اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 21 رأی - میانگین امتیازات: 3.05
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
با هر کلیک بر روی Turret دوربینتان چقدر تغییر وضعیت خواهید داشت؟
#1
با هر کلیک بر روی Turret دوربینتان چقدر تغییر وضعیت خواهید داشت؟


اگردوربین شمااز نوعی باشد که با چرخش هر دندانه از برجکهای تنظیم ½ , ¼ ویا 1/8 اینچ٬زاویه و یا دقیقه تغییر وظعیت داشته باشد چگونه آنرا درمسافتهای مختلف تنظیم میکنید؟ 
از کجا بدانیم که مقدار هر کلیک در دوربین ما چقدر است؟

دراواسط لوله اصلی دوربین (Main Tube) دو برجک قرار دارد که به آنهاhandwheel یا turret گفته میشود.برجک افقی که کار تنظیم دوربین در سمت و انحراف دراثر وزش باد رابرعهده دارد Windage و برجک عموی که تنظیم دوربین را دربرد و یا افت گلوله برعهده دارد Elevation نام دارد.
با باز کردن پوشش روی این برجکهای به طبلکهای تنظیم دسترسی پیدا خواهید کرد که مقدار هرکلیک یا زاویه تغییر را بر روی آنها مشاهده خواهید کرد.راه دیگر خواندن دفترچه راهنما دوربین است.در دوربینهای Tactical هیچ پوششی بر روی برجکهاقرار ندارند.
همچین در بیشتر مواقع این تغییر وضعیت در فاصله ۱۰۰ یاردی میباشد.


برخی از سازندگان دوربین بجای استفاده از نوع نوشتاری گفته شده مقدار حرکت بر روی طبلکها از واژه M.O.A استفاده میکنند.

مثال: 
.25 M.O.A , .50 M.O.A , .125 M.O.A

MOAبیانگراین میباشد که در صورت چرخش یک دندانه در هر طبلک به میزان پارامترهای موردنظر در 100 یاردی تغییر در وضعیت شبکه دوربین ایجاد خواهدشد.
مثلا 25 . MOA یعنی ۲۵ صدوم اینچ و یا همان ¼ اینچ و 125. MOA یعنی صدوبیست و پنج هزارم اینچ یا همان 1/8 اینچ.

مثلا دوربینی که بر روی طبلک آن ¼ و یا .25 MOA نوشته شده است در فاصله ۱۰۰یاردی(۹۱.۴۴متری) برابر با یک چهارم اینچ یا ۶.۳۵ میلیمتر و در فاصله ۴۰۰یاردی ۱ اینچیا ۲۵.۴ میلیمتر تغییر زاویه خواهد داشت.

مسعود قدیری

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
واژه MOA که دوستان روی تورت دوربین خودتون میبینید در واقع برگرفته از یک واحد اندازه گیری زاویه است به نام minute of  angle  به معنی دقیقه ی زاویه به این معنی که هر درجه 60  دقیقه و هر دقیقه 60 ثانیه در نظر گرفته میشه و روش محاسبه در این واحد اندازه گیری در هر بردی قابل انجامه و بسیار راحته که این روش محاسبه رو در هر بردی توضیح میدم خدمت دوستان.

همانطور که میدونید اگر از یک دایره ای که به قدر کافی بزرگ باشه ، روی محیط دایره ، یک بخش کوچک رو میتوان به عنوان خط راست در نظر گرفت مثلا اگر محیط یک دایره 1000 متر باشه ، 10 سانتیمتر از محیط این دایره به خط راست بسیار نزدیکه و اون رو میشه خط راست در نظر گرفت.

هر دایره 360 درجه میباشد  واگر محیط دایره ای را به 360 تقسیم کنید طول کمان ، در هر درجه برای اون دایره محاسبه میشه .
مثلا اگر دایره ما قطر 200 متری داشته باشه کافیه برای محاسبه محیط دایره، قطر دایره رو ضرب در عدد پی کنید و محیط دایره بدست میاد  ،و برای محاسبه طول کمان در یک درجه ،کافیه حاصل رو به 360 تقسیم کنید تا طول کمان یک درجه رو در این دایره  رو بدست بیارید مثال:
200×3.1415=628.3 که این مقدار محیط دایره به قطر 200 متر هست.
حالا این مقدار رو به 360 تقسیم کنید ، طول کمان در یک درجه بدست میاد البته به متر
و اگر محیط بدست امده رو  به 360 تقسیم کنید عدد 1.75 به متر بدست میاد  که برابر با طول کمان یک درجه در دایره به قطر 200 متر هست.
حالا اگر این عدد1.75 متر  رو به 60 تقسیم کنید حاصل 1 MOA در این دایره بدست میاد که اگر محاسبه رو انجام بدید عدد 0.029 به متر برای moa در 200 متری بدست میاد که برابر 2.9 سانتیمتر و یا 29 میلیمتر خواهد بود. که این عدد مقدار کمان 1 moa برای دایره به قظر 200 متره.
ادامه دارد.......

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان