اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 40 رأی - میانگین امتیازات: 3.23
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختمان و اجزای باروت های متداول در فشنگ
#1
با سلام خدمت دوستان هدف از ایجاد این تاپیک اشنایی همه عزیزان با اجزای باروت است که بواقع جای این موضوع در سایت خالی است دوستانی که هر گونه اطلاعات مفیدی در این خصوص دارن دریغ نفرمایند .
برای شروع و گرم شدن تاپیک خودم شروع میکنم.
باروتهایی که در فشنگ های متداول استفاده میشوند 3 پایه نام دارند و اجزای اصلی ان عبارتند از :
1- نیترو سلولز
2- نیتروگلسیرین
3-نیترو گوانیدین
که جز اصلی و بیشترین مقدار از این 3 پایه نیتروسلولز میباشد که خواص بسیار جالبی دارد.

دوستان در ادامه شروع کنن من هم به مرور سر فرصت هر چی بدونم تو پستهای بعدی اضافه میکنم.
بسم الله
یا علی شروع کنید....

در صنعت ساخت باروت بطور کلی صحبت از انواع سوخت پیشرانه پرتاب است که شامل پرتابه هایی مثل خمپاره،موشک بالستیک.تفنگ و خلاصه هر پرتابه ای که حرکت بالستیکی دارد
که در هر حالت بنا به نیاز ترکیبات متنوعی ساخته میشود .
باروت تاریخچه جالبی دارد اولین بار توسط چینی ها اختراع شد که در مراسم اتش بازی از ان استفاده میکردند و فرمول باروت چینی عبارت است از 
74 در صد نیترات پتاسیم که به ان شوره نیز گفته میشود
16 درصد ذغال چوب 
10 درصد گوگرد
نکته جالب اینست که این فرمول با اندکی تغییرات (به لحاظ میزان درصد های سه فاکتور فوق )تا 150 سال پیش مورد استفاده قرار میگرفت ولی با اختراع نیترو سلولز  ،انقلابی بزرگی در ساخت باروت اتفاق افتاده که امروزه ما شاهد ان هستیم.
باروت نیترات پتاسیمی که به باروت سیاه شهرت دارد بعد از سوختن جرم زیادی از خود بعنوان خاکستر بر جای میگذارد که بزرگترین عیب این باروت است و در صورت وجود رطوبت دیگر عمل نمی کند مگر ابنکه مجددا رطوبت ان گرفته شود  و جالبتر اینکه هنوز در برخی از نقاط دنیا این باروت جهت مصارف اتش بازی تولید میشود زیرا ساخت ان بسیار راحت و کم هزینه میباشد بطوریکه هر کسی قادر به ساخت این باروت در منزل میباشد ولی به دوستانی که این پست را میخوانند اکیدا توصیه میکنم که اقدام به ساخت نکنند زیرا محدودیت های قانونی دارد و خطر ان هم که واضح است چون اتش سوزی های ناخواسته را باعث میشود که خسارات جانی و مالی ان بر کسی پوشیده نیست.
ادامه دارد.......
در این پست خواص نیترو سلولز را که مهمترین جزء در باروت است را بررسی میکنیم.
در واقع نیترو سلولز یا نیترات سلولز از ماده اولیه سلولز که ساختمانی الیافی و پلیمری دارد ساخته میشود.
این ماده دو خصوصیت مهم دا برای باروت به ارمغان می اورد
1-قدرت مکانیکی بسیار خوب(یعنی بعد از سوختن تمامی ان تبدیل به گاز میشود و نه دود دارد و نه خاکستر)
2-انرژی که به سهولت در دسترس است(این بدان معنی است که تهیه ان بسیار راحت وسهل والوصول است)
بهترین منبع اولیه سلولز برای ساخت نیترو سلولز پنبه میباشد.
کیفیت نیترو سلولز بستگی به میزان ازت در این ماده میباشد هر چقدر میزان ازت ان بالاتر باشد کیفیت ان به لحاظ مقدار انرژی و بالطبع قدرت ان بالاتر است
در انجام واکنش نیتراسیون سلولز سه نوع محضول بدست میاید که به لحاظ مقدار ازت متفا وتند
1 منو نیترو سلولز بادرصد ازت 6.76 درصد
2 دی نیترو سلولز با درصد ازت 11.11 درصد 
3  تری نیترو سلولز با درصد ازت 14.15 درصد
نیترو سلولز مورد استفاده در باروت دارای محتوای ازت 12.6 در صد و 13.25 درصد  ازت میباشد البته نیترو سلولز با درصد ازت پایینتر نیز کاربرد دارد که بشتر در خرج پرتاب خمپاره ها و ساخت دینامیت ژله ای بکار میرود.
ادامه دارد.....
نکات مهم در باره نیترو سلولز:
نیترو سلولز در بین مواد منفجره معمولی دارای کمترین توان پایداری میباشد بطوریکه در دمای 50 درجه سانتیگراد به سرعت تجزیه شده و از بین میرود جالب اینکه با افزیش هر 10 درجه دما سرعت تجزیه 3.5 برابر میشود ولی اگر اندکی دی فنیل امین به ان اضافه شود در برابر تجزیه بسیار پایدار خواهد شد.

نیترو سلولز خشک به شدت و بسرعت میسوزد و هیچ گونه دود و خاکستری از خود بر جای نمیگذارد 
این ماده منفجره در حالت خشک فوق العاده نسبت به دستکاری خطر ناک است  وعلت ان برمیگردد  به حساسیت بسیار زیاد این ماده به اصطکاک، الکتریسیته ساکن، حرارت وضربه.
برای نگهداری و حمل نیترو سلولز لازم است که در داخل اب و یا الکل نگهداری و یا حمل شود
این مطلب بسیار مهم است که بدانیم نیترو سلولز با درصد ازت بالای 14 درصد بسیار حساس تر از انواع دیگر با درصد ازت پایین تر است
از نیترو سلوز استفاده وسیعی در ساخت باروت یک پایه میشود که در واقع این ماده پایه ثابت تمامی باروت ها در رده و کلاس باروت های متداول در فشنگ است.

در مورد ساخت این ماده از انجاییکه ساختن ان بسیار راحت و سهل الوصول است 
    اکیدا توصیه میکنم که دوستان اقدام به ساخت این ماده بسیار خطرناک ننموده و یک عمر پشیمانی را برای خود و خانواده گرامیتان باعث نشوید.

انشا الله در پست بعدی خواص نیترو گلسیرین را مختصرا مورد برسی قرار میدهیم.

ارادتمند همه دوستان..
در ادامه بحث اجزای باروت در این پست به پایه دوم باروت یعنی نیترو گلسیرین میپردازیم.
نیتروگلسیرین همانطور که همه میدانیم ماده ای منفجره با قدرت تخریب زیاد است که با اضافه کردن ان به پایه اول باروت یا همان نیترو سلولز باروتی ساخته میشود که به ان باروت گرم گفته میشود و علت ان است که نیتروگلسیرین باعث میشود که انرژی زیادی در باروت ایجاد شود ولی یکی از عیوب ان اینست که باعث فرسایش لوله اسلحه میشود.
از انجاییکه نیرو گلسیرین بسیار حساس به گرما شوک و ضربه میباشد کار با ان احتیاط فراوان میطلبد ولی نکته بسیار جالب در مورد نیترو گلسیرین این است که وقتی توسط نیترو سلولز جذب میشود از حساسیت ان به مراتب کاسته میشود.
در ساخت باروت ، نیترو گسیرین فقط زمانی بکار گرفته میشود که قبلا توسط نیتروسلولز جذب شده باشد واز حساسیت ان کاسته شده باشد.
در واقع مهمترین نکته امنیتی در ساخت باروت های دو پایه و سه پایه همین نکته است .
بنابر این در ساخت باروت دو پایه و سه پایه نیترو گلسیرین بلافاصله بعد ساخت باید توسط نیترو سلولز جذب شود با این کار هم یک مرحله مهم از ساخت انجام شده و هم به لحاظ امنیتی شرایط به مراتب بهتری ایجاد میشود.

یکی از مهمترین خواص نیترو گلسیرین در باروت خاصیت نرم کنندگی ان است که در پروسه ساخت و کیفیت باروت بسیار مهم است.
و یکی از روشهای ساخت مخلوط کردن نیترو گلسیرین و نیترو سلولز در اب است که بصورت خمیر در امده و بعد از  اضافه کردن مواد لازم به اندازه لازم از طرق پرس و یا روش اکسترود انرا به شکل و اندازه مورد نظر در اورده و بعد از الک کردن و خشک کردن در دمای پایین محصول اماده مصرف میشود.
ادامه دارد.......
البته دوستان توجه داشته باشند که تمامی مراحل ساخت تحت شرایط استاندارد و با دستگا ه های مخصوص انجام میشود یعنی به این راحتی که این جانب توضیح دادم نیست کسی هوس نکنه که اقدام به ساخت کنه چون یادمان باشد که خورده سواد بد جوری کار دست ادم میده پس با این اطلاعات ناقصی که بنده در اختیارتان قرار دادم اقدام نکنید که سر خود را خدانکرده بر باد میدهید.

در پست بعدی نیترو گوانیدین که جزء سوم باروت دو پایه است را برسی میکنیم
با ارادت به همه دوستان
ادامه دارد.....
در این پست نیترو گوانیدین که جزء سوم باروت 3 پایه میباشد را برسی میکنیم

این ماده یک نیترامین است که در موارد معدودی بعنوان ماده منفجره صنعتی بکار میرود ولی در مهمات نظامی فقط در ساختار باروت 3 پایه مورد مصرف دارد  زیرا وقتی که به تنهایی منفجر شود انرژی کمی دارد و بطور کلی به سختی منفجر میشود .
نکته بسیار مهم که نیترو گوانیدین را در استفاده برای ساخت باروت ممتاز کرده این است که دمای شعله پایین  و باالطبع گرمای پایین ان باعث میشود که اصطلاحا باروت راسرد کند 
درست برعکس نیتروگلسیرین که باروت را گرم میکند و این اثر باعث میشود که نیتروگوانیدین دو خصوصیت بد نیترو گلسیرین را خنثی کند.

اول اینکه صدای بلند ناشی از انفجار نیتروگلسیرین را خنثی میکند 
دوم اینکه اثر خورندگی و فرسایش  لوله سلاح که از معایب نیترو گلسیرین میباشد نیز خنثی میشود.
نیترو گوانیدین برعکس نیترو سلولز پایدار است و رطوبت را جذب نمیکند و بصورت کریستالی تولید میشود در ضمن باعث پایداری دیگر اجزاء باروت هم عمل میکند.

این ماده نسبت به ضربه واصطکاک  حساسیت کمتری نسبت به TNT  دارد ولی قدرت تخریب ان با TNT برابر است.
این ماده در اتر نامحلول است ولی در الکل و استن بسیار حل میشود .
چگالی نیترو گوانیدین در حالت عادی 0.2 گرم بر سانتیمتر مکعب است ولی اگر انرا با پرس کردن به 1.63 گرم بر سانتیمتر مکعب برسانیم خواص انفجاری خود را کاملا از دست میدهد.

در پایان اجزای یک باروت 3 پایه را خدمت دوستان معرفی میکنم.

28 درصد نیترو سلولز با ازت 12.6 درصد

22.5 در صد نیترو گلسیرین

47.7 درصد نیترو گوانیدین

1.5 درصد اتیل سانترالیت (پایدار کننده)

0.3 در صد کریولیت (شعله پوش)

حال دوستان ار سوالی در مورد باروت دارند  مطرح کنند تا بالاخره پاسخ داده شود 

  دوستان توجه داشته باشند که مواد بسیار زیاد و مختلفی در صنعت ساخت باروت بکار میرود که توضیحات ان از حوصله این تاپیک خارج اس
دوستان توجه داشته باشند که خرج های خمپاره از جنس سوخت دو پایه میباشند و به هیچ وجه مناسب گلوله زنی نمیباشند 
شاید یک مبتکر بگه که مقدار مناسب میریزیم تو پوکه و خیلی خوشگل میزنه
اره میزنه خیلی خوب هم میزنه  ولی 20 تیر اینجوری با اسلحتون شلیک کنید اسلحتون رو بدید خروس قندی بگیرید خخخخخخخخ
 چون فاتحه لوله خونده شده و دیگه بدرد نمیخوره 
خلاصه اینو گفتم که یک وقت کسی نبوغش گل نکنه و دست گل به اب بده  و یه اسلحه  گرون و کمیاب و نفله کنه.

در این پست در ادامه مبحث باروت  تعدادی از مواد افزودنی به باروت را با ذکر عملکرد هر کدام شرح میدهیم.
توضیح لازم و ضروری اینکه دوستان توجه داشته باشند که اصطلاح باروت یک کلمه عام است که برای کلیه خرج های پرتاپی اعم از تفنگی ، خمپارهای ، موشکی و توپها بکار میرود 
بطور کلی هرجا که نیاز به نیروی کنترل شده ای که لازم است در زمان بسیار کوتاه عمل کند از خرج های پرتابی با اسم کلی باروت استفاده میشود.

منبع انرژی پلیمری................  نیترو سلولز

نرم کننده وپلاستیک کننده انرژی زا..................نیترو گلسیرین،دی اتیلن گلیکول دی نیترات،  تری اتیلن گلیکول دی نیترات، دی نیترو تولوعن

نرم کننده وپلاستیک کننده سوخت.............   مشتقات دی متیل و دی اتیل و دی بوتیل فتالات ،  استات تری گلسیرین

پایدار کننده در برابر تجزیه..................دی اتیل سانترالیت ،  دی فنیل امین ، 2نیترو دی فنیل امین

تنظییم کننده خصوصیات بالستیکی....................نمک های معدنی والی سرب مانند استیارات سرب ، استانات سرب، و سالیسیلات سرب

کاهنده اصطکاک...............استیارات سرب ، دوده ، موم

کدر کننده .................کربن بلاک ( دوده)

شعله پوش..............سولفات پتاسیم ، نیترات پتاسیم ، کریولیت

 اکسید کننده معدنی..............نیترات امونیوم ، پرکلرات امونوم

اکسید کننده الی................نیترامین ها مانندRDXو HMXو نیترو گوانیدین

مس زدا از داخل لوله اسلحه.............کربنات سرب به همراه پودر قلع

در اخر از پودر الومینیوم جهت کاتالیزور و سه بعدی کننده واکنش و سوخت فلزی در موارد لازم استفاده میشود.
پودر الومینیوم بیشتر برای سوخت پیشرانه موشکها کاربرد داره

به غیر از پودر الومیینیم خیلی از موادی که گفته شد در ساخت باروت 3 پایه که در فشنگ استفاده میشه بکار نمیره.

از اینکه در تاپیک باروت مطرح شد برای این بود که بطور کلی مواد استفاده شده در پیشرانه ها گفته بشه

باز هم به همه دوستان تاکید موکد میکنم که تحت هر شرایطی اقدام به ساخت و یا دستکاری در باروت فشنگ اقدامی بسیار نادرست و جاهلانه میباشد

ساخت باروت و کلا سوخت پیشران زمانی ممکن است که سازنده و طراح سوخت دانش کافی از ساخت را داشه باشد که در عین لازم بودن باز هم کافی نیست زیرا که داشتن وسایل و ابزار استاندارد در محل مناسب و استاندارد از ضروریات جهت ساخت میباشد .

تازه در صورت مهیا بودن همه شرایط فوق انجام این کار بشدت منع قانونی دارد پس خود و خانواده خود را گرفتار نکنید.

با عرض معذرت از همه دوستان....
هدف اصلی من از ایجاد این تاپیک این بود که دوستان با ساختمان بارو تها اشنا بشن و بدونن که چقدر حساسه و ابتکار بخرج ندن برای کم و زیاد کردن قدرت باروت اونو دستکاری کنن و در استفاده از اون دقت کنن یه وقت تصور نکنن که یه نوع باروت رو با نوع دیگه جایگزین کنن و از اینجور کارها ودر مورد ساخت که  کاملا درست میگی عمرا کسی نمیتونه تو اشپزخونه منزلش بسازه ولی با همه این حرف ها یادت باشه داداش افراد نادون و جویای نام کم نیستند و افراد زیادی از این نادانی ها میکنن  من هم تاکید کردم که یه وقت کسی نگه چرا نگفتین و اگر میدونستم که چقدر انجام اینکار ناجوره انجام نمیدادم و از این حرفها ......
مخلص کلام برای اون هاییکه هوس ساخت در سرشونه

من هر انچه شرط بلاغ هست با تو میگویم        خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

ارادتمند همه دوستان...


در این پست دو باروت تند سوز M17 و و کند سوز M 31 را از نظر ساختمان و درصد اجزا باهم مقایسه میکنیم 

در پست شماره 11 این تاپیک درصد اجزای باروت تند سوز M 17 برسی شد درصد و اجزای کندسوز M 31 به شرح زیر است:

1- نیترو سلو لز با ازت 12.6% ................20%

2- نیترو گلسیرین...................................19%

3- نیترو گوانیدین.....................................54.7%

4- 2نیترو دی فنیل امین............................1.5%

5- دی بوتیل فتالات...................................4.5%

6- کریولیت............................................0.3%

دوستان اگر داده های فوق را با داده های پست شماره 11 که مربوط به باروت تند سوز میباشد مقایسه نمایید متوجه میشوید که چقدر طیف تغییرات باروت باریک است و کوچکترین تغییر در اجزای باروت تفاوت بنیادی در خصوصیات ترمودینامیکی باروت ایجاد میکند برای روشنتر شدن مطلب به تفاوت ترمو دینامیکی هردو که ذیلا ذکر میشوند توجه کنید

سرعت سوزش در باروت تند سوز 14 سانتیمتر بر ثانیه است در کند سوز 7.9 سانتیمتر بر ثانیه

گرمای انفجار  تند سوز 4019 ژول بر گرم  کند سوز 3370 ژول بر گرم

نیروی محرکه  تند سوز 1088 ژول بر گرم  کندسوز 1000 ژول بر گرم

دمای شعله در تند سوز 2975 درجه کند سوز 2600 درجه

در ضمن بوتیل فتالات در ترکیب کند سور نقس نرم کننده را داراست و تاثیر زیادی در ایجاد انرژی ندارد

تاثیرات مهم این تفاوت در نیترو سلولز و نیترو گلسیرین دراین دو ترکیب است

ادامه دارد.........


در این پست دو باروت تند سوز M17 و و کند سوز M 31 را از نظر ساختمان و درصد اجزا باهم مقایسه میکنیم 

در پست شماره 11 این تاپیک درصد اجزای باروت تند سوز M 17 برسی شد درصد و اجزای کندسوز M 31 به شرح زیر است:

1- نیترو سلو لز با ازت 12.6% ................20%

2- نیترو گلسیرین...................................19%

3- نیترو گوانیدین.....................................54.7%

4- 2نیترو دی فنیل امین............................1.5%

5- دی بوتیل فتالات...................................4.5%

6- کریولیت............................................0.3%

دوستان اگر داده های فوق را با داده های پست شماره 11 که مربوط به باروت تند سوز میباشد مقایسه نمایید متوجه میشوید که چقدر طیف تغییرات باروت باریک است و کوچکترین تغییر در اجزای باروت تفاوت بنیادی در خصوصیات ترمودینامیکی باروت ایجاد میکند برای روشنتر شدن مطلب به تفاوت ترمو دینامیکی هردو که ذیلا ذکر میشوند توجه کنید

سرعت سوزش در باروت تند سوز 14 سانتیمتر بر ثانیه است در کند سوز 7.9 سانتیمتر بر ثانیه

گرمای انفجار  تند سوز 4019 ژول بر گرم  کند سوز 3370 ژول بر گرم

نیروی محرکه  تند سوز 1088 ژول بر گرم  کندسوز 1000 ژول بر گرم

دمای شعله در تند سوز 2975 درجه کند سوز 2600 درجه

در ضمن بوتیل فتالات در ترکیب کند سور نقس نرم کننده را داراست و تاثیر زیادی در ایجاد انرژی ندارد

تاثیرات مهم این تفاوت در نیترو سلولز و نیترو گلسیرین دراین دو ترکیب است

ادامه دارد.........

از انجایی که نیترو سلولز ماده بنیادی و اساسی تمام پیشرانه ها میباشد بسیار خوب است که خصوصیات افجاری و ترمو شیمیایی این ماده بسیار مهم بصورت جداگانه بررسی شود 

تذکر مهم:
در انواع نیترو سلولز(انواع به لحاظ مقدار ازت ) مقادی ازت 12.6 و 13.15و 14 در صد را ذکر میکنیم و بقیه انواع ان با توجه به مقادیر داده شده قابل محاسبه میباشد.

                                                                                                          در صد ازت

                                                                      %12.6                        %13.15                        %14

گرمای احتراق( کیلو ژول بر گرم)                             10.1                              9.81                          9.36

گرمای انفجار (کیلو ژول بر گرم)                              2.58                               2.41                         2.14

اب حاصل از انفجار    (مایع)                                     3.91                               4.25                         4.77

اب حاصل از انفجار  (بخار)   
   سانتیمتر مکعب بر گرم                                       919                                893                          853
 
ادامه دارد........
در ادامه مبحث باروت در این پست موضوع بسیار مهم بالانس اکسیژن را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم

از انجایی که کلیه مواد منفجره متداول بعد از انفجار در واقع یک واکنش شیمیایی از نوع اکسیداسیون و احیا اتفاق میافتد بحث مصرف اکسیژن و یا تولید ان بعد از انفجار مطلب بسیار مهمی میباشد  و در صورتیکه در این واکنش مصرف و تولید اکسیژن در انفجار برابر باشد اصطاحا میگویند که بالانس اکسیژن صفر است و تنها در صورت صفر بودن بالانس اکسیزن ، انفجار در حد اکثر قدرت انجام میشود.

بطور کلی هر ماده قابل انفجار معمولا اکسیژن مصرفی خود را به صورت ملکول شیمیایی در خود دارد  حال اگر بعد از انفجار اکسیژن اضافی تولید کند بالانس اکسیژن ان مثبت و در صورتیکه برای انجام واکنش انفجار بتواند اکسیژن مصرف کند بالانس اکسیژن ان منفی خواهد بود .

در باروت دو ماده نیتروسلولز و نیترو گلسیرین هر دو دارای بالانس اکسیژن منفی میباشند در حالیکه نیتروگوانیدین دارای بالانس اکسیژن مثبت میباشد بنابر این بدیهی است که اضافه کردن نیترو گوانیدین به دو ماده دیگر ، بالانس اکسیژن باروت سه پایه را به صفر نزدیک میگرداند.

البته نکته ضروری این است که در باروت میزان انرژی اولویت دارد نه بالانس اکسیژن ولی در مواد منفجره ای که هدف ایجاد حد اکثر تخریب است رعایت صفر بودن بالانس اکسیژن از ضروریات است.

به عنوان مثال در باروت ها یا بهتر بگوییم پیشرانه های دو پایه که از نیترو سلولز و نیترو گلسیرین ساخته شده اند بالانس اکسیژن انها منفی است و لزومی برای صفر کردن بالانس اکسیژن نیست.
زیرا  اصرار به صفر کردن بالانس اکسیژن در این نوع باروت میتواند منجر  به ازاد شدن انرژی 100 درصدی در مواد موجود در باروت شود که لزوما وضعیت مطلوب نخواهد بود و در این حالت سر ریزی انرژی در سیستم مربوطه اتفاق میافتد که در خیلی موارد نه تنها مطلوب نیست بلکه میتواند بسیار خطر افرین باشد.

بهترین مثال برای سر ریزی انرژی سیستم ، خرج  خمپاره ها میباشد که همگی انها از نوع باروت دو پایه میباشند.
در این پست میخوام مطلب بسیار مهمی رو در مورد انفجار برای دوستان بگم شاید خیلی ارتباط به مطلب تاپیک نداشته باشه ولی از آنجایی که بسیار مهمه و جای بهتری براش پیدا نکردم ،اینجا براتون میگم و او قانون اساسی انفجاره که اگر کسی اونو درست درک کنه درواقع درک بسیار درستی از انفجار پیدا میکنه که به نظر من بسیار مهمه که بدونیم  واما قانون اساسی انفجار

براساس این قانون ما هر ماده منفجره ای با شکل هندسی دلخواه داشته باشیم بعد از انفجار ، موج انفجار ایجاد شده عمود بر سطوح شکل هندسی ماده منفجره به اطراف منتشر میشه مثلا اگر شما مکعب 10 سانتی متری را از مثلا تی آن تی منفجر کنید موج انفجار در هر نقطه از این مکعب عمود بر آن سطح منتشر میشه .

نکته مهم اینه که درواقع موج انفجار از دیدگاه فیزیکی یک کمیت برداریه زیرا اولا دارای مقداره که مقدار آن برحسب نوع ماده منفجره متغیره و ثانیا دارای جهت میباشد که عمود بر سطح قابل انفجاره
بهترین مثال برای درک این مطلب خرج گود یا خرج مقعر میباشد که در موشک آری جی 7 تعبیه شده در این نوع موشک ماده منفجره به صورت مخروط تو خالی قالب گیری شده طوریکه بعد از انفجار بردار های عمود بر سطح داخلی مخروط ، یک بردار برآیند بزرگی رو ایجاد میکنن که این بردار باعث انهدام تانک میشه باروش محاسبابی انتگرال گیری این مجموع برداری قابل محاسبه میباشد که برای محاسبه نه من حالشو دارم و نه احتمالا شما حوصله فقط اینقدر بدونید که این بردار برآیندی که بعد از عمل کردن موشک بوجود میاد میتونه 30 سانتیمتر فولاد رو سوراخ کنه که به این اثر انهدامی اثر مونرو هم گفته میشه ،

برای مقابله با خرج گود از انفجار واکنشی بهره میبرند ،اگر دقت کرده باشید روی تانک های پیشرفته روسی جعبه های کوچکی تعبیه شده که به زره واکنشی معروفه که در واقع حاوی مواد منفجره میباشند و وقتی موشک به این مکعب ها اصابت کنه باعث انفجار مواد آن میشه و بر اساس همون قانون اساسی انفجار ، انفجار برداری موشک رو خنثی میکنه و باعث حفاظت تانک در برابر موشک ار پی جی 7 میشه.
در مورد باروت سیاه یک مطلب جالبی که وجود داره اینه که در واقع باروت سیاه سنتی که از اختراعات چینی ها میباشد ، دو نوع تند سوز و کند سوز دارد .

ترکیب نیترات پتاسیم و زغال و گوگرد که اول همین تاپیک ذکر شد در واقع باروت سیاه تند سوز است و اگر بجای نیترات پتاسیم از نیترات سدیم در این فرمول استفاده کنیم، باروت سیاه کند سوز به دست میاید که در قدیم از باروت کند سوز که اصطلاحا به ان باروت سدیک نیز گفته میشود در ساخت فتیله هایی که نیاز به سوختن اهسته دارند ، استفاده میشده.

به باروت سیاه تند سوز که پایه اصلی ان نیترات پتاسیم میباشد باروت سیاه پتاسیک هم گفته میشود.

یک نکته جالب دیگه :
  نیترات سدیم در قدیم به عنوان نگه دارنده در مواد غذایی نیز مورد مصرف داشته که امروزه به علت سرطان زا بودن این ترکیب استفاده از ان به عنوان نگه دارنده کاملا ممنوع است.
باروت هایی که در فشنگ سلاح های جنگی متداول و سلاح های گلوله زن شکاری متداول مانند 270 و 308 و برنو و... استفاده شده،. تماما به اصطلاح باروت های گرافیته هستند به این معنی که برای بالا بردن انرژی اکتیواسیون و ایجاد ایمنی در نگهداری و حمل،  مقداری کربن و یا همون گرافیت به باروت اضافه میکنن و رنگ سیاه و تیره اون هم مربوط به همین ماده است که در عین مزیت هایی که داره 2 عیب هم داره و این دو عیب از این قرارند
اول اینکه کثیف شدن لوله و یا کلا دوده زدگی در سلاح مربوط به همین گرافیت موجود در باروته .

دوم اینکه با سوختن اندکی دوده بعد از شلیک مقداری دود ایجاد میکند که البته مقدار اون کمه و قابل اغماضه ، همانطور که میدانید ترکیبات نیتروسلولزو نیترو گلسیرین و همچنین نیترو گوانیدین  تماما بدون دود میباشند و بعد از سوختن نیز کمترین جرم و خاکستری از خود بجا نمیگذارند.
این حالت رو در خرج های خمپاره بعد از شلیک میتونید ببینید که کمترین دودی بعد از شلیک دیده نمیشه. و اگر هم میبینید در بعضی موارد دود بسیار کم و مختضری دیده میشه این دود مربوط به باروت نیست بلکه مربوط به لفاف بسته بندی خرج پرتاب است که در خرجهای با کیفیت خود این لفاف هم از جنس خرج پرتاب است که در این حالت کاملا بدون دود خواهد بود جالبه که بدونیم خرج های پرتابی خمپاره که در کشور عزیز خودمون ساخته میشه از بهترین و با کیفیت ترین ها در دنیا است.
بهترین راه برای معدوم کردن باروت سیاه نیترات پتاسیمی و یا نیترات سدیمی شستن ان است.
به این صورت که باروت های سیاه که دارای 3 قسمت میباشند ، دو قسمت ان یعنی گوگرد و کربن و یا همون ذغال در اب نامحلول میباشند در حالی که جز سوم ان یعنی نیترات پتاسیم و یا نیترات سدیم براحتی در اب  محلولند.

بنابر این با ریختن باروت در اب اجرای نامحلول گدگرد و ذغال در اب ، ته نشین شده و جز محلول در اب کاملا حل میشود که با جدا ساختن اجزای باروت عملکرد ان کاملا خنثی شده و دیگر خاصیت اولی را ندارد هرچند که بعد از جداسازی میتوان ان را مجددا بازیابی نمود و دوباره انهارا ترکیب کرد و دوباره خاصیت از دست رفته را به ان برگرداند.

که در صورت معدوم سازی دیگر امکان باز یافت ان ، وجود ندارد.

برای باز یافت باروت خنثی شده کافیست نیترات پتاسیم را که در اب حلشده متبلور نمود و با خشک شدن ان و دو جز دیگر مجددا انهارو مخلوط کرد که در اینصورت ، باروت کاملا خاصیت ناریه خود را دوباره پیدا خواهد کرد.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
درود

یک نکته رو عرض کنم که در سلاحهای گلوله زنی از باروت کند سوز و در سلاحهای ساچمه زنی از باروتهای تند سوز استفاده میشه که استفاده از هریک از این نوع باروتها در سیستم غیر از انچه ذکر شد میتونه خطر ساز باشه و البته بحث در این خصوص رو هم میسپارم به دوستان و اساتید عزیز.

ارادت

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
سلام


یه نکته ی دیگه ای که در مورد گرافیت هست هم بنده ذکر کنم......همونطور که اقا مرتضی گفتند گرافیت به منظور ایمنی در نگهداری و حمل و نقل باروت و بصورت خیلی جزیی در بجث بالا بردن انرژی باروت استفاده میشه

نکته ایو که بنده میخوام ذکر کنم مربوط به اصطکاک داخل لوله هست.....دوده گرافیت بسیار لیز و لغزنده هستش و موقع شلیک هر تیر مقداری از دوده برای تیر بعدی داخل لوله باقی میمونه که همین باعث بالا رفتن عمر لوله تفنگ مخصوصا در تیربار ها و بالا رفتن سرعت اولیه مرمی میشه

لازم به ذکر هستش که 4 درصد کل باروت گرافیت هستش و گرافیت به هیچ عنوان به مواد باروت در حین ساخت اضافه نمیشه بلکه بعد از اتمام ساخت باروت و دانه بندی شدن اون 4 درصد گرافیت به باروت میپاشند و دانه هارو در گرافیت غلط میدن به عبارت دیگر باروت هارو روکش گرافیت میدن

بدرود

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
سلام به همه دوستان و اساتید عزیز


مدتی هست که در تلگرام و گروه ها بحث راجب نوع باروت در انواع فشنگ ها میشه که متاسفانه چون دوستان در بحث شیمی و مواد انفجاری اطلاعاتی ندارند این بحث ها بی پاسخ میمونه وحتی بعضا افرادی که اطلاعاتی ندارند شروع میکنند به توضیح دادن راجب این موارد که باید همینجا عرض کنم این مسایل شوخی بردار نیست و باید بصورت کاملا تخصصی راجبش بحث بشه و اطلاعات به اشتراک گذاشته بشه

خب اول راجب فشنگ های خفیف بحث کنیم که خیلی تو گروه ها بحثش داغه.......

خیلی از دوستان میگفتند باروت خفیف از نوع تند سوز هستش که همینجا بگم تاحدودی درسته و تا حدودی غلط

باروت فشنگ های خفیف مخصوصا 22 ال ار از نوع نیمه تند سوز هستش و نسبت به فشنگ های کالیبر بزرگتر دارای انرژی بالایی است........ببینید در بحث باروت های مدرن یا همون باروت بدون دود خودمون 2  نکته هست

نکته اول : در باروت از موادی مانند نیترو گلیسرین و نیترو سلولز استفاده میشه که جز اصلی باروت هستند ......در بحث انرژی باروت هرچه میزان نیتروگلیسرین افزایش پیدا کنه انرژی بیشتر میشه  یعنی حجم گاز تولید شده افزایش پیدا میکنه و این امر بشدت روی سرعت سوزش باروت هم تاثیر میزاره و سبب افزایش سرعت سوختن میشه


نکته 2 : برای کنترل سرعت سوزش باروت از بازدارنده ها استفاده میکنند این مواد هرچه بیشتر اضافه بشه مانند ترمز جلوی افزایش سرعت سوختن رو میگیره 
.......................................................................................................

خب تا اینجا 2 نکته مهم مشخص شد........ 

در بحث افزایش انرژی با افزایش نیتروگلیسرین یا دی نیترو تولوعن یا مواد دیگر انرژِی و حجم گاز تولید شدرو افزایش میدن اما به دلیل اینکه با افزایش این مواد سرعت سوختن بالامیره به مواد بازدارنده اضافه میکنند تا جاییکه سرعت سوختن و مقدار بازدارنده به حدی به تعادل میرسه که باروت با هر حجمی که درون پوکه باشه با سرعتی بسیار ثابت و یکنواخت میسوزه

همین امر باعث میشه تا لحظه شلیک فشار ناگهانی درون لوله ایجاد نشه و فشار به خزانه و یا فقط به یک مقطع خاص از لوله وارد نشه

ضمنا هرچه باروت یکنواخت تر و با سرعت ثابت تری بسوزه مرمی از همون اول تکلیف خودشو میدونه و با حالتی یکنواخت و با کمترین تنش از ابتدای لوله شروع به سرعت گرفتن میکنه

حالا در بحث باروت خفیف با افزایش مواد پر انرژِی حجم گاز تولیدی رو افزایش میدن اما میزان بازدارنده رو کم در نظر میگیرند تا باروت با سرعتی افزایشی درون لوله بسوزه دلیلشم اینه که پوکه خفیف مقدار بسیار کمی باروت در خودش جا میده و مرمی سنگین سر راهش وجود داره بخاطر همین از باروت پر انرژی استفاده میکنن تا حجم کم باروت جبران بشه
 البته همونطور که همه میدونیم در کشورای خارجی طیف گسترده ای از فشنگهای خفیف هست که باروت داخلشونم بسته به نوع کاربرد فشنگ تغییر میکنه
............................................................

در بحث فشنگای باکالیبر بزرگ مثل 8 و 7.62 و کالیبر 50  کنترل انرژی و نرخ سوزش باروت به صورت بسیار بسیار دقیق باید اندازه گیری بشه

شاید برای خیلی از دوستان این سوال پیش امده باشه که برنو چرا اینقدر لولش نازکه و چطور با این لوله نازک نمیترکه؟

باید بگم که این سوال جوابش در نوع باروت مصرفی هست .......در این نوع تفنگ ها باروت بصورت کاملا یکنواخت و با انرژی تقریبا پایین میسوزه و سوختن اون در طول مثلا 40 سانت از لوله کامل میشه یعنی ما به حداقل 40 سانت لوله نیاز داریم تا باروت کاملا بسوزه و به گاز تبدیل بشه و خروجی لوله بصورت گاز باشه نه باروت نسوخته

در فشنگهای خفیف گاهی مقدار نیتروگلیسرین و ترکیبات پر انرژی تا 30 در صد هم میرسه این در حالیه که در کالیبر های بزرگ این مقدار به 10 تا 15 درصد میرسه

همچنین مقدار بازدارنده در باروت این نوع کالیبر ها زیاد هستش



امیدوارم با توصیحاتم تونسته باشم مطلب رو برای دوستان کاملا جا بندازم

بدرود

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#5
سلام به همگی

امروز میخوام در مورد باروت موجود در فشنگ های شکاری صحبت کنم (شاتگان)

همونطور که میدونید شاتگان یه سلاح با لول بلند معمولا 70 الی 80 سانتی و لوله ای بدون خان هستش

در اینگونه لوله ها نیاز زیادی به انرژی بالا نداریم زیرا به سرعت بالا نیاز نداریم و صد البته عدم وجود خان باعث میشه که پرتابه با کمترین اصطکاک بالوله درون لوله به حرکت در بیاد

خب برگردیم سر بحث باروت

باروت درون فشنگ های شاتگان نسبت به فشنگ های گلوله زن از تنوع کمتری برخوردارن و معمولا باروت اکثر این فشنگ ها در یک رنج قرار میگیرند

عمده ی تنوع این باروت ها در نوع سازگاری با دمای محیط مورد استفاده هستش یعنی این باروت ها طوری ساخته میشن که در فصل مخصوص به خودش دارای نرمال ترین سرعت سوزش و پیشرفت و نرخ سوزش هستش

مثلا باروت هایی که مخصوص فصل تابستان هستند دارای درصد زیادی از باز دارنده هستند زیرا دمای محیط زیاد هستش و هرچه دما زیاد باشد خود به خود سرعت سوزش بالا میرود و فشار گاز درون لوله بسیار زیاد میشود و برعکس اگر از فشنگ پرشده با این باروت در فصل زمستان شلیک کنید باروت بسیار کند میسوزد و به اصطلاح میگویند که باروت ته کشیده است

مواد تشکیل دهنده این گونه باروت ها عمتا نیترو سلولز هستش و مقدار کمی نیترو گلیسرین به باروت اضافه میکنند همچنین مقدار باز دارنده در این باروت ها کمتر از باروت های گلوله زن هستش چون در سلاح همونطور که گفته شد خان وجود ندارد و اصطکاک حداقل است و نیاز است که باروت در همان 10 الی 20 سانت اول لوله کامل بسوزد

بدرود

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان