اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عواملی که در تیراندازی ایجا خطا میکنند
#1
در این تاپیک عوامل موثره ایجاد خطا در تیر اندازی را بررسی میکنیم

به طور کلی عواملی که باعث خطا رفتن تیر تیرانداز در حین شلیک به هدف میشه ، به دوسته تقیسیم میشوند

اول : خطا های انسانی که این گونه خطاها کاملا ارتباط مستقیم به شخص تیرانداز داره  مانند واکنش نامطلوب روانی در برابر شلبک گلوله ، و از اونجایی که این نوع خطا از شایعترین موارد ایجاد خطا در تیراندازی محسوب میشه ، یک تاپیک جدا گانه داریم که دوستان میتونند به اون مراجعه کنند.

دوم: خطاهای مربوط به عوامل غیر انسانی است که انواع بسیار مختلفی داره مانند خطاهای مربوط به سلاح و عوامل جوی و .... که به مرور به اون ها میپردازیم.

ادامه دارد........
یکی از مهمترین عوامل غیر انسانی ایجاد خطا در تیراندازی، سیستم نشانه روی معیوب سلاح است که در این پست سیستم مکانیکی و عیوب انرا بررسی میکنیم.
همانطور که میدانید این سیستم دو نوع از ان وجود دارد 
1  نوع دو عنصری که شامل شکاف درجه و مگسک است
2  نوع تک عنصری که فقط شامل یک قطعه میباشد که جای شکاف درجه قرار دارد و شامل مگسک نمیشود

از شایع ترین موارد خرابی سیستم نوع اول لقی شکاف درجه و یا لقی مگسک است که در بد ترین حالت ، میتواند لقی شامل هر دومورد باشد 
البته بیشترین خرابی و لقی مربوط به شکاف درجه میباشد چرا که اکثر موارد در سلاح ها ، مگسک ثابت است و کمتر دچار لقی میشوند  نا گفته نماند که سلاح هایی مانند وایرخ فنری دارای مگسک قابل تعویض میباشند که در صورت باز شدن پیچ تعویض مگسک ، این عنصر از سیستم نشانه روی دچار لقی شده و ایجاد خطا میکند. در هر صورت هر گونه لقی در مگسک باعث خطا رفتن تیر شما خواهد شد.

در مورد شکاف درجه که لقی ان بسیار شایع تر است ، از هرنوعی که باشد باید به دقت از محکم بودن ان اطمینان حاصل کنید و یکی از مواردی که شایع میباشد افتادن ساچمه بسیار کوچکی در این سیستم است که عملکرد ان باعث میشود که قسمت مدرج شکاف درجه در موقع چرخاندن حالت پله پله بخود بگیرد مانند شکاف درجه های برند دیانا ، که افتادن ان و گمشدنش بسیار شایع است و در سلاح هایی که دارای لگد بسیار هستند مانند مگنوم 350 در صورت افتادن این ساچمه ، شکاف درجه با شلیک های متوالی از تنظیم خارج شده و شلیک تیر ها در فواصل مختلف ، افت و یا سر کردن غیر قابل پیشبینی را ایجاد میکند. در  این عیب ایجاد شده  سلاح به چپ و یا راست خطا نمیزند.

ادامه دارد.........
از عوامل مهمی که میتونه در تیراندازی ایجاد خطا کنه مشکلات مربوط به لوله سلاح میشه که این هم به عوامل مختلفی بستگی داره 

اول 
خان زدگی لوله و یا فرسوده بودن ان که در سلاح های گلوله زنی که لوله بعد از شلیکهای متوالی به طوریکه فرصت خنک شدن به لوله داده نشه به شدت داغ میشه تا جایی که باعث دفرمه شدن خان لوله میشه که در لین حالت اصطلاحا میگن لوله خان زده شده که البته این اشکال بشتر در مسلسلها ایجاد میشه ولی برای سلاح های گلوله زن هم میتونه اتفاق بیافته.
دوم 
فرسودگی و سایش لوله در مدت زمان طولانی در استفاده سلاح است که در سلاح های بادی خانزدگی از این نوع اتفاق میافته که در این حالت هم سلاح دقت مناسب رو نداره .البته در گلوله زن هم این نوع از خانزدگی شایعه مثلا در کشور خودمون اکثریت برنوهای قدیمی به علت استفاده زیاددر طول زمان دچار خانزدگی ناشی از فرسایش و ساییدگی خان لوله میباشند.

مهمترین نشانه خان زدگی در سلاح بازشدن گروپ سلاح در فواصل نزدیک هست که هر مقدار خان زدگی بیشتر باشه ، گروپ سلاح هم در فاصله نزدیک تر بیشتره.
البته دوستان توجه داشته باشند که باز شدن گروپ دلایل دیگر هم دارد .
یک لوله خانزده ، درشرایطی که هیچ اشکال دیگری وجود ندارد، با گروپ باز درفاصله نزدیک خودنمایی میکنه که این حالت بنا به شدت خانزدگی لوله ، بیشتر خودشو نشون میده چرا که در یک سلاح ممکنه که تحت شرایطی شدت خانزدگی در اون به قدری کم باشه که شما خطای سلاح رو به لوله خان زده نسبت ندهید در حالیکه در واقع دلیل خطا زدن سلاح مربوط به این عارضه است. 

در سلاح های با لوله های خانزده تنها راه علاج تعویض لوله سلاحه که در بادی  توجیه نداره و ترجیح داده که کلا سلاح رو عوض کنید و از قطعات سلاح خانزده به عنوان یدکی برای سلاح های دیگه استفاده بشه.

ادامه دارد.......

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان