقاله شما با ما خواهید بود تا به توانایی های مخرب یک تک تیرانداز که از وی مردی شکست ناپذیر خواهد ساخت پی ببرید.

[تصویر:  normal_s_640x_480-tfb.jpg]

شاید بتوان توانایی های تک تیراندازی را اینگونه توضیح داد که یک اسنایپر ( تیرانداز از خفا، تک تیرانداز) کسی است که برای هر شلیک خود باید برنامه ریزی بسیار از ابعاد گوناگون شامل ، فاصله تا هدف، نوع هدف، استتار خود قبل و حین و بعد شلیک بنماید و همین مسالله سبب می شود که برایانتخاب و آموزش یک تک تیرانداز فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود تا از وی یک نیروی ویژه تمام عیار بسازد به خصوص که اغلب تک تیراندازها در ماوریت های ویژه و خطیر استفاده می شوند و عملا در جوامع نظامی امروزی نقشی که یک تک تیرانداز( اسنایپر، تیرانداز از خفا) بر عهده دارد برابری میکند با اهمیت افرادی که در نیروی مخصوص آموزش دیده و خدمت میکنند و به صورت تیمی و دسته ای وارد میدان رزم می شوند.

نقش آفرینی اسنایپرها را شاید بتوان از زمان جنگ جهانی دوم ملموس تر و واضح تر که منجر به ایجاد دکترین نظامی تخصصی برای استفاده از آنها شد دانست و به مانند بسیاری از تسلیحاتی که از روی توانایی های فوق تصور آلمان نازی بعد از جنگ جهانی کپی برداری شد علم اسنایپر امروزی نیز وامدار تکنیک های بدیع به کار برده شده توسط آلمان نازی بود.

[تصویر:  sharp-poster-web.jpg]

در طول تاریخ همیشه افرادی بوده اند که از توانای تیراندازی دقیق و موثر برخوردار بوده اند و با هر سلاحی به یک میزان خاص هدف خود را شکار کرده اند. لیکن اغلب به صورت مادرزادی یا در طول زمان و براساس تجربه به آن دست یافته بودند و هیچ آکادمی تیراندازی دقیقی وجود نداشت که حاصل آن آکادمی تربیت یک تک تیرانداز از صفر تا صد باشد. به عبارتی اگر از یک درخت خشک و خالی یک مجسمه چوبی زیبا توسط استادکار تراش می خورد و مجسمه ساخته می شود در زمینه اسنایپ ، تا زمان جنگ جهانی دوم این چنین قصد و نیتی به صورت امروزی وجود نداشت و اغلب به صورت خودآموز و تجربی افرادی به عنوان تک تیرانداز انتخاب شده و بدون آموزش های خاص به عنوان تک تیرانداز انجام وظیفه می کردند لیکن با راهکارهای آلمان نازی اسنایپرهایی به وجود آمدند و تربیت شدند که عملا گاه تا حد یک گردان نیرو نیز ارزش عملیاتی داشتند ! به خصوص که با توانایی زمینگیر کردن گردان های دشمن تنها با شلیک های دقیق و استتار حرفه ای کار یک گردان پدافندی را به نحو احسن انجام می دادند و در عملیاتی همچون نورماندی به کاهش سرعت پیشروی مهاجمین سبب معروفیت و تاکتیکی بودن استفاده از تک تیراندازها شدند.


[تصویر:  normal_britishsniper32yu.jpg]

با این حال برای آنکه ما به تاریخچه صحیح و کامل تک تیراندازی برسیم سیر روزافزون آموزش و افزایش مهارت تک تیراندازی را از زمانی که تاریخ به یاد خود دارد( و یا شرح آن رفته است) در این مقاله خدمت شما ایرانیان مسلمان عزیز و ارجمند تقدیم می کنیم.

کلمه Snipe که به معنای تیرانداختن از کمینگاه به سمت اردوی دشمن ( توصیفی) می باشد اولین بار توسط یک سرباز بریتانیایی در هند در سال 1770 به کار رفت ولی اصطلاح Sniper( اسنایپر ، تک تیرانداز، تیرانداز از خفا ) اولین بار در سال 1824 به کار رفت که به کسانی اطلاق می شد که در تیراندازی ماهر و تک می باشند و تا آن زمان لغت "sharp shooter را به کسانیکه تیراندازان ماهر بودند می دادند.

کلمه "sharp shooter در روزنامه های انگلیسی در حوالی سالهای 1801 استفاده می شد و به عبارتی قبل از آنکه اصطلاح امروزی اسنایپر فراگیر گردد لغت sharp shooter در اروپا مصطلح بوده است و به کسانی که در تیراندازی ماهر بوده اند داده می شده است.

[تصویر:  normal_495413122_Zoqq6-L.jpg]

تک تیرانداز کیست؟

به راستی باید از خود بپرسیم که یک تک تیرانداز کیست ؟ آیا صرفا تک تیر می اندازد ؟ یا نه منظور کسانی است که در تیراندازی تک می باشند ؟ یعنی تک خال ؟

باید از خود بپرسیم آیا صرفا معنای تک تیرانداز یعنی کسیکه در تیراندازی مهارت بالایی بدست آورده است ؟ حال می خواهد در آموزش و تربیت تک تیراندازی بوده است یا به صورت تجربی و ذاتی مهارت تیراندازی پیدا کرده است ؟

یک اسنایپر ( تک تیرانداز) را تیرانداز ماهر میگویند که به تنهایی عمل میکند یا در یک جفت دو نفره و یا با یک تیم تک تیرانداز برای فقط تماس نزدیک بصری با دشمن و در تعامل با اهداف نیروهای خودی در مواضع پنهان و یا فواصل خارج از دید و دسترس و تشخیص پرسنل دشمن حضور دارد.

تک تیراندازها معمولا مطالب آموزشی بسیار گزینشی و تخصصی شامل استفاده از انواع تفنگ های و همچنین تجهیزات نرم افزای و اپتیکی همراه با سلاح و نیز توانایی استتار حرفه ای را آموزش می بینند.

همانگونه که ذکر شد ، یک تک تیرانداز مجرب قطعا دستی بر آتش در زمینه استتار نیز دارد تا از آنها برای نفوذ و شناسایی و نظارت و مشاهده هدف بهره برداری نماید. مهمترین کاربرد تک تیراندازها را در داخل زمین مستقر در نبرد شهری و نیز جنگ در جنگل می دانند.

[تصویر:  normal_562258_390610514336274_1544195430_n.jpg]

جنگ های مدرن

کشورهای مختلف استفاده از تک تیراندازان را در واحدهای رزم خود به دلایل تاکتیکی مورده اهمیت قرار داده اند. به طور کلی در یک جنگ مدرن تابع کلی استفاده از اسناپیر برای شناسایی دقیق موقعیت پنهان دشمن و در صورت لزوم کاهش توانایی مبارزه دشمن به وسیله خنثی سازی اهدافی با ارزش بالا نظامی در اردوگاه حریف ( مانند افسران و اپراتورهای مخابراتی) میباشد که فرآیند کاهش و تضعیف روحیه دشمن را در سرلوحه کار خود دارد.

از ماموریت های یک تک تیرانداز می توان مدیریت اطلاعات و تجهیزات دشمن جهت تخریب دانست که به وسیله سلاح های ضدزره سنگین قابل حمل توسط تک تیرانداز مانند TAC 50 و بارت M82 و... انجام می پذیرد.

در این میان حتی کشوری چون شوروی که امروز روسیه فدرال داعیه دار آن می باشد سالها آموزش تک تیراندازی را در سطح تیم ملی تیراندازی نیز تعمیم داده اند و امروزه روز کشور امریکا و انگلستان به صورت فزآینده ای مبارزات شان را در عراق و افغانستان براساس تیم های تک تیرانداز در نبرد شهری و ... گسترش داده اند.

[تصویر:  normal_TE_2REI_Afghanistan.jpg]

دکترین کنونی ارتش امریکا و انگلستان معمولا شامل دو نفر تک تیرانداز مجرب است که در یک نقطه اختفا مناسب حضور دارند و یک نفر تک تیرانداز شلیک میکند و دیگری شرایط محیط نبرد و اوضاع را به تیرانداز گزارش می دهد و در صورت لزوم از وی پشتیبانی نزدیک به عمل میاورد در مواردی همچون نزدیک شدن دشمنان به محل اختفا و شناسایی شدن محل شلیک توسط سربازان پیاده دشمن و درگیر شدن با آنان و سرگرم کردن شان جهت انجام ماموریت و یا ترک محل ماموریت و همچنین وی در نقش تک تیرانداز کمکی نیز می تواند انجام وظیفه نماید، در صورتیکه تک تیرانداز اصلی ، به دلیل مشاهده زیاد اسکوپ دچار خستگی چشم شود یا خطر خستگی چشم را با تغییر جای تک تیرانداز اصلی و کمکی رفع بنمایند و در واقع برای کاهش اثرگزاری در هر دو نفر ، هر یک به نوبت وظایف دیگری را انجام می دهند ( بسته به شرایط مختلف ) و امروزه در سرتاسر ارتش های مدرن از تک تیرانداز به صورت حرفه ای استفاده می شود.

در زمانی نه چندان دور به دلیل بدون خان بودن سلاح ، دقت و همچنین برد پایین حاصل از آن عملا نمی شد روی برخی مفاهیم که پس از اضافه شدن خان به لوله سلاح تکیه شده است ، تکیه گردد و می توان ابداع خان درون لوله تفنگ را در قرن 15 پایه اولیه برای مفاهیم دقت در تیراندازی و تیراندازی دقیق دانست هرچند که در قرن 15 تنها برای لوله ی توپ ها از خان استفاده گردید و تا زمان جنگ اول ودوم جهانی به صورت آکادمیک مباحث تخصصی تیراندازی به خوبی بسط و گسترش داده نشده بود.

در قسمت بعد ، شرح پیشرفت تفکرات و مدرن سازی نیروها و تسلیحات تاکتیک تک تیراندازی را خدمت شما شرح می دهیم.

مرجع، میلیتاری

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
درود

در قسمت اول تک تیراندازی در طول تاریخ، به شرح تاریخچه کوچکی از چرایی شکل گیری فرهنگ امروزی تک تیراندازی پرداختیم و در این قسمت به صورت دقیق تر وارد برخی جزییات و ریزه کاری ها مانند تاریخچه تیراندازی های برد بلند و ...خواهیم شد.

امیدواریم که در این قسمت بتوانیم برخی مفاهیم بنیادین را که یک تک تیرانداز و ... باید برای درک اهمیت وظیفه تک تیراندازی بدانند را بیاموزند.

[تصویر:  normal_P1010222.jpg]
سردار شهید شفیع پور همراه با سلاح ژ3 و سایت نشانه روی دقیق روی سلاح


از قدیم الایم از مهمترین مسایلی که در یک تیراندازی دقیق مطرح بود میزان فاصله تیرانداز با هدف بود که سبب میشد شخصی را به عنوان یک تیرانداز خبره بشناسند( فارغ از اینکه محل اصابت مرمی کجاست). حقیقت اینجاست که در قدیم الایام به دلیل دقیق نبودن لوله های سلاح ها و اصولا ساچمه ای بودن تیرها و... نمیشد شخصی را یک تک تیرانداز محسوب نمود ولی رکوردهایی تقریبا خارق العاده ! از زمان های دور بر جای مانده است که آنها را جز اصول تک تیراندازی در دنیای غیرمدرن می دانند و همچنین برخی رویدادها که سبب ساز مفهوم امروزی اسنایپر ( تیرانداز از خفا، تک تیرانداز) شده است را در این قسمت ما به شرح برخی از آنها می پردازیم.

[تصویر:  _T2eC16NHJGIE9nnWpUFtBRVkdGCmjg~~60_12.jpg]
یک اسنایپر آلمانی کشته شده در جنگ جهانی اول


انقلاب امریکا

از معروفترین تیراندازی های برد بلند در 19 سپتامبر 1777 در نبرد ساراتوگا رقم خورد که در آن مستعمره نشینان با استفاده از تکنیک مخفی شدن در میان شاخ و برگ درختان انبوه اقدام به نشانه روی علیه افراد لشکر دشمن خویش( انگلستان) مینمودند. ولیکن برجسته ترین شلیک در آن زمان توسط تیموتی مورفی انجام شد که توانست ژنرال Simon Fraser of Balnain را در 7 اکتبر 1777 را به هلاکت برساند ، وی توانست از فاصله 400 یاردی ( 365متری) یکی از ژنرال های ارتش استعماری بریتانیا را هلاک نماید. این برد حتی امروزه برای سلاح های مدرن بدون تجهیزات اضافی یک برد حقیقتا رویایی است ! چه برسد به تسلیحاتی که در سالهای دهه 17 و 18 تولید میشده است .

جنگ داخلی امریکا

در هر دو اتحادیه شمالی و جنوبی تیراندازان قابلی وجود داشتند که رکوردهای جالبی را از خود به جای گذاشتند ولیکن معروفترین شلیک دقیق متعلق به ارتش جنوبی بود که توسط یک تیرانداز ناشناس، توانستند در تاریخ 9 می 1864 ژنرال John Sedgwick را در فاصله 1000 یاردی ( 914 متری) هلاک نمایند ! فاصله ای که گفته می شد نمی توان حتی یک فیل را نشانه گرفت !

جنگ دوم بوئر

می توان اولین واحد تک تیرانداز جهان را به انگلیسی ها نسبت داد که توسط هنگ اسکاتلندی کوهستانی خود در طول جنگ دوم بوئر برعلیه اهداف افریقایی ها به کار گرفته شدند. این واحد را همچنین اولین واحدی می دانند که در شلیک و استتار بسیار حرفه ای و تقریبا به شکل امروزی استتار، عمل می نمودند و از اولین افرادی که در پوشیدن و استتار بوسیله ghillie ( از وسایل پیشرفته مورده استفاده اسنایپرها در سالهای کنونی) مهارت پیدا کردند.

جنگ اول جهانی

[تصویر:  Canadian_Sniper1.jpg]
تک تیرانداز کانادائی در جنگ اول جهانی


در طول جنگ اول جهانی، تک تیراندازان به عنوان تیراندازان مرگبار در ترانشه ظاهر شدند. در ابتدای جنگ تنها آلمانی ها بودند که واحد تک تیرادازان خویش را مجهز به اسکوپ های تیراندازی روی سلاح کرده بودند هرچند تک تیراندازان در هر دو طرف اتحاد متفقین بودند لیکن آلمانها با تجهیز اسنایپرهای خویش به اسکوپ ، برتری قابل توجهی در شناسایی دقیق و شلیک ماهرانه به نقاط بسیار سخت بدن همانند سر ( هدشات ، تیراندازی به سر) بدست آورده بودند. به خصوص که با ضریب بالای هدشات سربازان متفقین این مساله و شبهه پیشامد کرد که سربازان آلمانی به شدت حرفه ای و متبحر هستند در عین حال نیز بسیار خوش اقبال !!!

[تصویر:  normal_britishsniper32yu2.jpg]
یک تک تیرانداز بریتانیایی در نبرد اول جهانی مجهز به اسکوپ نشانه روی و سلاح لی انفیلد


غافل از اینکه این سربازان ورای آموزشهایی که دیده بودند به سلاحی جدید و کمکی مجهز شده بودند که امکان تیراندازی دقیق را برایشان فراهم می نمود. سرانجام با کشف سلاح تک تیرانداز در جبهه های شکست خورده آلمانی ها انگلستان و فرانسه متوجه دلیل این پیشرفت قاطعانه آلمانی ها شدند و خود آنان نیز اقدام به تولید چنین تسلیحاتی نمودند لیکن تاسالهای کنونی نیز کماکان استاندارد و کیفیت دوربین های آلمانی زبانزد خاص و عام است !

[تصویر:  normal_sniper_thumbnail1.jpg]
اسکوپ آلمان ها در جنگ اول جهانی


در همان زمان بریتانیا اقدام به تاسیس مدرسه تک تیراندازی نمود و در سال 1915 اجازه آموزش تخصصی و تاسیس دانشکده تیراندازی در ارتش بریتانیا را از مسئولین وقت توسط ارتش گرفته شد. همچنین در فرانسه نیز در سال 1916 اولین مدرسه آموزشی تک تیراندازی تاسیس گردید. در این مدارس شروعبه آموزش تک تیراندازی و حتی در مواردی ، ضد تک تیرانداز، شد و انواع و اقسام بازی های فکری و عملی برای هرچه حرفه ای تر شدن نیروها براساس بازی های بومی کشوری ابداع شد. همانند بازی کیم، که شخص باید با یک نگاه بیشترین اطلاعات را از یک سینی پر از اشیا را ارایه نماید و یا در مثال های دیگر انگلیسی ها از چهره های نقاشی شده و مجسمه های شبیه به سربازان جهت جلب نظر اسنایپر دشمن استفاده نمودند( ضد تک تیرانداز، سرباز مترسک) و همچنین در بسیاری مواقع نحوه شناسایی مقر تک تیرانداز دشمن و استفاده از آتش توپخانه برای نابودی این اسنایپر را آموزش می دادند.

امروزه روز نیز که برای حفظ و ارتقای فعالیت ذهنی و حافظه نیروها از مسایلی همچون حفظ کردن پلاک ماشین ها تنها با یک نگاه و در کمترین زمان ممکن و سپس تیراندازی به سمت ماشین ها و ... استفاده می شود.

از مهمترین تفنگ های استفاده شده در نبرد اول جهانی بین متفقین و متحدین می توان این سلاح ها را نام برد :

[تصویر:  sniper_k98k_duitser.jpg]
سلاح آلمانی Mauser Gewehr 98 که کماکان جز دقیق ترین سلاح های تیراندازی بلند و تک تیراندازی محسوب می شود چه با دوربین چه بدون دوربین در دستان یک تیرانداز ماهر قطعا سلاحی مخرب است.


[تصویر:  normal_Lee-Enfield_Mk_III_No_1_Mk_3_-_AM_032056.jpg]
سلاح لی انفید


[تصویر:  normal_Rifle_Pattern_1914_Enfield_-_AM_006960.jpg]
1914 انفیلد

سلاح انگلیسی Pattern 1914 Enfield که سالهای سال در ارتش انگلستان خدمت نمود و تقریبا در سرتاسر جهان در دستان استعمارگران انگلیسی – هندی و ... دیده میشد و همچنین سلاح Lee-Enfield SMLE Mk III که مدل ارتقا یافته ای از انفیلد بود.

[تصویر:  normal_19640009-004.jpg]
سلاح کانادایی Ross Rifle که در دستان سربازان کانادایی بود.


[تصویر:  normal_springfield-m1903.jpg]
اما در ارتش امریکا از سلاح M1903 Springfield استفاده می شد هرچند که به دلیل نقش آفرینی اندک امریکا در نبرد اول جهانی نمیتوان در رابطه با موفقیت این سلاح نظری ابراز کرد لیکن این سلاح نیز سالها جز تفنگ های مطلوب محسوب میشد و در طی جنگ جهانی دوم نیز نقش آفرینی نمود.

[تصویر:  normal_Mosin-Nagant_M1891_-_Ryssland_-_AM_032971.jpg]
و در ارتش روسیه نیز از سلاح M1891 Mosin–Nagant که قطعا بسیاری از عزیزان نام معروف این سلاح را شنیده اند ! استفاده می گردد.



جنگ جهانی دوم



[تصویر:  normal_WWII_Russian_snipers.jpg]
صحنه نبرد شهری برای اسنایپرهای روسی از مرگبارترین صحنه های جنگ جهانی دوم بود


باید به قطع و یقین جنگ دوم جهانی را از مهمترین دلایل تاریخ تحولات نظامی جهان هم در سطح زمینی و هوایی و دریایی و هم شروع عصر درخشان تک تیراندازان دانست. در این جنگ بود که تک تیرانداز از یک دیده بان و کشنده ساده به یک سرباز همه فن حریف و بسیار پراهمیت تاکتیکی تبدیل شد. هرچند که در تاریخ تک تیراندازی در برهه جنگ دوم جهانی سربازان شوروی را جز آموزش دیده ترین و موفق ترین تک تیراندازان ارزیابی کرده اند( شاید به خاطر نبرد شهری استالینگراد) ولیکن قطع به یقین این آلمان نازی بود که با تغییر نحوه استعدادیابی و الگوسازی و به کارگیری حرفه ای آنان سبب ابداع واژه دهشت آور و مرگ آفرین اسنایپر امروزی شد.

[تصویر:  merkulov.jpg]
تک تیرانداز روسی در نبرد دوم جهانی


البته در این میان حضور چشمگیر تک تیراندازان دیگر کشورها من جمله انگلستان و نیز وقتی فنلاندی ها در طی نبردشان با شوروی درگیر بودند را نباید از یاد برد. اما با توجه به ساز و کار آموزش آلمان تریجا به شرح آموزش آلمان نازی و استعدادیابی تک تیراندازی توسط آنان می پردازیم. ابتدا به ساکن آلمانها در مراسماتی همچون اردوهای جوانان هیتلری ( که از اعضای دوستدار و وفادار نوجوان و جوان هیتلر بودند) که به صورت داوطلبانه تشکیل میشد یک سری مسابقات تیراندازی ترتیب می دادند( در این مسابقات از کالیبرهای کوچک استفاده می شد) و با انتخاب افراد برتر در مسابقات و جذب آنها در ارتش اقدام به آموزش تخصصی و وی در طولانی مدت با نواع تسلیحات حرفه ای تک تیراندازی و همچنین دروس استتار و اپتیک و محاسبات خاص ریاضی می نمودند و در عین حال از نظر عقیدتی به دلیل زمینه قبلی وی در جوانان هیتلری روی این شخص کار می نمودند و از وی سربازی نترس و در عین حال با هدفی غیرقابل خدشه می ساختند که میتوانست وی را به نزدیکترین مکان درگیری با دشمن و یا عقبه دشمن بکشاند و بی هیچ ترسی و با عشق و دقت به کار خویش ادامه دهد، همانطور که می دانید از عوامل تاثیرگزار در تیراندازی دقیق ، اعتماد به نفس و هوشیاری تک تیرانداز و عدم لرزش دست وی ( به دلیل سرما ، یا ترس؟! و..) می باشد و از این جهت این سربازان آلمانی در بدترین و سخت ترین شرایط جبهه های جنگ جهانی دوم همانند نورماندی با شجاعت و دقتی غیرقابل وصف اقدام به کشتار گسترده سربازان متفقین می نمودند.

[تصویر:  normal_Bundesarchiv_Bild_101I_297_1728_3...schtze.jpg]
تک تیراندازان آلمانی سایه مرگ را بر سربازان متفقین پهن کردند


این اسناپیرهای تربیت شده درآلمان ، نبردهای حساسی همچون نورماندی را تبدیل به معرکه نبرد یک نفر با یک دسته و حتی گروهان و گردان ! نمودند و میتوان گفت توانستند در نقش یک گردان پدافندی ! عمل نمایند به دلیل کاهش بسیار زیاد سرعت عمل و پیشروی گردان های دشمن از ترس مکان های پاکسازی نشده از وجود تک تیراندازان مخوف آلمانی و از آن به بعد بود که اسنایپرها دوران جدید خویش را شروع نمودند.

[تصویر:  normal_486px_Pte_L_V_Hughes_Canadian_Military_WW2.jpg]
اسنایپر کانادایی در نبرد دوم جهانی


ارتش در آموزش های خود ده بند را به عنوان ده عامل که با رعایت نشدن هر یک تک تیرانداز جان خود را از دست خواهد داد یا عملیات موفق نخواهد بود به اسنایپرها آموخته بود و آلمان با درک صحیح و تمرین این ده بند ، به سربازانی شکست ناپذیر تبدیل شده بودند و کار به حدی شدت گرفت که متفقین برای نابودی آنها از توان توپخانه ای در حد اجرای آتشباری علیه یک تیپ ! استفاده می کردند! ولی این مساله به همین راحتی که بیان شد تبدیل به معضل برای متفقین نشد.

آلمانها برای ایجاد وحشت حقیقی تک تیراندازی تاکتیکی شان، از هر نظر آماده شده بودند. ابتدا حرفه ای ترین و با استعدادترین و علاقمندترین افراد را از طریق مسابقات تیراندازی با کالیبر غیرجنگی شناسایی کرده و سپس با آموزش های حرفه ای نظامی و نیز عقیدتی و پس از آن تجهیز وی به جدیدترین و بهترین فناوری های اپتیک و فشنگ و سلاح ، آنان را وارد معرکه های نبردی کردند که سبب شد ارزش گزاری عملیاتی برابر با یک گردان پیدا کنند !

[تصویر:  normal_g43businessend.jpg]
Gewehr 43 پیام آور مرگ


آلمان ها با تولید سلاح های Karabiner 98 و نیز Gewehr 43 و همچنین ارایه اسکوپ های حرفه ای و نوین شرکت های مختلف آلمانی که حرف اول و آخر را در طراحی اپتیک میزدند( و شاید میزنند!) و همچنین طراحی الگوهای دقیق برای تک تیراندازی تقریبا تمامی عوامل غیرانسانی که در یک شلیک دقیق موثر و مخل ، میباشد را از سر راه برداشتند( البته شکی نیست براساس امکانات و سطح تکنولوژیکی دهه 40 و... ، این مسایل یک پیشرفت بزرگ محسوب میشده است هرچند شاید امروز قابل اهمیت نباشد)

آنها همزمان با ارتقای اسکوپ سلاح که برد 1200 متر را نیز به فاصله شلیک دقیق اسنایپرها افزود اقدام به ارتقای گلوله ها برای شلیک به این مسافت ها می کردند، به عبارت بهتر با پیشرفت در هر زمینه به صورت اجباری در دیگر زمینه ها نیز پیشرفت صورت میگرفت و حاصل کار مردانی بود که هر یک ترسی اندازه صدها سرباز حرفه ای ، در دل لشکرهای متفقین انداخته بودند و حتی جالب است بدانید که در فوریه سال 1945 آلمان دوربین های مادون قرمز را به نام Zielgerät 1229 نیز تولید کرد ! تا در تیراندازی های شبانه به کمک نیروهای آلمانی بیاید.

[تصویر:  normal_g43sniper.jpg]
اسنایپرهای آلمانها در میدان نبرد گوئی از هیچ چیز واهمه نداشتند


از عواملی که هرچه بیشتر سبب غافلگیری متفقین شد عدم شناخت و درک صحیح نیروهای امریکایی ( به عنوان مغز متفکر متفقین) از این قابلیت های به روز رسانی شده ی المانها و اصولا تاکتیک پسران انتحاری ( لقبی که به اسنایپرها در نورماندی در ازای مقاومت حیرت انگیز و تقریبا خودکشی مانند آنان داده شد) بودند.

به خصوص که با حرکات اشتباه سربازان متفقین به هنگام مواجهه با تک تیراندازان که با بی حرکت شدن و سینه خیز کردن خود عملا تبدیل به یک سیبل بی حرکت ( که ایده آل ترین شرایط برای کشتار توسط اسنایپر است) شدند و شگفت انگیزتر شلیک های بیشمار در فاصله 1000 متری بود که سبب گیج شدن امریکایی ها گشته بود. چرا که حتی مهمات لازم برای اینکار توسط آلمانها تهیه شده بود ولیکن در عین اصل غافلگیری چونان فرشته های مرگ برسر متفقین نازل شدند.

هرچند با شدت گرفتن درگیری ها و جانفشانی تک تیراندازها که عملا صحنه نبردهایی چون نورماندری را به نبرد تک تیرانداز علیه لشکر تبدیل کرده بود ، بسیاری از بهترین دانش آموختگان آلمانی طی بمباران های سنگین مناطق حضورشان که عملا به خاطر استتار فوق العاده حرفه ای شان نامریی و غیرقابل کشف شده بود کشته شدند و جایگزین آنان نوجوانانی بود که چندان آموزش ندیده بودند و از نظر کارایی به پای اسنایپرهای قبلی نمی رسیدند ولی این سبب از بین رفتن مفهوم ویژه تاکتیک تک تیراندازی نشد.

[تصویر:  _T2eC16dHJF8E9nnC8HWWBP8HrBcyjg~~60_35.jpg]
دوربین60*4 سلاح موزر آلمانی


در کل شرایط پیشامد کرده در جنگ دوم جهانی را می توان اینگونه توصیف نمود که امریکایی ها چون نیروهای تک تیرانداز خودشان را برای مسافت هایی همچون 400 متر آموزش داده و از فاصله 200 متری توانایی هدشات( شلیک به سر) داشتند این باورپذیری را نداشتند که بتوان از اسنایپر در این حد و اندازه تاکتیکی استفاده کرد و ا سوی دیگر در منطقه ای همچون نورماندی که پر از جنگل و گیاه در هم پیچیده بود ، اسنایپرهایی مخفی شده بودند که در علوم و فنون استتار و تیراندازی سرآمد روزگار خویش شده بودند و در عین حال تا آخرین گلوله و جیره خویش با متفقین میجنگیندند در شرایطی که بارها توسط نیروهای انگلیسی و امریکایی آنان را در محاصره کامل خود قرار داده( هرچند در این حال نیز از پیدا کردنشان عاجز بودند) و در بسیاری موارد اغلب رفتارهای غیرانسانی و جنایت جنگی علیه اسنایپرهای دستگیر شده آلمانی که اغلب پس از اتمام مهمات شان خود از مخفیگاه شان بیرون آمده و تسلیم می شدند می آمد. اغلب سربازان متفقین که از ترس نام تک تیرانداز آلمانی شجاعت حرف زدن خویش را نیز از دست میدادند در مقابله با این اسرا به سان حیواناتی درنده و وحشی ، با بی رحمی هرچه تمام تر اقدام به اعدام و کشتن این سربازان شجاع و حرفه ای مینموند تا شاید ترس و خوف خود را اینگونه التیام بخشند!

[تصویر:  normal_467523-500x293.jpg]
دوربین استاندارد ارتش آلمان نازی


در پایان جنگ جهانی دوم اغلب کشورهای مدرن و متفق، تز و دکترین آموزش ارتش آلمان نازی را به مانند بسیاری دیگر از علوم و فنون نظامی و تکنولوژیکی آلمان به کشور خویش برده و پیاده سازی نمودند.

اقیانس آرام و هیولای ژاپنی

[تصویر:  normal_26-G-3373.jpg]
تصویری از کشته های مارین کورپس امریکایی در ژاپن که گفته می شود توسط اسنایپرهای ژاپنی شکار شده اند


در سوی دیگر جنگ جهانی دوم ژاپنی ها قرار داشتند که از حرفه ای ترین نیروهای اسنایپر در زمینه استتار محیطی به خصوص براساس محیط بسیار مساعد طبیعی زندگی شرق اسیا و ژاپن بودند- آنها تهدیدی جدی علیه استرالیا و کانادا و انگلستان و امریکا – بودند. این اسنایپرها به خوبی خود را با شاخ و برگ درختان مخفی میکردند و با کندن حفره هایی در زمین در اختفای کامل اقدام به شلیک و یا استراحت می نمودند.

آنها را به صبر و توانایی طولانی مدت شان در ماندگاری در یک سنگر استتاری می شناختند، ضمن اینکه به دلیل خاصین جنگلی منطقه نیازی به برد بلند بودن شلیک ها نبود و در فاصله چندصدمتری ژآپنی ها توانایی شلیک دقیق به هدف های خویش را داشتند. جالب تر اینکه آنها جهت شناسایی نشدن سریع بلافاصله پس از چند شلیک مکان خود را به وسیله تونل و ... تغییر داده و از چند سنگر مختلف مستتر شده استفاده می نمودند و به صورت چرخشی در آنها اقدام به شلیک می کردند.

[تصویر:  normal_4427328552_6c4106d9df_o.jpeg]

البته جنگ جهانی دوم درس های بسیار متفاوتی داشت و کشورهای گوناگونی تجربیات خویش را در این جنگ آزمودند و آموختند ولیکن این جنگ با همه فراز و فرودهایش پایان یافت و در این میان تاکتیک تک تیرانداز آلمان نازی، مورده توجه قرار گرفت.

در پایان این قسمت از مقاله ، نظر شما را به سلاح های استفاده شده در این جنگ جهانی جلب میکنم.


[تصویر:  normal_Mosin_Nagant_series_of_rifles.jpg]
سری مختلف سلاح موسین ناگانت روسی

[تصویر:  normal_SVT-40_-_Ryssland_-_AM_032865.jpg]
سلاح SVT-40


شوروی از سلاح های خانواده موسین ناگانت ( M1891/30 Mosin Nagant ) و نیز SVT-40 استفاده می نمود.

آلمانها از Mauser Karabiner 98k و Gewehr 43 استفاده میکردند.

انگلیسی ها هم از Lee-Enfield No. 4 و Pattern 1914 Enfield که در جنگ اول جهانی هم استفاده کرده بودند سود میبردند.

ژاپنی ها از سلاح Arisaka 97 استفاده می نمودند.

امریکایی ها هم از دو سلاح مخرب M1903A4 Springfield و M1C Garand استفاده میکردند.

[تصویر:  normal_Oswaldrifle.jpg]

ایتالیایی ها نیز از سلاح Carcano Model 1891 بهره میبردند.

مرجع،   میلیتاری

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان