اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 49 رأی - میانگین امتیازات: 2.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی صفر کردن دوربین و هم محور کردن ان
#1
در این مبحث دوستان توجه کنند که بین صفر کردن دوربین و هم محور کردن دوربین تفاوت بسیاری است که در این تاپیک به اون میپردازیم
برای سلاحهاییکه بصورت کاملا تخصصی برای تکتیراندازی لانگ رنج طراحی و ساخته شده اند صفر کردن دوربین به هیچ عنوان معنی ندارد و باید دوربین رو باسلاح هم محور کنید ولی این بدان معنی نیست که برای دیگر سلاح ها این امر امکان پذیر نباشد ولی اولین شرط در هم محور کردن دوربین باسلاح کالیبره کردن دوربین برای سرعت دهانه سلاح مورد نظر است که در این تاپیک به مسائل مربوط به ان میپر دازیم.
در سلاحهاییکه دوربین بدون کالیبراسیون در انها صفر شده امکان تیراندازی دقیق در لانگ رنج وجود ندارد و قابلیت برد مفید سلاح نسبت به توان واقعی سلاح بشدت کاهش پیدا میکند و تیرانداز فقط در محدوده برد صفر شده دوربین میتواندوهدف را بزند و هر مقدار از برد صفر دوربین فاصله بگیرد امکان زدم هدف مشگلتر و بعضا غیر ممکن خواهد بود ، اما دردوربین کالیبره شده باسلاح ،دوربین قابلیت صفر شدن در تمام مسافت ها رو در زمان شلیک داره و فقط با مرکز رتیکل ،هدف گیری انجام میشود و نیازی به محاسبات میلدات در زوم های مختلف مرتفع میشود و تیرانداز این امکان رو دارد که هر بردی را با دقت و با کمترین خطا هدف گیری و شلیک کند.
این توضیحات مختضر رو براتون گفتم که مقدمه ای باشه برای توضیح کامل این مسئله که بسیار مهم است در ارسالهای بعدی به روشهای صفر کردن و هم محور کردن میپر دازیم
ادامه دارد......
ا
دراین ارسال صفر کردن دوربین رو به لحاظ تکنیکی بررسی میکنیم 
دوستان توجه داشته باشند که در صورت استفاده از تکنیک صفر کردن تیرانداز فقط در بردی که دوربین را صفر کرده میتونه با مرکز رتیکل هدف را بزنه و در بردهای دیگر ، بخصوص بردهای بالاتر از صفر دوربین، باید با توسل به میلدات ان هم در یک زوم کاملا مشخص اقدام به کرفتن افت تیر کنه که هر مقدار که زوم بالاتر میره و برد افزایش پیدا میکنه ،خطا در این روش بالاتر میره و زدن هدف به مراتب سختر و بعضا غیرممکن خواهد بود ودلیل این امر اینه که چون هر مقدار از زمان شلیک بیشتر بگذره افت تیر باشدت بیشتری اتفاق میافته  و در بردهای بلند افت تیر از سانتیمتر و دسی متر فراتر رفته و در حد متراژ افت تیر خواهیم داشت به عنوان مثال اگر یک سلاح کالیبر 270 رو شما در 200 متری صفر کنید حد اکثر مسافتی که میتونید بزنید 400 متری خواهد بود و مسافت بالاتر برای متبحر ترین تیراندازان غیر ممکن خواهد بود چرا که افت تیر از 300 متری تا 400 متری بیش از یک متر خواهد بود در حالیکه افت تیر در 300 متری 34 سانتی متر است و افت تیر در 100 متر های بعدی بصورت تصاعدی بالا خواد رفت و همین مطلب ضرورت کالیبره کردن دوربین و هم محور کردن ان رو برای سلاح ایجاب میکنه چرا که در حالت هم محوری تیرانداز امکان صفر کردن دوربین خود را برای هربردی در لحظه شلیک را دارد و میتواند در هر بردی و هر زومی از دوربین، با مرکز رتیکل هدف را بزند و کاملا از شر محاسبات میلدات در برد ها و زومهای مختلف رها میشود.
ادامه دارد.......
خوشبختانه با وجود دوربین های تاکتیکال موجود در کشور  براحتی میتوان این گونه دوربین ها رو برای هر اسلحه گلوله زن کالیبر کرد .
این مطلب را در ابتدا گفتم تا مشخص شود که اگر بخواهید دوربین خود را بجای صفر کردن هم محور کنید باید قبل از این کار دوربین را با کالیبر و گرین گلوله کالیبره کنید در غیر این صورت هم محور کردن معنی ندارد.

ابتدا تفاوت این دو حالت را بررسی میکنیم.
در صفر کردن تیر انداز دوربین خود را در یک مسافت کاملا مشخص مثلا 200 متری اصطلاحا صفر میکند و مسافت های دیگر را با استفاده از میلدات تصحیح افت تیر میکند که مهمترین عیب این روش محدودیت در برد تیر اندازی میباشد که در این حالت تیر انداز حد اکثرمسافت 350 تا 400 متری بصورت دقیق میتواند بزند و در مسافت های بالاتر دقت از دست رفته و باعث اتلاف مهمات میشود .
در روش هم محور کردن در واقع دوربین شما با اسلحه در تمامی مسافت های مورد نیاز صفر است و برای هدف قرار دادن ، کافیه طبلکه برد را روی مسافت مورد نظر قرار داده و با مرکز رتیکل هدف را نشانه روی کنید و دیگر لازم نیست برای گرفتن افت تیر متوسل به میل دات شوید .
در واقع با روش هم محور کردن برد مفید سلاح خود را به مقدار قابل توجهی افزایش میدهید.
لازم به ذکر است pcp سوار های عزیز هم میتوانند برای سلاح خود از روش هم محور کردن بهره ببرند و این روش مختص گلوله زنی نیست
در ادامه بحث هم محور کردن و تفاوت اون با تکنیک صفر کردن دوربین لازمه موارد اختصاصی از بالستیک یک سلاح گلوله زن با کالیبر های متداول در ایران مانند 270 و کالیبر 8 میلیمتری را بررسی کنیم تا درک کاملاً بهتری از زمان پرواز گلوله و افت آن در مسافت  مختلف داشته باشیم.

به طوری کلی فارغ از سرعت و کالیبر گلوله ، افت گلوله بستگی کامل به شتاب ثقل زمین یا همان جی دارد و کالیبر و وزن مرمی هر مقدار که باشد تاثیری در آهنگ افت تیر ندارد در واقع افت تیر دقیقا از الگوی سقوط آزاد تبعیت میکند البته ناگفته نماند که اوج گیری گلوله به لحاظ مقدار اوج گیری و زمان آن از این قاعده مستثنی میباشد و بستگی به زاویه پرتاب و سرعت گلوله دارد. برای روشن تر شدن مطلب به مثال زیر توجه نمایید

فرض کنید 5 اسلحه با کالیبر های مختلف و انرژی های مختلف  از تفنگ بادی 5.5 گرفته تا یک اسلحه پر قدرت کالیبر 50 موازی با سطح افق قرار گرفته باشند و در ضمن سطح زمین نیز کاملا مسطح باشد ، در این شرایط اگر هر 5 اسلحه هم زمان شلیک کنند تمامی گلوله  های شلیک شده تقریبا هم زمان  به زمین بر خورد خواهند کرد منتهی آنکه سرعت بیشتری دارد در مسافت  دورتری به زمین میخورد.
ادامه دارد .......
سقوط آزاد در واقع یک حرکت با شتاب ثابت میباشد که مقدار شتاب آن دقیقا برابر با شتاب ثقل زمین یا همان جی برابر میباشد یعنی اگر جسمی را از ارتفاع معینی از حالت سکون رها کنیم سرعت گرفته و هرچه زمان میگذرد بر سرعت  افزوده میشود که البته با یک آهنگ  ثابت سقوط میکند که مقدار این افزایش سرعت تقریبا برابر با 9.8 متر بر ثانیه میباشد البته توجه داشته باشید این افزایش سرعت  تا وقتی انجام  میشود  که متحرک اصطلاحا به سرعت  حد برسد که علت آن مقاومت هوا میباشد که مقدار سرعت حد 250 کیلومتر بر ساعت  میباشد  که در بحث ما سرعت حد جایی ندارد صرفا جهت اطلاع دوستان عنوان شد.

حال برمیگردیم به بحث افت گلوله ، زمانیکه شما طبلکه برد خود را جهت افزایش برد زیاد میکنید در واقع دارید زاویه پرتاب گلوله را نسبت به افق افزایش میدهید که در این حالت تقریبا نیمی از مسیر پرتاب گلوله در جهت صعودی رو به بالا میباشد و وقتی گلوله در نیمه راه به سقف پرواز خودش میرسد در لحظه کوتاه در نقطه اوج ثابت میماند و سپس از ان نقطه  به بعد دقیقا با الگوی سقوط آزاد به سمت هدف شروع به افت یا سقوط میکنه مثلا اگر هدفی رو در 1000 متری بخواهید هدف قرار بدید تا حدود 500 متری گلوله اوج میگیره و از 500 متری در نقطه اوج شروع به افت میکنه تا به هدف اصابت کنه دوستان توجه داشته باشند که زمان اوج گیری با زمان سقوط در هر نقطه از مسیر با نقطه متقارن خودش در خط سیر گلوله برابره.

یعنی مثلا زمان اوج تا 200 متری با زمان افت از 800 تا 1000 متری برابر و یا زمان اوج گیری تا 400 متری با زمان سقوط از 600 متری تا 1000 متری برابره.
امیدوارم که منظورم رو خوب بیان کرده باشم ، البته اگر کسی تا اینجا  ابهامی داره مطرح کنه تا رفع ابهام بشه.

ادامه دارد.........
در ادامه بحث بالستیک گلوله باید عرض کنم که دوستان توجه داشته باشند که مهمترین بخش در این قسمت درک مولفه های سرعت به لحاظ برداری میباشد
از دید گاه فیزیکی سرعت یک کمیت برداری میباشد و نه اسکالر، بنا به تعریف در فیزیک به کمیتی برداری گفته میشود که در عین داشتن اندازه و مقدار ، جهت  هم داشته باشه و جهت اون کاملا مشخص باشه که در حالت خاص بحث ما ، سرعت گلوله کاملا مصداق یک کمیت برداریه. 

برای تحلیل بردار سرعت در پرتاب گلوله از سلاح ، ما نیاز داریم که این بردار را به دو بردار با مولفه های افقی و عمودی تقسیم میکنیم که در این حالت مولفه عمودی بردار سرعت باعث اوج گیری گلوله و مولفه افقی آن در واقع همان سرعت خطی گلوله است که باعث طی شدن مسیر گلوله تا هدف میباشد.

برای  تجزیه بردار سرعت به دو مولفه برداری عمودی و افقی ، به صورت زیر عمل میکنیم.
مولفه عمودی عبارت است از مقدار عددی سرعت رهایی گلوله از لوله، ضرب در سینوس زاویه پرتاب ،که جهت آن عمود بر افق و رو به بالا میباشد.
مولفه افقی عبارت است از مقدار عددی سرعت رهایی گلوله از لوله ،ضرب در کسینوس زاویه پرتاب ، که جهت آن دقیقا موازی با افق و رو به جلو میباشد.

در پست بعدی محاسباب واقعی را بصورت مثال انجم میدهیم تا این قسمت درست درک شود.

ادامه دارد.......
در این پست سعی بر این دارم که محاسبات بالستیک  را در قالب مثال های ملموس و واقعی برای عزیزان ارایه کنم تا به نسبت درک درستی از بالستیک گلوله داشته باشیم.

در سلاحی با کالیبر 270 صرف نظر برند سلاح سرعت گلوله مربوط به فشنگ میباشد در این مثال فشنگ وینچستر 270 با وزن مرمی 150 گرین را مورد مطالعه قرار میدهیم

سرعت اولیه مرمی در این نوع فشنگ 960 متر بر  ثانیه میباشد که به نسبت کالیبر های نزدیک به خودش از سرعت نسبتا بالایی برخورداره و در واقع یک فشنگ پر سرعت محسوب میشود و اگر شما دوربین خود را با این نوع فشنگ در مسافت 200 متری صفر کرده باشید ، در 100 متری گلوله 3.9 سانتیمتر سر میکند و در 300 متری افتی معادل 21.5 سانتیمتر خواهید داشت ، حال با داشتن این داده ها میخواهیم زمان  پرواز گلوله را در مسافت های 100، 200 و 300 متری محاسبه می کنیم البته در این محاسبه زاویه پرتاب را هم نسبت به افق حساب میکنیم.

لازم به ذکر است که داده های فوق از کاتالوگ فرانکونیا ، بخش مهمات استخراج گردیده است.

اولین قدم در این محاسبات بدست آوردن مولفه عمودی سرعت میباشد تا مشخص شود گلوله در جهت عمودی با چه سرعتی رو به بالا پرتاب میشود که میتواند خود را به 3.9 سانتیمتر بالاتر از افق شلیک .
با استفاده ازفرمول سقوط آزاد که به فرمول محاسبه ارتفاع مستقل از زمان معروف است داریم      v^2=2gh در این محاسبه از مقاومت هوا صرف نظر شده و مقدار عددی gرا برابر با 9.8 متر بر مجذور ثانیه در نظر گرفته ایم، با جاگذاری داده ها در فرمول فوق داریم v^2=2*9.8*.035  که با انجام محاسبه فوق مقدار سرعت گلوله که رو به بالا گلوله را پرتاب میکند مقدار 0.828 متر بر ثانیه بدست می آید .

حال با داشتن مولفه عمودی سرعت با استفاده از فرمول سقوط آزاد که وابسته به زمان است زمان اوج گیری گلوله در 100 متر اول محاسبه میشود و فرمول از این قرار استh=1/2  gt^2 که در این فرمول t زمان است و h ارتفاع اوج گیری که برابر 3.5 سانتیمتر است با جاگذاری داریم 0.035=1/2*9.8*t^2  که در این محاسبه مقدار عددی زمان پرواز تا صد متر اول 0.087 ثانیه و یا به عبارت دیگر 87 میلی ثانیه بدست می آید با دو برابر کردن این مقدار زمان 200 متر بدست میآید و بطریق مشابه زمان 300 متری را هم میتوانید حساب کنید که بعد از محاسبه برای 300 متری زمان 303 میلی ثانیه بدست میآید. 

در پست بعدی زاویه پرتاب همین مثالی که ذکر شد را انجام میدهیم.

ادامه دارد.........
در ادامه مبحث بالستیک در این پست روش محاسبه زاویه پرتاب گلوله از سطح افق را نشان میدهیم 

برای اندازه گیری زاویه پرتاب باید متوسل به مثلثات شویم و با داشتن مولفه افقی و یا مولفه عمودی بر دار سرعت براحتی زا ویه پرتاب گلوله قابل محاسبه است

همانطور که در پست های اول این مبحث خدمت دوستان عرض شد برای محاسبه زاویه به صورت زیر عمل میکنیم 

مولفه عمودی بردار سرعت برابر است با سینوس زاویه پرتاب ضرب در سرعت اولیه گلوله یا به عبارتی همان سرعت دهانه اسلحه.

در مثالی که عنوان کردن سرعت دهانه 960 متر بر ثانیه مربوط به 270 وینچستر بود و لذا داریم
 0.928 که مقدارمولفه عمودی  سرعت  تقسیم بر 960 که مقدار عددی آن میشود 0.0009667 که اگر از این عدد ارک سینوس بگیریم مقدار زاویه پرتاب 0.055 درجه بدست میآید. 

لذا دوستان توجه داشته باشند که مقدار این زاویه نسبت به افق چقدر کوچک است و لی همین مقدار کوچک در 200 متری افت تیر را تصحیح میکند و از آنجاییکه در مسافت های دور تر افت تیر بصورت تصاعدی افزایش دارد( و البته با شتاب و آهنگ ثابت ) ، اگر گلوله ای رسام را برای یک هدف در 1000 متری شلیک کنید از منظر تیر انداز خواهید دید گلوله با یک شتاب کند شونده صعود میکند و لحظه ای در سقف پرواز خود ثابت میماند و سپس با شتاب تند شونده ای سقوط و یا به عبارت دیگر افت میکند و در مسافت های بلند مانند لانگ رنج ، سقف پرواز گلوله به 10 الی 15 متر هم می رسد و  زمان پرواز گلوله از شلیک تا هدف به 2 تا 3 ثانیه هم میرسد ودر این گونه مسافت ها امکان ندارد تیر انداز بتواند با میلدات تصحیح افت تیر کند و لذا لزوم کالیبراسیون دوربین و هم محور کردن آن بجای صفر کردن دوربین یک ضرورت انکار ناپذیر است که در پست های بعدی به مبحث هم محور کردن در دوربین های تکتیراندازی نظامی میر دازیم. و در نهایت روشی را که میتوان دوربین تاکتیکال جنرال را برای سلاح خود کالیبره کرد را پیگیری میکنیم.

ادامه دارد........
قبل از آنکه مبحث هم محور کردن در سلاح تکتیراندازی  را مطرح کنیم لازم است که شرایط یک تکتیرانداز را صرفا فقط از نظر هدف گیری و شلیک و شرایط بالستیک که برای شلیک گلوله توسط یک اسنایپر حرفه ای ایجاد میشود را تحلیل کنیم.

دوستان توجه داشته باشند در این تحلیل ما کاری به استتار و دیگر ملزومات اسنایپر نداریم فقط از منظر هدف گیری و افت تیر و شلیک از ناحیه اسنایپر موضوع را بررسی میکنیم

در میدان جنگ یک اسنایپر وقتی برای محاسبات بالستیک گلوله ندارد و لذا باید  از سیستمی بهره ببرد که کمترین زمان را برای هدف گیری  و شلیک صرف کند ، پس بنابر این کار یک تکتیرانداز در میدان جنگ محدود میشود به تخمین مسافت ،قرار دادن طبلک برد دوربین روی مسافت مورد نظر ، هدف گیری با مرکز رتیکل و آتش و البته ناگفته نماند که دریفت باد را هم با طبلک سمت و یا خط (یا خطوط افقی رتیکل دوربین ) افقی دوربین تصحیح  نماید که در این صورت تکتیرانداز نیاز مند دوربینی میباشد که با سلاح طوری کالیبره باشد که نیازمند شمردن کلیک طبلک نباشد به عبارت دیگر اصلاح افت تیر در مسافت های مختلف بر روی طبلک برد از قبل پیش بینی شده باشد .
در واقع تکتیرانداز  در هر مسافتی که بخواهد هدف را بزند بلافاصله با قرار دادن طبلک دوربین روی مسافت هدف، دوربین خود را برای آن مسافت صفر کرده و بعد اقدام به شلیک میکند یعنی دوربین اسلحه تکتیرانداز قابلیت صفر شدن در تمام مسافت ها را با چرخاندن طبلک برد در هر مسافتی را دارد.

در این حالت است که دوربین کالیبره شده تکتیرانداز در هر زومی که باشد مرکز رتیکل آن در هر مسافتی صفر است و تیرانداز نگران خطا در زوم های متفاوت نیست زیرا شاخص هدف گیری مرکز رتیکل است نه میلدات دوربین  ، به همین دلیل است که معمولا اینگونه دوربینها که کاملا بصورت اختصاصی برای اسلحه ای با کالیبر معین و گرین معین کالیبره شده اند دارای میلدات نمی باشند و میلبار هایی که در این گونه دوربین ها تعبیه شده صرفا برای تخمین مسافت است نه شاخص هدف گیری.

بنابر این صفر کردن در این حالت معنی ندارد و اصطلاح هم محور کردن برای این دوربین های کالیبره شده کاملا گویای روش تنظیم آن با سلاح است که در پست بعدی به آن میپردازیم.

ادامه دارد.......
در راستای ادامه مبحث هم محور کردن دوربین با سلاح تکتیر اندازی در این پست روش و تکنیک آنرا پیگیری میکنیم

دوستان توجه داشته باشند که این کار همانطور که قبلا هم ذکر شد در صورتی امکان پذیر است که دوربین برای سلاح ازنظر کالیبر و گرین گلوله کاملا کالیبره شده باشد در غیر این صورت هر گونه تلاشی برای هم محور کردن دوربین با سلاح بی معنی و بی اثر خواهد بود.

برای توضیح این روش سلاح معروفی که اکثر دوستان با آن آشنایی کامل دارن را به عنوان مثال ذکر میکنیم و برای دیگر سلاح های تک تیر اندازی روش همین است و اصول کلی آن در تمام سلاح ها یکسان است.

ما روش هم محور کردن SVD را توضیح میدهیم دوستان با درک درست آن هم محور کردن بقیه سلاح های دیگر را بخوبی درک خواهند کرد.
به طور کلی در صورتیکه با هر سلاحی  مثلا در مسافت معینی به سیبل شلیک کنید قطعا گلوله ها به صورت گروپ در سیبل نسبت به همدیگر بر خورد خواهند کرد خوب این نکته را همه میدانیم  و طبعا هرچه که تیراندازی با دقت بیشتری انجام شود و در عین حال سلاح هم دقت بالاتری داشته باشد این گروپ کوچکتر خواهد بود .

حال نکته مهم این است که در صورت شلیک 3 تیر ، در صورتیکه این سه شلیک دقیق انجام شود محل برخورد گلوله ها در سیبل یک مثلث را تشکیل میدهند  حال هر چقدر این مثلث به مثلث متساوی الاضلع نزدیکتر باشد تیر اندازی با دقت بالاتری انجام شده و هر چقدر این مثلث کوچکتر باشد معنی آن اینست که سلاح دقیق تری در اختیار داریم البته بدیهی است که با بالاتر رفتن مسافت تیر اندازی مثلث هم بزرگتر خواهد شد و ملاک ما برای هم محور کردن به لحاظ نقطه برخورد گلوله ها همین مرکز مثلث خواهد بود.

حال فرض کنید با svd سه گلوله در مسافت 200 متری شلیک کردیم و یک مثلث متساوی الاضلاع در سیبل تشکیل شده باشد ، حال دقیقا مانند تکنیک صفر کردن دوربین ، با استفاده از طبلک های سمت و برد شاخص هدف گیری دوربین svd را که علامت هشتی اول باشد را به مرکز مثلث بر روی سیبل منتقل میکنیم  تا اینجا 90 در صد کار هم محور کردن سلاح انجام شده است و فقط کافی رینگ شماره گذاری روی طبلک سمت را به روی عدد صفر و رینگ شماره گذاری طبلک برد روی عدد 2 که نمایانگر 200 متری است منتقل کرده و در جای خودشان فیکس کنیم.

برای انجام اینکار روی هر طبلک دو عدد پیچ قرار دارد که با شل کردن آنها رینگ های شماره گذاری رو طبلک آزاد شده و براحتی بروی هر عددی قابل انتقال میشوند ،

و بعد از انتقال رینگ طبلکها کافیه پیچها رو مجددا سفت کنید که تا اینجا کار هم محور کردن تمام است و دوربین در تمام مسافت های ممکن صفر است.

در پست بعدی روش کالیبره کردن دوربین های تاکتیکال را با  سلاح بررسی میکنیم

ادامه دارد......
هدف از محاسبات بالستیک بدون در نظر گرفتن مقاومت هوا صرفا برای درک درست این فرآیند است چرا ؟ چون تا زمانیکه این فرآیند درست درک نشود ،در درک درست مسیر بالستیک در واقعیت دچار مشگل میشویم هدف از ارسال پست های محاسبات بالستیک صرفا برای روشن تر شدن این مفهوم در پرتابه ها بود وگرنه در واقعیت ، مقاومت هوا  به حدی موثر است که چشم پوشی از آن برابر است با عدم اصابت تیر به هدف و ساده ترین اتفاق در مقاومت هوا که بسیار مشهود و ملموسه ایجاد دریفت توسط باده که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
همانطور که وعده داده بودم در این پست روش کالیبره کردن دوربین برای سلاح رو برای دوستان شرح میدم که از قدیم گفتن الوعده  وفا
 دوستان توجه داشته باشند که یک نکته بسیار مهم در مورد دوربین هدفگیری وجود داره که در مورد تمامی دوربین ها صدق میکنه و ربطی به نوع دوربین ،زوم و برند دوربین نداره  و اون اینه که در هردوربینی تعداد کلیک تورت و ارزش مقدار اون در دوربینها کاملا مستقل از زوم دوربین میباشد و ارزش هر کلیک در دوربینهای 1/4  موا باهم برابره و هیچ ربطی به ارزش میلدات اونها نداره  به عنوان مثال در دو دوربینی مثل سنتر پوینت و هاوک که ارزش میلدات اونها کاملا با هم متفاوته ، ارزش کلیک تورت اونها کاملا با هم برابره و تفاوتی باهم ندارند (البته مدل هایی از دوربین های هاوک که ارزش کلیک تورت اونها همان 1/4 moa است) .
بنابر این برای برد های مختلف که تفاوت ارزش کلیک در چیرگان ثبت شده برای تمامی دوربین هایی که ارزش کلیک 1/4 در واحد moa دارند با هاوک برابره و فرقی با هم ندارند.

با درک این مقدمه حالا به روش کالیبره کردن میپردازیم که بسیار اسان و قابل انجامه.

ابتدا یک کاغذی که دارای برچسب میباشد تهیه میکنیم که اون رو میتونید از لوازم التحریر فروشی تهیه کنید و اون رو به پهنای 5 الی 6 میلیمتر و به طول دقیقا محیط تورت برد ببرید و با دقت به روی محیط تورت برد دوربین منطبق کنید ،  طوریکه دقیقا لبه پایینی این نوار کاغذی مقابل درجه های تورت قرار بگیرد ودقیقا از روی درجه های تورت، لبه کاغذ رو با مدادی که نوک ظریف دارد علامت گذاری کنید .

وقتی که کل نوار کاغذ برچسب دار علامتگذاری شد ، شما یک حلقه ای دقیقا مشابه حلقه فابریک تورت دوربین دارید که میتوانید هر بردی رو روی اون ثبت کنید و فقط کافیه تعداد کلیک های هر بردی رو از روی جدول تیر نرم افزار بدست بیارید و روی نوار کاغذی ثبت کنید مثلا اگر دوربین در 20 متری صفر میکنید یکی از درجه ها رو 20 متر علامت گذاری کنید و بقیه مسافتها رو نسبت به 20 متری ،براساس تعداد کلیک تورت برد ، از جدول تیر استخراج کنید ودقیقا با شمارش درجه ها روی نوار کاغذی که هرکدام برابر یک کلیک میباشد رو در جای خود روی نوار بادقت و ظرافت تمام بنویسید .

حالا با دقت نوار را روی تورت برد طوری بچسبانید که درجه های روی تورت با درجه های روی کاغذ دقیقا روبروی هم باشند  و حال کافیه که دوربین  و سلاح رو روی یک برد دلخواه صفر کنید وبا شل کردن رینگ تورت، اون مسافت مورد نظر را که در اون مسافت دوربین را صفر کرده اید مقابل شاخص تورت برد قرار دهید و رینگ رو در جای خودش ثابت کنید و کار تمام است .

در این حالت دوربین شما با سلاح هم محور شده و کافیه که در هر بردی ،تورت رو روی اون برد قرار دهید وبا مرکز رتیکل در هر زوم دلخواهی هدف خود را بزنید.
و از شر محاسبات میلدات در زوم های مختلف جهت گرفتن افت تیر خلاص شوید .

اگر سلاحتون بادیه با نرم افزار چیرگان این کار رو انجام بدید و اگر سلاحتون گلوله زنیه با نرم افزار  استر لاک انجام بدید .
البته نکات ریزی در انجام اون هست که در پست بعدی براتون میگم انشاالله

ادامه دارد.......
در حالت عادی مثلا در یک سلاح 270 در صورتیکه دوربین خودتون رو در فاصله 200 متری صفر کرده باشید صفر نزدیک در حدود 25 تا 30 متری واقع میشه و حالا هرمقدار صفر دور رو در مسافت بالاتر در نظر بگیرید صفر نزدیک به سلاح نزدیکتر و نزدیک تر میشه و بعبارت دیگر  هر چقدر زاویه پرتاب  یک پرتابه از سطح افق بیشتر بشه صفر نزدیک به سلاح نزدیک تر میشه.

حالا شما حالت خاص پرتاب خمپاره رو در نظر بگیرید که دارای سیستم اپتیکی تحت عنوان زاویه یاب هست که در این حالت زاویه پرتاب از45 درجه بیشتر است که صفر نزدیک مجازی داریم که در واقع عقب تر از دهانه شلیک واقع میشه. والبته هرچقدر زاویه پرتاب رو بیشتر کنید صفر مجازی عقب تر واقع میشه با این تفاوت که تغییرات در اینجا مانند صفر نزدیک حقیقی در سلاح های گلوله زن، در حد چندین متر نیست و تغییرات در اینجا به سانتیمتر و میلیمتر محدود میشه.

البته یک مثال جالبتر هم داریم که در مورد موشک انداز ار پی جی 7 صدق میکنه که یکی از دلایل اینکه دوربین ار پی جی 7 و یا دوربین توپ 106 میلیمتری
از کنار به سلاح متصل هستند همین صفر نزدیک مجازیه چون اگر کاملا بر روی سلاح واقع بشن ، بدنه سلاح مانع دید ایجاد میکنه و این در عمل قابل استفاده نیست.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
سلام

بحثاتون خوبه ولی میشه تو دوتا خط خلاصه تفاوت یا تعریف یا معنی هم محورکردن و صفر کردن رو بگید و فرقشون چیه؟

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
در صفر کردن دوربین سلاح در یک برد کاملا مشخص با مرکز رتیکل دوربین صفره و مسافت های دیگر رو تیر انداز باید با توسل به میلدات دوربین اصلاح افت تیر کنه و این برد مفید  سلاح رو به شدت محدود میکنه. و در ضمن تیرانداز در استفاده از زوم دوربین در مسافتهایی که دوربین در ان صفر نیست، دچار محدودیت میشه چرا که ارزش میلدات در زوم های مختلف در 90 درصد دوربین ها ثابت نیست و باید در یک زوم مشخصی تیرانداز از دوربین خودش بهره ببره.

در صورتیکه با  کالیبره کردن دوربین و هم محور کردن ان در واقع دوربین روی سلاح این امکان رو پیدا میکنه که در هر مسافتی در برد موثر سلاح در جا صفر بشه و با هر زوم دلخواهی تیر انداز در هر بردی با مرکز رتیکل دوربین نشانه روی کنه و هدف رو بزنه که در این حالت برد مفید سلاح تا حد برد موثر اون میتونه افرایش داشته باشه که این مطلب برای تیراندازی لانگ رنج نه تنها لازمه بلکه کاملا ضروریه.

و در اخر هیچگاه دقت تیراندازی در دوربین صفر شده به دوربین کالیبره شده ای که هم محور شده، نمیرسه.چون استفاده از میلدات خطا ایجاد میکنه بخصوص در برد های متوسط تا بلند و برد هرچه افزایش پیدا کنه دوربین صفر شده در زدن هدف ناتوان تره و دوربین کالیبره شده و هم محور شده هیچ کدام از این مشکلات رو نداره.

موفق باشید.......
دوستان توجه داشته باشید بعد ازانجام مدرج سازی نوار کالیبره کردن دوربین ، قبل از چسباندن ان بر روری تورت برد ، حتما روی ناحیه مدرج شده را با چسب نواری بپوشانید تا اعداد و درجه ها محافظت شوند و مخدوش نشوند .

زیرا در صورت عدم چسباندن نوار چسب و  استفاده مداوم با چرخاندن تورت برد ، ناحیه شماره گذاره کثیف شده و دیگر اعداد بر روی نوار قابل خواندن نخواهند بود.

و یک نکته دیگر در مورد کالیبره کردن دوربین برای سلاح های بادیpcp این است که برای دوربین هاوک که یک دور تورت 60 کلیک میباشد و سلاح های 40 ژولی ، 60 کلیک دوربین های 1/4 moa تقریبا 100 متر رو برای شما پوشش میده و برای بردهای بالاتر مثلا 120 متری دور دوم تورت دوربین به کار میاد که لازمه اعداد دور دوم ، با رنگ دیگر و بالاتر از ردیف اعداد دور اول ، درج بشه که دچار خطا و اشتباه نشوید.

اگر شروع درجه گذاری رو روی 50 متری در نظر بگیرید ، همان دور اول تورت دوربین تا 100 متری رو برای شما پوشش میده که برای زدن اهداف تا 100 متر کاملا مناسبه و کافیه و واقعا نیاز به دور دوم نیست چون اساسا سلاح های بادی 40 ژولی برای زدن اهداف در برد های بالاتر ساخته نشده اند .

البته ناگفته نماند که توضیحات فوق برای سلاح 40 ژولی که با ساچمه های متعارف 1 گرم تا 1.3 گرم شلیک میکنند ، کاملا صادق است.

در مورد گلوله زن ها و یا احیانا سلاح های بادی با ژول های بالاتر از 40 و ساچمه های گرین بالاتر، باید شرایط رو در نظر گرفت و بر اساس شرایط بهترین حالت رو برای درجه گذاری تورت برد تعیین کرد که با انجام دادن و تمرین ، نقظه بهینه و یا اپتیمم برای شما مشخص خواهد شد.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
با سلام خدمت دوستان عزیز
من خودم هم از این روش ( هم محور کردن ) برای تیر اندازی لانگ رنج استفاده میکنم.
اما سوالی که برایم پیش آمده این است که بر فرض مثال دوربین من هاوک ساید ویندوز است و برای هر شلیک مجبورم تورت دوربین را بچرخانم .
آیا این همه چرخش روی تورت تاثیر منفی نمی گذارد و عمر مفید دوربین سلاح را کم نمیکند.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#5
(۱۳۹۵/۰۱/۱۳، ۰۷:۲۴ ب.ظ)naserkhamseh نوشته است: با سلام خدمت دوستان عزیز
من خودم هم از این روش ( هم محور کردن ) برای تیر اندازی لانگ رنج استفاده میکنم.
اما سوالی که برایم پیش آمده این است که بر فرض مثال دوربین من هاوک ساید ویندوز است و برای هر شلیک مجبورم تورت دوربین را بچرخانم .
آیا این همه چرخش روی تورت تاثیر منفی نمی گذارد و عمر مفید دوربین سلاح را کم نمیکند.

درود

دقیقا یکی از نکات مهم همین دقت کلیک پذیری و کیفیت اون در برندهای مختلف دوربینهای هدف زنی هست که اختلاف قیمتها رو ایجاد میکنه،  دوربین های با کیفیت اصولا در این خصوص عملکرد خوبی دارن و جای نگرانی نیست و به این سادگی ها از کالیبره خارج نمیشن ولی در دوربینهای رده متوسط و پایین این مقوله نمود داره و کاملا بعد از مدتی تاثیر منفی خودش رو نشون میده،  در خصوص هاووک هم، به نظرم هاووک در رده دوربینهای متوسط ارزیابی میشه و در کوتاه مدت مشکلی پیش نمیاد ولی در بلند مدت خوب جای بحث و بررسی خواهد داشت.
علی رغم وجود برندهای با کیفیت در رده قیمتی هاووک متاسفانه در ایران زیاد بهشون پرداخته نشده که جا داره دوستانی که دستی بر اتش دارن نسبت به معرفی انها اقدام کنن.
این امر هم ناشی از اینه که بخش مهمی از این ورزش توسط فروشندگان ی  اداره میشه که متناسب با موجودیهای خودشون بازار تبلیعاتی بدون رقابتی رو ایجاد میکنن، و اطلاعات هدفندی رو در رسانه های اجتماعی ارایه میکنند.

ارادت

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#6
دوستان توجه داشته باشن در مورد استهلاک تورت دوربین باید عرض کنم که بالاخره هر وسیله ای یک عمر مفیدی داره و در صورت استفاده زیاد در نهایت خراب میشه و نیاز به تعمیر و یا احیانا تعویض پیدا میکنه ولی: 

در مورد هاوک ساید ویندر که من خودم شخصا دارم از اون استفاده میکنم با اینکه مقدار قابل توجهی تورت دوربین رو جا به جا کردم تا این لحظه کوچکترین اتفاقی برایش نیافتاده و دچار کمترین خرابی نشده ولی در کل دوستانیکه از این برند روی گلوله زن استفاده میکنن ، به هیچ وجه نگران خرابی تورت دوربین نباشند چون اساسا در گلوله زنی این مسئله جابه جایی تورت بسیار کمتر از بادی و pcp هست و دلیل واضح اون هم تعداد شات تیراندازی در گلوله زن است که به مراتب کمتر از تعداد شات در بادیه.

ولی اگر دوستان بر روی pcp یک سری نکات رو رعایت کنن ، عمر مفید دوربین خودشون رو میتونن به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش بدن که یکی از اون نکات اینه:

اگر دوربین خودتون رو در فاصله 50 متری صفر کنید و شروع مدرج سازی رو از 50 متری در نظر بگیرید ، یک دور کامل تورت برد هاوک که 60 کلیک کامل است ، 1دور اون تا 100 متری رو  برای شما پوشش میده و مسافت های تا 60 متر رو براحتی با استفاده از تصحیحات میلدات ، براحتی در هر زومی میتونید بزنید و فقط برای مسافت های لانگ رنج ، تورت دوربین رو جابجا کنید که این مستلزم دانستن مقدار سر کردن تیر و یا افت تیر در فواصل بینا بین 0 تا 60 و یا حتی 70 متری میباشد که از چند سانتیمتر تجاوز نمیکنه و شما با مقداری تمرین و ممارست به راحتی میتونید بدون جابجایی تورت دوربین در هر زومی مسافت های تا 60 الی 70 متر رو بزنید.

میمونه مسافتهای بالای 60 الی 70 متری که برای زدن این اهداف میتونید برد مورد نظر رو روی تورت ببندید و با خیال راحت هدف رو بزنید و البته یک نکته بسیار مهم رو هم یاد اوری کنم  اینه که دوربین کالیبره شده و هم محور شده با  سلاح یکی از بزرگترین مزایایی که داره اینه که اگر شما حتی با استفاده از تکنیک صفر کردن و تصحیحات میلدات هم بخواهید از دوربین استفاده کنید لازم نیست که برای تغییر در صفر دوربین تمام مراحل رو از اول طی کنید کافیه تورت دوربین رو روی برد مورد نظر خودتون بذارید و با میلدات اهدافتون رو بزنید چرا که بسیار پیش میاید که در مواقع مختلف و شرایط گوناگون در شکار لازم میشه که صفر دوربین عوض کنیم و مسافتهای نزدیک رو پشت سر هم بزنیم .

و چون دوربین کالیبره شده و هم محور شده در تمام مسافتها قابلیت صفر درجا  در هر مسافتی رو داره این امکان برای شما هست که فقط با جابجایی تورت دوربین و نه تیراندازی دوربین خودتون رو برای مسافت موردنظر ، سریعا صفر کنید. و مسافتهای نزدیک به صفر دوربین رو با میلدات تصحیح کنید و بزنید .

در مجموع میخوام بگم که در دوربین کالیبره شده و هم محور شده با سلاح بادی، لزوما اینطور نیست که هر بردی رو روی تورت ببندیم و بزنیم وقتی که تورت شما در برد خاصی بسته شده ، براحتی بدون تغییر در تورت برد میتونید مسافت های نزدیک به اون برد رو با تصحیح میلدات بزنید ولی اگر بخواهید تمام برد های لانگ رو با استفاده از میلدات بزنید ، به علت محدودیت در زوم و خطای بالای میلدات در لانگ رنج ، تعداد خطای تیر بشدت افزایش پیدا میکنه و ضرورت بستن برد بر روی تورت بشدت احساس میشه.
امیدوارم که مفید بوده باشه.
منظور از هشتی در دوربین svd،  علامتی در این مدل دوربین است که بصورت عدد 8 فارسی میباشد که به تعداد 4 عدد زیر هم در شبکه دوربین سلاح وجود دارد که بالاترین علامت 8 شاخص هدف گیری ، برای مسافت های تا 1000 متری است و علامت های 8 دوم تا چهارم برای مسافتهای 1100 تا 1300 متری تعبیه شده که در عمل قابل استفاده برای زدن نفرات دشمن نیست ،بلکه صرفا برای اجرای اتش از راه دور قابل استفاده میباشد.
در واقع علامت هشت مانندی که در دوربین svd وجود دارد دقیقا معادل همون مرکز بعلاوه در دوربین هایی هست که ما استفاده میکنیم.

برای سلاح بادی هم ابتدا باید دوربین خودتون رو با نرم افرار چیرگان کالیبره کنید و بعد اقدام به هم محور کردن دوربین نمایید تا اینکه بتوانید در هر بردی و در هر زومی با بستن برد مورد نظر بر روی تورت برد دوربین ، هر هدفی را با مرکز رتیکل بزنید که در این حالت نیازی به محاسبه افت تیر در فواصل مختلف ندارید.
یک روش بسیار کار امد برای صفرکردن دوربین وجود داره که بدون استفاده از شوتینگ رست و با حداکثر 3 شلیک میتونید دوربین خودتون رو در هر بردی و در هر زومی صفر کنید .

دوستانی که تاپیک محاسبات دوربین و واحد های اون رو با دقت مطالعه کردن باید بتونن این روش رو توضیح بدن . 
توضیح اینکه  با اجازه دوستان عنوان تاپیک احاد اندازه گیری زاویه رو به محاسبات دوربین های هدفگیری و واحد های اندازه گیری ان تغییردادم چون این عنوان بسیار گویاتره و به مطلب تاپیک بسیار نزدیکتره.
در این روش اگر تیرانداز دقت کافی رو به عمل بیاره حتی میتونه با همون شلیک اول دوربین خودش رو در مسافت مورد نظر صفر کنه  وبه هیچ وسیله اضافی دیگری نیاز نداره حتی خط کش و وسایل بسیار ساده از این قبیل.

هر کسی بتونه این روش رو توضیح بده اعتبار بسیار خوبی پیش من داره (توضیح کاملا تحلیلی و دقیق باشه).
خوب دوستان مدت قابل توجهی  از طرح سوال صفر کردن دوربین با یک تیر گذشت و متاسفانه کسی پاسخ این پرسش فنی بسیار کاربردی رو نداد پس خودم جواب رو میگم.

جواب این مسئله رو بر روی دوربین هایی که تورت اونها بر حسب moa هست و رتیکل اونها بر حسب میلی رادیان توضیح میدم چون بد ترین حالت برای انجام این کاره و دوربین هایی که تورت و  رتیکل اونها برمبنای یک واحد درجه بندی باشه به مراتب راحت تر از حالت توضیحی ما است.

اگر دوستان پستهای محاسبات دوربین هدفگیری رو خوب مطالعه میکردن به راحتی میتونستند که پاسخ این مسئله کاربردی رو پیدا کنن به این صورت که :
اول:

دوربین خود را بر روی زومی قرار دهید که ارزش میلدات اون برابر با 1 باشد یعنی در زومی که فاصله دونقطه متوالی در رتیکل دوربین 1 میلی رادیان باشد 

دوم:
 با مرکز رتیکل وسط خال را هدف گیری گرده و با دقت هرچه تمامتر شلیک کنید.

سوم:
با رست گرفتن دقیق، میزان انحراف نقطه برخورد با مرکز هدف نشانه گیری شده را به دقت برحسب میلدات از روی رتیکل دوربین ، هم برای سمت وهم برای برد اندازه گیری کنید.

چهارم:
از انجایی که هر میلی رادیان برابر 3.44 در واحدMOA میباشد و ارزش کلیک تورت ما 1/4 در MOA هست ،3.44 را بر 1/4 تقسیم کنیم عدد 13.76 به دست میاید این به معنی ان است که در زوم 10 دوربین به ازای هر 14 کلیک تقریبا با اندازه 1 میلدات در زوم 10 جابه جایی رتیکل را شاهد خواهیم بود 
و کافیست که تعداد کلیک های لازم در جهت اصلاح تیر در سمت و برد را براساس میزان انحراف تیر بر حسب میلدات رو تبدیل به کلیک کنیم و در جهت لازم اصلاحات رتیکل دوربین را با کلیک های محاسبه شده انجام دهیم .

کار تمام است و دوربین در هر بردی که شلیک راانجام داده باشیم صفر خواهد شد.

برای دوربین های دیگر وبا ارزش تورت ورتیکل برابر، نیاز به تبدیل واحد هم نداریم و به طریق مشابه براحتی دوربین صفر خواهدشد.

تجزیه و تحلیل این مسئله کاربردی ادامه دارد.........
استفاده از پایه های ادجاست ایبل که در سمت و برد قابلیت جا بجایی و تنظیم دارند، شما رو کاملا از شیم گذاری بی نیاز میکنه.
و از بزرگترین مزایای این پایه ها این است که شما اگر دوربین خودتون رو روی تنظیم کارخونه قرار بدید که اصطلاحا دوربین در این حالت رتیکل ان در محور مرکز دوربین است و در حقیقت چه در سمت و چه در برد دامنه کلیک خوری دوربین ، از هر سمت با جهت مقابل خودش برابره 
مثلا در دوربین هاوک اگر دوربین در این وضعیت باشه ، تعداد کلیکهای راست بر رتیکل و تعداد کلیک های چب بر رتیکل با هم برابرند و به لحاظ دامنه تغییرات کلیک ،رتیکل کاملا در وسط است.
لذا برای صفر کردن دوربین در یک مسافت مشخص، کمترین کلیک دهی لازم است که این برای دوربین شما به لحاظ دوام  و پایین امدن استهلاک دوربین بسیار موثره .

حالت ایده ال این است که بدون استفاده از تورت دوربین و فقط باپیچهای تنظم پایه، دوربین خود را صفر ویا هم محور نمایید.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#7
با تشکر از توضیحات خوبتون
منظور از اون علامت هشتی شاخص هدف گیری همون علامت + در دوربینهاست ک اینجا بصورت 8ذکر شده؟
اگر برای پی سی پیها هم هم محور کردن رو توضیح بدید ممنون میشم

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#8
(۱۳۹۵/۰۱/۲۵، ۰۳:۳۰ ب.ظ)vshakouri نوشته است: با تشکر از توضیحات خوبتون
منظور از اون علامت هشتی شاخص هدف گیری همون علامت + در دوربینهاست ک اینجا بصورت 8ذکر شده؟
اگر برای پی سی پیها هم هم محور کردن رو توضیح بدید ممنون میشم

درود 

برای درک مورد عدد هشت تصویر زیر رتیکل svd هست امیدوارم مفید باشه

[تصویر:  SimonovReticle.jpg]




در خصوص هم محور کردن هم نفاوتی در بادی و گلوله نیست ، البته در پستهای قبلی توضیح داده شده ، که باز اگه سوالی بود همونطر که دوستان گفتند مطرح بفرمایید پاسخ خواهند داد.

ارادت

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان