اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 21 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختمان کورنوگراف و اجزا آن
#1
در مورد عملکرد کورنو گراف های کرونی و ساختمان آن باید بگم که کورنو گراف از قسمتها مختلف زیر تشکیل شده
1. سنسورها نوری که فاصله دقیق آنها از یکدیگر 1 فوت میباشد.
2.تایمر کرنوگراف که به یک کریستال کوارتز 7 مگاهرتزی مجهز میباشد.
3.حافظه 5 بیتی که توان کورنو گرافی 32 شات متوالی را دارد.
4. مدار محاسبه سرعت که شامل دو عملیات ریاضی ضرب و تقسیم میباشد
5.شمارنده عملیاتی دیجیتال که شمارش نوسانات کریستال کوارتز را به عهده دارد و از طریق آن زمان عبور ساچمه را از دو سنسور اپتیک محاسبه میکند.
6. صفحه نمایش از نوع ال سی دی میباشد که یک سون سگمنت 4 رقمی است.
در پست های بعدی مفصلا در رابطه با عملکرد هر کدام از قسمت های فوق بحث خواهیم کرد.
سنسور های کورنوگراف:
کورنو گراف کورونی دارای دو سنسور نوری میباشد که به فاصله دقیقا یک فوت از هم دیگر قرار دارند و اگر این فاصله را با یک خط کش میلیمتری ساده اندازه بگیرید میبینید که فاصله دو سنسور 30.5 سانتیمتر از یکدیگر است که برابر یک فوت است .
کورنو گراف های که سرعت را بر حسب فوت بر ثانیه محاسبه میکنند ، تبدیل فوت بر متر را دیگر انجام نمی دهند ولی مدلهای مثل مدل ام 1 ابتدا فوت بر ثانیه را محاسبه میکند و سپس آنرا به متر بر ثانیه تبدیل میکند و در آخر بر روی صفحه نمایش آل سی دی مقدار سرعت را اگر کمتر از 1000 متر بر ثانیه باشد با دقت 1 رقم اعشار آنرا نمایش میدهد و اگر بالای 1000 متر باشد اعشاری در کار نیست و عدد بصورت رند و 4 رقمی نمایش داده میشود.

بر روی هر دو سنسور نوری کورنو گراف یک عدد لنز تعبیه شده تا سایه ساچمه بر روی سنسور ها متمرکز شود  و باعث بالاتر رفتن دقت سنسور ها میشود .

در پست بعدی در مورد تایمر کورنو گراف بحث میکنیم که در نوع خود بسیار جالب خواهد بود.
قبل از اینکه در مورد تایمر کورنو گراف صحبت کنیم لازمه که مختصری در مورد کریستال کوارتز و خاصیت پیزو الکتریک بحث کنیم.

کریستال کوارتز در واقع یک کانی معدنی میباشد که خاصیت پیزو الکتریک و پیزو الکتریک معکوس دارد.
اگر ماده ای این خاصیت را دارا باشد که در صورت نوسان کردن جریان الکتریکی تولید کند میگوییم این ماده یک ماده پیزو الکتریک است و در صورتیکه جریان الکتریکی به آن داده شود و نوسان کند میگوییم این ماده دارای خاصیت پیزو الکتریک معکوس است.
کریستال های کوارتز دارای هر دو خاصیت فوق میباشند و در تایمر های کریستالی مانند تایمر کرونی از خاصیت پیزو الکتریک معکوس کوارتز استفاده شده به این صورت که با روشن شدن دستگاه جریان الکتریکی به کریستال کوارتز اعمال میشود و کریستال با نظم بسیار دقیق و خارق العاده ای شروع به نوسان میکند.
در کورنو گراف کرونی کریستال کوارتز 7 مگاهرتزی  در هر ثانیه 7 میلیون بار نوسان میکند که در واقع مدت زمان هر نوسان  تا نوسان بعدی یک هفتم میکروثانیه میباشد که برای محاسبات در حد کورنو گراف کورونی بسیار دقیق و قابل قبول است.

در پست بعدی شمارنده عملیاتی دیجیتال و نحوه محاسبه زمان را شرح میدهیم انشا الله.
شمارنده عملیاتی دیجیتال کورنوگراف کرونی وظیفه شمارش نوسانات کریستال کوارتز 7 مگاهرتزی مدار را  به عهده دارد به این صورت که به محض عبور ساچمه از روی سنسور اول کانتر شمارنده شروع به شمردن نوسانات کریستال کوارتز  میکند و  وقتی  ساچمه  از روی  سنسور  دوم  عبور میکند شمارش متوقف میشود .
در واقع  سنسور ها سوییچ های شمارنده  دیجیتال  دستگاه  میباشند .

بعد  از شمارش ، واحد محاسبه دستگاه تعداد نوسانات را تبدیل به زمان کرده و در نهایت  سرعت ساچمه را بر حسب فوت بر ثانیه بدست می آورد که البته مدل ام 1 کرونی این واحد را با انجام محاسبه اضافی دیگری تبديل  به متر بر ثانیه میکند.
شاید برای خیلی از دوستان این سوال مطرح باشد که چرا کورنوگراف کرونی فقط تعداد 32 شات را به صورت پشت سر هم کرنوگراف میکند و یا اینکه عدد 32 از کجا آمده است؟

پاسخ این سوال بر میگردد به سیستم دیجیتال یا همان مبنای 2 که به آن باینری هم گفته میشود .
از آنجایی که تمامی سیستم های دیجیتالی از کامپیوتر های پیشرفته گرفته تا ماشین حساب های ساده  همه وهمه از سیستم باینری بهره میبرند گورنوگراف کرونی نیز از این قاعده مستثنی نیست و شمارنده تعداد شات ها در کرونی 5 بیتی میباشد و چون 5 بیت تعداد حالتهای که میتواند به خود بگیرد 2 به توان 5 حالت است پس 32 شات متوالی را میتواند کورنو کند البته مدلهای از کرنوگراف کرونی هست که از حافظه 6 بیتی بهره میبرد که در این صورت توان 64 شات متوالی را جهت کورنو گرافی دارد زیرا مقدار عددی 2 به توان 6 میشود 64.

 در نهایت صفحه نمایش کورنو گراف ، یک صفحه نمایش آل سی دی از نوع 7 سگمنت  است که توضیح آن داده شد.

ذکر این نکته ضروری است که کورنوگراف کورونی توان محاسبه سرعت را تا چندین رقم اعشار دارد ولی از آنجایی که در سرعت های ساچمه و گلوله دقت در حد صدم و هزارم اعشاری کوچکترین کاربرد عملی ندارد و در عمل بی ارزش است کرونی در سرعت های زیر 1000 متر بر ثانیه سرعت را با دقت دهم اعشار بر روی صفحه نمایش خود نشان میدهد. و در سرعت های بالای 1000 متر بر ثانیه، اعشاری در کار نیست و فقط مقدار عددی صحیح و نه اعشاری نمایش داده میشود.

حتی شاید برای دوستان جالب و تعجب بر انگیز باشد که دقت دهم اعشاری هم چندان بکار نمی آید زیرا خطا های که مربوط به فشار و دما و ترانس وزنی ساچمه(حتی ساچمه های جی اس بی ) که در عمل وجود دارد خیلی بیشتر از مقادیر 0.1 و 0.2 متر بر ثانیه میباشد .

برای درک بهتر مطلب   سرعت  دوساچمه را که با هم به اندازه 5 میلی گرم اختلاف وزنی دارند را در شرایط ژول برابر  محاسبه کنید تا تفاوت سرعت در دو ساچمه را مشاهده نمایید که نمایانگر اختلاف سرعتی معادل 0.3 تا 0.4 متر بر مجذور ثانیه خواهد بود که البته این تلرانس وزنی در ساچمه های دقیقی مانند جی اس بی کاملا عادی میباشد و تلرانس وزنی آن بیشتر هست که کمتر نیست.
مدار محاسباتی کونوگراف که دو عملیات  ضرب و تقسیم  را انجام  میدهد.

دوستان توجه  داشته  باشند  که در سیستمهای دیجیتالی عملیات ریاضی اعم از ضرب و تقسیم و حتی عمل منها همه و همه با عمل جمع انجام میشود به عنوان مثال عمل ضرب در واقع  جمع متوالی است و عمل تقسیم منها متوالی میباشد که در سیستم دیجیتال بصورت مکرر با سرعت بالا انجام میشود .
شاید برای برخی دوستان تعجب بر انگیز باشد که چگونه عمل منها با جمع قابل انجام است .

اگر یادتان باشد در مبحث ریاضی جمع جبری داشتیم در واقع عمل منها همان جمع است که با منفی عدد مورد نظر انجام میشود به مثال زیر توجه کنید
5 منها 3 میشود 2
حال اگر عدد 3 را در یک منفی ضرب کنید و با عدد 5 جمع کنید نتیجه همان 2 خواهد بود

مطلب بالا را از این جهت خدمت دوستان شرح دادم که توجه داشته باشید که مدار محاسباتی کورنو گراف کرونی نه تنها پیچیده نیست بلکه بسیار ساده و البته بسیار کار آمد میباشد و قیمت پایین آن در خارج از کشور نیز گواه سادگی  این ابزار آزمایشگاهی بسیار دقیق میباشد.

استاندارد دویشن (standard deviation) یا همون انحراف معیار  از لحاظ اماری یکی از مشخصه های میزان پراکندگی است که در واقع بیانگر این است که میانگین داده ها به چه مقدار از مقدار متوسط فاصله دارند و برابر با جذر واریانس ( ریشه دوم ) است، هرچقدر که عدد انحراف معیار کوچکتر باشد نشانده پراکندگی کمتره و عدد انحراف معیار هرچقدر بزرگتر باشن نشاندهنده پراکندگی بیشتر داده ها هستند ، در تحلیلهای اماری از انحراف معیار برای تخمین ظریب اطمینان هم استفاده میکنن که عموما اگه عدد  انحراف معیار از 2 بالاتر باشه نشانگر پراکندگی بالا بوده و اصطلا به داده های پرت معروف هستند که  در عمل در این شرایط این داده ها از تحلیل خارج میشن ، حالا با مختصر اطلاعات فوق که نخواستم بیشتر وارد مباحث ریاضی و اماری بشم ، به این نتیجا میرسیم که در کورنوگرافی سلاح هم با استفاده از همین فرمول و تحلیل میشه به نتایج خوبی در خصوص تعین عملکرد سلاح رسید ، متاسفانه دوستان در این خصوص فقط به ارایه کورنوگرافی بسنده کرده و متصور هستند که با محاسبه چند شات  میشه به این نتیجه رسید که عملکرد سلاح چیست در صورتی که برای تخمین عملکرد سلاح نتایج کورنو گرافی به عنوان داده های خام باید تو محاسبه انحراف معیار بکار برن و بعد از تحلیل اماری این داده ها میشه حتی الگوی گروپ سلاح رو هم پیش بینی کرد و یا به تصویر کشید که از حوصله این بحث خارجه ،
فقط یک نکته رو عرض کنم که برای محاسبه انحراف معیار میزان داده ها در کورنوگرافی باید بیش از دو یا سه شات بوده و هرچه تعداد بالاتر باشد اعداد و نتایج قابل اعتماد ترند.
در کورنو گرافی سلاح هم هر چقدر این عدد کوچکتر باشه سلاح تارگتی تر و در مجموع گروپ بهتر و دقیقتری خواهد داشت
برای محاسنات آماری اولین قدم این است که معدل داده های آماری گرفته شود که در مورد خاص بحث ما داده های آماری در واقع همان نتایج کونوگرافی میباشد
 البته دوستان توجه داشته باشند برای انجام اینکار موارد زیر را رعایت کنید تا نتیجه از اعتبار خوب و قابل قبولی برخوردار باشد

ااول اینکه در مورد سلاح های رگلاتور دار داده هایی مقبول است که در مدار رگلا تور شلیک شده باشد 
دوم اینکه در مورد سلاح های دارای فشار شکن شلیک ها در محدوده عملکرد فشار شکن باشد
سوم اینکه تعداد شلیک ها هر چه که بیشتر باشد نتیجه تفسیر بهتری دارد و مقبولتر است.

همانطور که دوستمون آقای دانشور گفتند داده های کونوگرافی که به صورت خام ارایه میشود خیلی گویای عملکرد سلاح نیست و این داده ها صرفا نشاندهنده صحت وسلامت سلاح است بخصوص زمانیکه تعداد شات ها زیاد باشد ولی از روی داده های خام کورنو گرافی نمیتوان دقت سلاح را آنطور که باید و شاید حدس زد 

از انجاییکه تفسیر واریانس و انحراف معیار یکه مفهوم انتزاعی است باید قدم به قدم این مساله را توضیح داد تا برای همه دوستان قابل درک باشد لذا پیشنهاد میکنم برای درک بهتر این مساله دوستان قدم به قدم پستها که در این رابطه بصورت سریالی ارایه میشود با دقت دنبال کنند تا درکی درستی از انحراف معیار که مهمترین شاخص پراکندگی در آمار است داشته باشید و بتوانید آنرا درست تفسیر کنید.

در پست های بعدی روش محاسبه و تفسیر آنرا قدم به قدم دنبال خواهیم کرد انشاالله.
برای تست کورنو گراف ازمایشات جالبی وجود داره که یکی از اون ها ازمایش سقوط ازاده که شما میتوانید از ارتفاع بالاتر از 6 متری این ازمایش رو انجام بدید به این صورت کورنوگراف کرونی رو به صورت عمودی قرار دهید و ساچمه های کروی رو طوری از بالا سقوط دهید که از برابر سنسورهای کورنوگراف عبور کنن و اگر همیشه یک مقدار ثابت نشان داده شود و اون مقدار نزدیک به مقدار محاسبه شده از طریق قوانین و فرمولهای سقوط ازاد باشه ، کورنوگراف سالمه و مشگلی نداره.
یک ازمایش بسیار جالب برای اینکه کونوگراف خودتون رو تست کنید وبعد از اینکه مدتی کارکرده و احیانا مستهلک شده ، از صحت و سلامت ان اطمینان حاصل کنید.

با استفاده از یک برند ساچمه دقیق ولی در دو گرین متفاوت میتوانید این تست ارزشمند رو انجام بدید مانند ساچمه jsb 18 گرینی و 16 گرینی 
در قدم اول تعداد 10 شلیک با ساچمه 16 گرینی انجام بدید  وسرعت های بدست امده را معدل گیری نمایید وبا استفاده از عدد این معدل ژول سلاح خود را ماسبه نمایید

در قدم دوم اگر سلاح شما از نوع pcp است شارژ مخزن را به وضعیت قبل از شروع ازمایش برسانید ودقیقا ازمایش را با ساچمه 18 گرینی انجام دهید و معدل سرعت را برای این 10 شلیک هم بدست اورید .

و قدم سوم اینکه یکبار  با استفاده از عدد معدل دوم ، دوباره ژول سلاح را محاسبه نمایید و یکبار هم با استفاده از ژول بدست امده در ازمایش اول 
از طریق فرمول انرژی جنبشی ،سرعت را برای ساچمه دوم محاسبه کنید.

نتیجه : اگر عدد ژول در دو حالت برابر بود ویا خیلی به هم نزدیک بودند و در ضمن محاسبه سرعت از طریق فرمول با معدل سرعت در ازمایش دوم برابر بود ، میتونید مطمئن باشید که کورنو گراف شما سالم است و بسیار دقیق و منظم عمل میکنه ولی اگر اختلاف عدد ژول سلاح در دو حالت ازمایش و  همچنین محاسبه سرعت از طریق فرمول با  معدل سرعت در ازمایش ساچمه دوم ،اختلاف قابل توجه و فاحشی داشت ، کورنو گراف شما مشکل پیدا کرده و یکنواخت عمل نمیکند و به اعدادی که در سرعت نشان میدهد اعتباری نیست.

حال اگر اختلاف ژول در دو حالت ازمایش حد اکثر کمتر از 0.5 ژول باشد و اختلاف سرعت از طریق فرمول با معدل سرعت در مرحله دوم ازمایش کمتر از 1 متر برثانیه باشد ،میتوانید در مورد سلامتی کورنوگراف مطمئن شوید.
برای انجام کورنوگرافی یک سلاح سورت کردن ساچمه نه تنها لازمه بلکه این کار کاملا ضروریه

چرا که اگر ساچمه هارو سورت نکرده اقدام به انجام کورنو گرافی کنید ، نتیجه اون کورنوگرافی به لحاظ دقت اعتباری ندارد و نمیتوان گفت که نتایج بدست امده، تلراتس یک سلاح را دقیقا تعیین میکند چرا که تفاوت وزنی در ساچمه ها در میزان تلرانس یک کورنو گرافی بسیار موثرند تا جایی که برای یک سلاحی که با ساچمه سورت نشده تلرانسی معادل 3 الی 4 متر بر ثانیه با ساچمه جی اس بی بدست میاد ، در حالت سورت انجام کورنو در همان شرایط با ساچمه سورت شده 1.5 تا 2 متر بر ثانیه تلرانس کمتر را برای همان سلاح شاهد خواهیم بود.
 هرچند که این تفاوت برای شکار به هیچ عنوان محسوس نیست ولی برای گروپ گیری و مسابقه میتواند عامل تعیین کننده برای یک تیرانداز حرفه ای باشد.

و البته تردید نداشته باشید که در کلیپهای تبلیغاتی که توسط خود کارخونه ها ارائه میشه قطعا از ساچمه کاملا سورت شده استفاده میشه که طبعا در این حالت  نتایج بسیار شگفت انگیز کاملا طبیعی خواهد بود.
(مانند کلیپ های اشتایر).
دوستانی که امکان وزن کشی ساچمه رو ندارن و میخوان با ساچمه جی اس بی عمل کورنو گرافی رو انجام بدن ، ترجیح داره که با ساچمه های 16 گرینی این کار رو انجام بدن چرا که تلرانس وزنی 16 گرینی اندکی از نوع 18 گرینی کمتره و این برای کورنوگرافی سلاح که امکان وزن کشی ساچمه وجود نداره بهتره.
و البته اگر مشاهده میشه که در گروپ گیری ساچمه 16 گرینی سورت نشده بهتر عمل میکنه ، یک دلیل اون همین پایینتر بودن تلرانس وزنی 16 گرینی نسبت به 18 گرینی سورت نشده جی اس بی است.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان