اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با لوله های اسموث تویست و لوتار والتر و آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت آنها
#1
آشنایی با لوله های اسموت تویست و لوتار والتر و آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت آنها

 این مقاله توسط دوست عزیز آقای دکتر حکیمیزاد نوشته شده و حقوق مادی و معنوی آن مربوط به ایشان و این انجمن میباشد


1- لول های لوتار
لول های لوتار والتر لولهای تمام خانکشی شده ای هستند که برای انواع سلاح های گرم، بادی فنر پیستونی و پی سی پی به کار می‌روند. تعداد خان، میزان گردش به ازای واحد طول (گام) و عمق شیار‌ها به توجه به میزان قدرت و دقت مورد نیاز برای سلاح و همچنین عنایت به قیمت تمام شده تعیین می‌گردند. شکل های زیر به ترتیب نحوه خانکشی و تاثیر خان بر روی ساچمه را در مورد لول های لوتار والتر نشان می‌دهند. 
  
  
 
  
در لول های لوتار، عمق شیارها متفاوت است. شیارهایی که عمق بیشتر دارند تاثیر بیشتری بر رو ساچمه (یا مرمی در سلاح‌های گرم) می‌گذارند. برای بررسی تاثیر خان بر روی ساچمه، راه‌های زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره شده است.
• کاهش قدرت سلاح در صورتی که این امکان برای آن وجود داشته باشد تا حد ممکن و سپس شلیک به آب، الکل، استون یا روغن های کم ویسکوز. در مورد سلاح‌های گرم برای شلیک به الکل، استون یا دیگر مایعات کم‌ویسکوز اشتعال‌پذیر باید دقت کرد. ممکن است سطح مشتعل شود یا قطراتی که به اطراف پاشیده می‌شوند خطرناک باشند. این آزمایش باید در فضای باز انجام شود
• سوراخ کردن ساچمه یا مرمی از وسط و سپس انجام آزمایش بالا در صورتی که امکان کاهش قدرت برای سلاح وجود نداشته باشد.
• شلیک در حالی که لول‌سلاح در محفظه ای با فشار بالای یک گاز قرار گرفته باشد. این مورد یک مورد حرفه ای است و بیشتر برای شرکت‌های سازنده مورد استفاده قرار میگیرد، بدین صورت که دهانه خروجی سلاح (Muzzle) از طریق مجرایی با چند اورینگ موازی، درون یک محفظه می‌شود و هنگام شلیک فشار این محفظه را بالا می‌برند. با اینکار، در صورتی که نشتی در قسمت‌های درونی سلاح وجود داشته باشد، قبل از شلیک مشخص می‌شود و مرمی به خاطر اختلاف کم فشار درایور و فشار ممانعت کننده، سرعت چندانی نمی‌گیرد. 
 


2- لوله های اسموث تویست
لول‌های اسموث تویست به معنی چرخش نرم، تکنولوژی انحصاری شرکت اف ایکس هستند. این نوع خانکشی بدین صورت است که تا چند سانتی‌متر نهایی لوله، نزدیک به دهانه خروجی، لول بدون خانکشی و دقیقا همان کالیبر گزارش شده برای سلاح باقی می‌ماند و از انجا کم کم شروع به چرخش با شیارهایی می‌کند. تعداد شیارها و عمق آنها برای کالیبرهای مختلف متفاوت است و گام خان از ابتدا تا انتها متغیر است. تکنولوژی ساخت هم چندان پیچیده نیست. سرعت گردش و حرکت ابزار توسط یک دستگاه CNC کنترل می‌شود. انتقادهای زیادی در فضای اینترنت بر این نوع خانکشی وجود دارد، از آنجمله که چون نسبت حرکت مکانی و چرخشی ساچمه متناسب نیست، ساچمه روی شیارهای چندسانتی‌متر آخر لول لیز می‌خورد و یا سازگار با گام نهایی خان از دهانه خارج نمی‌شود. نظر کاربران این است که میزان چرخش ساچمه در این نوع خانکشی بسیار کمتر از گام نهایی خان در نزدیکی دهانه خروجی سلاح است. البته این مورد تا حدودی از بررسی تصاویر ساچمه خروجی از سلاح نیز مشهود است.
  
  
  
 

3- مقایسه لول های اسموث و لوتار
3-1- مقایسه قیمت
همانطوری که از تصاویر زیر مشاهده می‌شود، قیمت لول‌های لوتار و اسموث از دوسایت  معتبر فروشنده آورده شده است. لینک سایت‌ها، ذیل تصاویر قابل دسترسی است. قیمت لول‌های 24 اینچی خام لوتار برای کالیبر 22 در سایت رسمی سازنده 112 دلار و قابل خریداری است. شایان ذکر است شرکت اف ایکس لول‌های خود را مستقیما به فروش نمی‌رساند و از طریق پارتنرهای خود این کار را با قیمت 220 دلار انجام می‌دهد. توجه نمائید که از دیدگاه تکنولوژی، فرایند ساخت لول‌های لوتار هزینه بیشتری نسبت به اسموث دارد و در حقیقت بخش عمده‌ای از هزینه ای که باید برای لول‌های اسموث صرف کنید از جهت نوآوری و اختصاصی بودن این لول است. کاربرانی که این لول ها را خریده اند معتقدند که حداقل نیمی از قیمت لو‌ل های اسموث کاذب است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سایت http://www.pyramidair.com را جستجو کنید.
 
http://www.lothar-walther.com/457.php

 
https://www.airgunsofarizona.com/FXBarrelBlank.html

3-2- مقایسه اثر بر روی ساچمه
همانطوری که از تصاویر فوق مشاهده می‌شود، در صورتی که ساچمه بعد از شلیک آسیب ندیده باشد می‌توان تشخیص داد که خان‌کشی سلاح از نوع لوتار بوده یا اسموث. همچنین تعداد خان در مورد سلاح‌های لوتار قابل تشخیص است که این مورد در مورد لول‌های اسموث نیست. شرکت اف ایکس از این مورد به نفع خود استفاده کرده است و بیان می‌کند که ساچمه‌های خروجی از سلاح‌های اف ایکس دقیقا مشخص نمی‌کنند از چه سلاحی شلیک شده‌اند. 
 
3-3- مقایسه دقت
اختلاف نظر‌های  بسیاری بین تیراندازانی که تجربه هردوسلاح را دارند مشاهده می‌شود اما بعد از بررسی های اینترنتی و سوال از اساتید در این زمینه، مشخص شد که در فواصل کم، برای مثال کمتر از 50 متر برای پی سی پی ها، دقت هر دو لول خوب بوده و تفاوت زیادی با هم ندارند اما با افزایش فاصله تیراندازی، دقت لول‌های لوتار کمی پیشی می‌گیرد. این امر برای کسانی که از سلاح به عنوان یک سلاح شکاری یا کنترل حیوانات مزاحم استفاده می‌کنند چندان حائز اهمیت نخواهد بود اما در مورد هدف‌زنی باید به آن توجه کرد.
3-4- مقایسه تخریب و قدرت نفوذ
لول‌های اسموث شکاری تر هستند، بدین معنی که نسبت ضربه به نفوذ بیشتری دارند. نسبت ضربه به نفوذ پارامتری است که برای سلاح‌های گرم هم به کار می‌رود و هرچه میزان آن بیشتر باشد، احساس درد و شوک وارد شده به هدف زنده بیشتر خواهد بود. در فروم ها و تبادل نظرات کاربران، میتوان اصطلاحاتی مانند فریز شدن، خشک شدن، ناک اوت شدن و ... را نیز پیدا کرد که همه به معنی از دست دادن توانایی حرکت موجود زنده بلافاصله بعد از برخورد ساچمه است. لول‌های لوتار نفوذ بیشتری دارند، این می‌تواند به دلیل چرخش بیشتر ساچمه هنگام برخورد به هدف باشد. شایان ذکر است که لول‌های اسموث با مصرف مساوی حجم هوا یا فشار مخزن، سرعت بیشتری می‌گیرند. نظر کاربران این است که در قدرت یکسان، برای مثال استاندارد 40ژول، سلاح‌هایی که از لول‌های اسموث استفاده می‌کنند حجم هوای کمتری به ازای هر شلیک مصرف کرده و بدین طریق معمولا تعداد شلیک بالاتری را با هربار شارژ انجام می‌دهند. البته تفاوت در این مسئله همانند تفاوت در دقت چندان چشمگیر نیست.
4- آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت لول‌ها، لول های دو-فلزی و تکنولوژی ساخت آنها
لوله های دوفلزی لوتار والتر از جدیدترین تکنولوژی ساخت لول های سلاح محسوب می‌شوند. مزایای این لوله ها به قرار زیر است.
• دفع بسیار قوی تر حرارت ایجاد شده (بیشتر برای سلاح های گرم)
• دمپ صدای تولید شده تا 60% (تقریباً به اندازه یک لول شرود)
• وزن بسیار سبکتر
این لوله ها به این صورت هستند که یک لوله فولادی نازک توسط یک لایه ضخیم از آلیاژهای مستحکم آلومینیوم پوشانده می‌شود. آلیاژ های فولاد مورد استفاده برای ساخت لوله داخلی معمولاً از همان جنس لول های معمولی هستند. آلیاژ های فولاد ساده کربنی نظیر 4140 و 4150 با به ترتیب 4/0 و 5/0 درصد کربن و فولاد زنگ نزن 316 کم کربن.
 
به خاطر داشته باشید که سختی لوله فولادی ماشین کاری شده بلافاصله بعد از ماشین کاری (خان‌کشی) برای عملکرد قابل قبول سلاح اصلا کافی نیست. بنابراین روشهای سخت گردانی در داخل لول انجام می شود.از آنجایی که ساچمه یا مرمی هنگام خروج تنش برشی شدیدی به جداره داخلی لول اعمال می‌کند، روش سخت گردانی باید از انواع روشهای نفوذی باشد. همچنین پوشش‌های تجمعی یا اکوملاتیو نظیر کرم سخت کالیبر را بعد از خانکشی به هم می‌زنند و انجام آنها داخل لوله ای با طول و قطر لول سلاح بسیار مشکل است و روش‌های پوشش‌دهی PVD و CVD نیز، برای داخل لول‌سلاح قابل اعمال نیست. روشهای سخت گردانی نفوذی زیر شاخه ای از مهندسی سطح از مجموعه مهندسی مواد و متالورژی هستند که با نفوذ عناصر بین نشین با قطر اتمی پائین به شبکه زیرلایه، منجر به سخت گردانی از طریق ایجاد تنش در شبکه، حلالیت حالت جامد و رسوب سختی می‌گردند. روشهای سخت‌گردانی نفوذی به روشهای زیر تقسیم می‌شوند.
1- کربوراسیون: کربن گازی در منطقه آستنیتی به فولاد نفوذ می‌کند. برای فولادهای ساده کربنی بدون کرم قابل اعمال است.
2- نیتراسیون: همان عمل را در منطقه فریتی و زیر خط آستنیتی با عنصر نیتروژن انجام می‌دهد. معمول ترین روش نیتراسیون مدرن، گازی و تقویت شده توسط پلاسما است.
3- کربو-نیتراسیون: در منطقه آستنیتی در حالی که گاز اختلاطی از کربن و نیتروژن است و نفوذ کربن بیشتر مد نظر است.
4- نیترو-کربوراسیون: در منطقه زیر خط آستنیتی شامل اختلاطی از گازهای کربن و نیتروژن است و بیشتر نفوذ نیتروژن مد نظر است.
5- بورونایزینگ: وارد کردن عنصر بور به شکل نفوذی در زمینه، عمق نفوذ خیلی کمتر از کربن و کمتر از نیتروژن است اما سختی بسیار بالاست.
از بین روشهای فوق، فقط نیتراسیون برای لول های از جنس فولاد زنگ نزن قابل اجراست و بقیه برای این لول ها مناسب نیستند. همینطور برای فولادهای ساده کربنی، بهتر است از نیتراسیون به تنهایی استفاده نشود. 
لوله فولادی که خانکشی شده و توسط یکی از روش‌های مهندسی سطح سخت گردانی نفوذی، داخل آن سخت شده است با آلومینیوم آلیاژی معمولا از جنس 7075، 6061 یا 2024 پوشیده می‌شود. برای سلاح های گرید مسابقاتی از آلومینیوم های پرسیلیسیوم هم استفاده می‌شود زیرا آنها صلبیت بیشتر داشته و انعطاف‌پذیری کمتری دارند. حداکثر دمای کاری لول برای انتخاب آلیاژ محافظ آلومینیوم باید مد نظر قرار رفته شود، آلیاژهای عملیات حرارتی پذیر آلومینیوم نظیر 7075 یا 2024 گاهی برای لول‌های گرم‌کار مناسب نیستند. همچنین اختلاف ضریب انبساط حرارتی فولاد و آلومینیوم در نسل جدید لول‌های دو-فلزی مشکلاتی ایجاد می‌کند، بنابراین ورود این نسل از لول‌ها به بازار ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو باشد.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان