اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 2.74
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رابطه اندازه و فاصله لنز چشمی در دوربینهای هدفگیری
#1
درود 

خیلی وقتها پیش اومده که تو دوربینهای مختلف با اینکه بزرگنمایی یکسان هست تصویر حاصل شده به نظر یکسان نبوده و ممکنه در یکی از اونها تصویر بزرگتر به نطر بیاد که دلیل اونرو یکی از دوستان  پس از انجام مکاتبات و بررسیها بطور کامل بیان کردن که متن اونرو بطور کامل براتون تو پست بعدی اایه میکنم،  ایدوارم که مفید باشه.

ارادت

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
رابطه اندازه و فاصله لنز چشمی
شاید برای همه شما پیش آمده باشد که در دوربینهای مختلفی نگاه کرده باشید و تفاوتهایی در اونها دیده باشید.یکی از عمده ترین تفاوتها در میان دوربینهای اسلحه که تقریبا در همه برندها این موضوع به وضوح دیده میشود اندازه تصویر یا بزرگنمایی(Magnification) و میدان دید (Field Of View) میباشد.

این سوال زمانی در ذهن من به وجود آمد که با دقت در دوربین Swarovski Z6 2.5-15x56و Nightforce 3.5-15x50 نگاه کردم که چرا در این دو دوربین با بزرگنمایی یکسان مقدار میدان دید متفاوت است و یا در بزرگنمایی یکسان اندازه تصویر Swarovski کمی بزرگتر نسبت به دوربین Nightforce است!

در حقیقت در حرفه عکاسی تفاوت لنزها بدین گونه بیان نمیشوند و یک تعرف واحد برای آنها وجود دارد و همین موضوع ذهن من را منحرف می کرد و موجب میشد نتوانم این تفاوت ها را درک کنم.

به طور مثال یک لنز با فاصله کانونی ۲۰۰ میلیمتر را اگر با لنز دیگری از کارخانه دیگری مقاسیه نمایید همگی دارای یک میدان دید یکسان هستند بدون کوچکترین تفاوتی.
در صورتی که تفاوت در میدان دید لنزها دیده شود مطمئن باشید فاصله های کانونی دقیق آنچه که گفته میشود نیست و کمی بالاتر و یا پایینتر از آن است.مثلا ۱۹۵ یا ۲۰۳ میلیمتر!

حال در دوربین تفنگ و دیگر اپتیکهای شکاری و ... این تفاوت وجود ندارد و طبق سوالات فراوان و چندین بار سوال و جواب در ایمیلهای مختلف با کمپانی Nightforce دلیل واقعی این موضوع برایم آشکار شد.

با توجه به توضیحات این کمپانی مقایسه لنزهای عکاسی با اپتیکهای تفنگ مثل مقایسه سیب با پرتقال است و نباید این دو با یکدیگر مقایسه شوند.

در حقیقت ساختار داخلی دوربینها اعم از مکانیکی و اپتیکی موجب میگردد که تفاوتهای زیادی بایدیگر داشته باشند.این ساختارها با توجه به کاربردهای خاصی که دوربین برای آن طراحی میشود متغییر است و به طور مثال در یک برند دو دوربین با مشخصات دقیقا یکسان که در سری های مختلفی تولید میشوند متفاوت هستند.

این ساختارهای بنیادی همه چیز هستند.یعنی عمق میدان٫میدان دید٬مردمک خروجی٬تغییرات تورتهای٬بزرگنمایی و فاصله چشمی...همگی وابستگی کامل به این ساختارها دارند.

با بررسی بیشتر متوجه شدم که حتی در برند Swarovski دو دوربین با مشخصات یکسان تصویری کاملا متفاوت دارند و به طور مثال در بزرگنمایی ۱۵ برابر تصویر یکی بزرگتر و تصویر دیگری کوچکتر به نظر میرسد.

همچنین در برندهای اروپایی مانند زایس و اشمیت اند بندر این موضوع به وضوح قابل روئیت بود و میتوانستم این تفاوتها را ببینم.

مثلا در زایس conquest و سری تقریبا حرفه ای Victory Diavary چنین تفاوتی وجود داشت و تصویر conquest در بزرگنمایی یکسان بزرگتر از ویکتوری دیاواری بود و این موضوع من را گیج کرده بود.

همچین در سه دوربین Bushnell خودم نیز این تفاوتها رو میدیدم و برایم جالب بود که چرا سه دوربین با بزرگنمایی ۶-۲۴ که یکی در سری بنز بود و دومی سری Elite4200 و سومی Tactical بود چنین تفاوتی هست.
تصویر بنز بزرگتر از Elite 4200 و تصویر ۴۲۰۰ هم بزرگتر از سری تاکتیکال در بزرگنمایی یکسان بود!

این سوال با توضیحات Nightforce پاسخ داده شد.

کمپانی Nightforce دوربینهای خود را بری مصارف نظامی ارتش آمریکا با توجه به نیازها و کاربردهای آنها طراحی و ساخته است.از اینرو این دوربینها جهت چنین مصارفی اولویت دارند.

جواب ساده این موضوع بسیار ساده و فقط یک فاکتور است!

فاصله چشمی و اندازه لنز چشمی!

دوربینهایی نظیر زاوروسکی و سری های پایین زایس کاربردهایی کاملا عمومی دارند و برای کالیبرهای سنگین طراحی و ساخته نشده اند.
دوربینهای زاوروسکی فاصله چشمی کمی دارند و این یعنی در صورت نصب این دوربین بر روی کالیبر مثلا ۴۰۸ برت حتما دوربین با چشم شما برخورد خواهد کرد!
همچین دوربین بوشنل سری بنر فقط ۶ سانتیمتر فاصله چشمی دارد.
Elite 4200 حدود ۹ سانتیمتر و Tacticalحدود ۱۰ سانتیمتر فاصله چشمی دارد .
با توجه به کاربرد هر یک از این دوربینهای سازنده مجبور میشود تصویر را در فاصله های چشمی مختلفی کانون نماید و این موضوع باعث بوجود آمدن چنین تغییراتی برای ما میشود.

دوربینهای Nightforce نیز حدود۱۰ سانتیمتر فاصله چشمی دارند و همین مسئله کاربرد این دوربینها را برای ما مشخص میکند.

در حقیقت سازندگانی نظیر Swarovski با تغییر در اندازه لنز چشمی و بزرگتر کردن آن نسبت به دیگر برندها دوربینهای خود را جذاب تر میکنند.این موضوع موجب جذابیت بیشتر برای تیرانداز میشود که در نهایت دیگر فاکتورها از سوی او نادیده گرفته میشود.
اما این در حالی است که با بزرگتر کردن لنز چشمی اولا تصویر از اندازه واقعی خارج میشود و در نهایت فاصله چشمی قربانی تصویر بزرگتر و جذابتر خواهد شد.
به همین دلیل سازندگانی مثل زاوروسکی با تغییر در اندازه لنز چشمی سعی در جبران فاصله چشمی و تصیح بزگنمایی میکنند که این موضوع از دید عموم مخفی میماند

اما یک عامل دیگری نیز وجود دارد که در درجه دوم این موضوع اهمیت دارد.
بزرگنمایی واقعی و یا غیر واقعی!
گاهی بر روی رینگ روم یک دوربین یک عدد مثلا ۱۰ برابر نوشته شده است.اما آیا واقعا این مقدار برابر با ۱۰ میباشد؟
در صورت تغییر این عدد هرچند ناچیز تصویر دوربین دچار تغییرات فراوانی در عمق و میدان دید میشود.
حتی اگر عدد ۱۰ به ۹.۸ و یا ۱۰.۲ تغییر کند!

بزرگنمایی ۱۰ برابر یعنی همه چیز در تصویر ما میبایست معادل ۱۰ برابر تغییر اندازه نسبت به دید واقعی ما داشته باشد.در حالی که این اتفاق همیشه نمیوفته و این نسبتها با تغییرات زیادی به چشم ما میرسند.

nv در کل با توجه به فاصله چشمی کاربرد هر دوربین مشخص شده است و با درنظر گرفتن این فاکتر باید دوربین تفنگ انتخاب گردد.

مسعود قدیری 

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان