اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 28 رأی - میانگین امتیازات: 3.07
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خطای پارالاکس در دوربینهای هدفگیری
#1
باتوجه به اینکه خطای پارالاکس در دوربینهای هدف گیری از مهمترین مشکلات در این نوع دوربینها میباشد جای این تاپیک خالی بود که بازش کردم تا دوستان هر تجربه ای در این زمینه دارند به اشتراک بزارن.

اصولا خطای پارالاکس در دوربین های هدفگیری عبارت است از جابجایی رتیکل دوربین که ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیافتد.

حالت اول:
خطای پارالاکس ناشی از زوم کردن:
همانطور که از اسم این خطا مشخصه زمانی اتفاق میاتد که دوربین زوم متحرک بوده و با بالا بردن زوم دوربین مرکز رنیکل دقیقا از مرکز محور دوربین جا بجا میشه و باعث خطا رفتن تیر، تیر انداز میشود و البته بدیهیه که دوربین های با زوم ثابت از این خطا مصون میباشند که در واقع یکی از مزایای دوربین زوم ثابت ،نداشتن خطای پارالاکس از این نوع میباشند و ناگفته نماند که در اصل خطای پاراکس مخصوص دوربین های با زوم متحرک میباشد و خطای پارالاکس در دوربین های زوم ثابت معنی ندارد مگر در یک صورت که در وضعیت دوم یعنی تغییر در زاویه دید تیرانداز ممکنه داشته باشه که ذیلا توضیح میدم.

حالت دوم:
خطای پارالاکس ناشی از تقییر زاویه دید تیرانداز در دوربین:
این خطا زمانی اتفاق میافتد که  اول ،دوربین زوم ثابت دارد ولی از کیفیت پایینی برخورداره و وقتی تیرانداز از مرکز محور دوربین ،در دوربین نگاه میکند ، مرکز رتیکل منطبق بر مرکز محور دوربین است ولی با تغییر در زاویه دید ، رتیکل از مرکز خارج شده و در دید تیر انداز جابه جا میشود که بازهم در تیراندازی ایجاد خطا میکند و دوم ،دوربین دارای زوم متغیر است و در زوم های پایین این مشگل در زاویه دید وجود ندارد ولی اگر زوم را بالاببرید این خطا اتفاق میافتد بخصوص زوم بالا در مسافت نزدیک ، به این صورت که در زوم بالا و مسافت بالا و یا زوم پایین و مسافت نزدیک و زوم پایین و مسافت بالا دوربین مشگلی ندارد ولی در زوم بالا و مسافت نزدیک ، این خطا بوضوح دیده میشود ،

در دوربینهای بی کیفیت هر دونوع خطای پارالاکس وجود دارد که در این گونه دوربین ها اتفاق بسیار جالبی میافتد که تیرانداز اگر از خطای پارالاکس دوربین خود بی اطلاع باشد ، در مسافت مثلا 25 متری گروپ میگیرد و با بالاتر بردن زوم در همان مسافت 25 متری گروپ دوم را میگیرد و در کمال تعجب خواهد دید که بجای جمع شدن گروپ در زوم بالاتر ،درست برعکس گروپ باز شده و این دقیقا مربوط به خطای پارالاکس در زاویه دید تیرانداز در زوم بالا و مسافت نزدیک است.

ادامه دارد........
خطای پارالاکس ناشی از تغییر در زاویه دید تیرانداز، جزئی هم که باشد مهم است و ایجاد خطا میکند منتهی چون این نوع خطا ،  در زوم بالا و در فاصله نزدیک ، بیشتر اتفاق میافتد اگر دوستان در مسافت نزدیک از زوم بالا استفاده نکنند دچار گرفتاری این مدل خطای پارالاکس نمیشوند.

در مورد اصلاح خطای پارالاکس در زاویه دید ،باید دوربین دستکاری شود، چرا که مربوط به ساختار دوربین است و از اصلاح ان بی اطلاعم.
ولی در کل بعید میدانم که قابل اصلاح باشد و در صورت باز شدن دوربین ، من خودم به شخصه دیگه اون دوربین را چندان بدرد خور و قابل استفاده نمیدانم چون حداقل اتفاقی که برای دوربین پیش میاد خالی شدن گاز نیتروژن دوربینه که  باعث عرق کردن دوربین در هوای سرد میشه و وارد شدن گردو غبار با دوربین و تار شدن لنز و .....که خودم به شخصه ترجیح میدم یه دوربین سلام و نو دیگه بخرم.
محور دوربین خط فرضی هست که از مرکز دوربین میگذره و وقتی که ما دوربین رو صفر میکنیم فرض رو بر این میذاریم که مرکز رتیکل دوربین منطبق بر محور دوربینه ، حالا با این شرایط اگر در بالا بردن زوم  دوربین(در شرایطی که با زوم پایین شما دوربین خودتون رو صفر کرده باشید) رتیکل از محور دوربین جابه جا بشه میگیم دوربین در زوم دارای خطای پارالاکسه و اگر جا به جا نشه ، در زوم ، دوربین شما خطای پارالاکس نداره.

برای اینکه این مطلب رو در مورد دوربین خودتون متوجه بشید کافیه دوربین رو در حالیکه با گیره در جای خودش کاملا فیکس شده و مرکز رتیکل دوربین ،یک هدف رو در دور دست نشانه رفته، زوم دوربین رو بالا ببرید اگر مرکز رتیکل از روی هدف جابجا شد دوربین خطای پارالاکس در زوم داره و اگر جابجا نشد دوربین این خطا رو نداره.

البته در صورت داشتن خطا، شما میتوانید بر اساس مقدار جابجایی و جهت جابجایی رتیکل در دوربین خودتون ، در زومهای مختلف این خطا رو لحاظ کنید و بعد اقدام به شلیک تیر نمایید که بسیار در دقت تیراندازی تاثیر بسزایی داره.

مثلا اگر در زوم 4 مرکز  رتیکل رو صفر کردید برای دوربین و سلاح، و وقتی که زوم رو روی 16 میبرید به اندازه 1 میلدات ،رتیکل دوربین به سمت پایین میره  خوب در این حالت روی زوم 16 یک میلدات بالاتر  دوربین شما صفره و اون یک میلدات بالاتر رو مرکز رتیکل خودتون در نظر بگیرید ، و در زوم 10 میشه ما بین مرکز و یک میلدات بالاتر.
دلایل خطای پارالاکس در دوربین های هدفگیری:

قبل از اینکه  دلایل خطای پارالاکس رو توضیح بدیم لازمه که در مورد عدسی و ساختار دوربین توضیحاتی داده بشه 
اول اینکه در عدسیهای محدب که در این گونه دوربینها استفاده میشه ، کوچکترین عدم تقارن در لنز باعث ایجاد خطای پارالاکس از نوع زاویه دید میشه 
به اینصورت که در یک لنز محدب ،تحدب اون بنا به مقداری که داره ایجاد یک فاصله کانونی در نقطه ای مشخص میکنه که این رو شما در متمرکز کردن نور افتاب برای روشن کردن اتش به راحتی میتونید ببینید که این فاصله کانونی با مقدار تحدب لنز رابطه عکس داره و هرمقدار لنز از کیفیت بالاتری برخوردار باشه این نقطه کانونی متمرکز تر است و کمتر دارای خطا است ، حالا در دوربینهایی که کیفیت لنز اونها بالا نباشه به علت باز بودن نقطه کانونی عدسی خطای پارالاکس در زاویه دید بخصوص در زوم بالا و فاصله نزدیک بسیار مشهود است.

واما خطای پاراکس در زوم دوربین های با زوم متغیر:

این نوع خطا هم برمیکرده به ساختار دوربین ، دوستان توجه داشته باشند که در دوربین های زوم متغیر ، یک عدد لنز کوچک با قطر تقریبی 1 تا 1.5 سانتی در تیوب مرکزی دوربین هست که در موقع تغییر در زوم دوربین درواقع شما دارید این لنز کوچک را به جلو و عقب میبرید و زوم دوربین رو عوض میکنید،
حالا تصور کنید که این لنز در موقع عقب بردن ویا جلو بردن اون از مرکز محور دوربین جابه جا بشه و کاملا در مرکز عقب یا جلو نره، به این صورت که مثلا وقتی زوم رو بالا میبرید این لنز درحین عقب رفتن به سمت پایین هم متمایل بشه ،یعنی در حین حرکت به جلو یا عقب، کاملا در مرکز تیوب باقی نمونه و به یک سمتی متمایل بشه  که در اینجا رتیکل در جهت عکس جابجایی از محور، جا به جا میشه و ایجاد خطا پارالاکس از نوع زوم رو ایجاد میکنه.

در مورد ساختار دوربین ذکر این نکته ضروریه که در دوربین ، وقتی تورت دوربین رو میچرخونید در واقع همین تیوب مرکزی رو زاویه میدید و رتیکل واقعا حرکتی نداره ودر دوربین ثابته و اون چیزی که در صفر کردن دوربین با چرخاندن تورتها حرکت میکنه خود رتیکل نیست ،بلکه تصویر رتیکله و چون در عدسیها ابتدا به ساکن در تصویر خارج کانونی ، تصویر به صورت معکوسه ، با حرکت تیوب به پایین ، تصویر رتیکل به سمت بالا میره ،نه خود رتیکل.
و در دوربین هایی که انتی شوک نیستن و با هر شلیک دوربین بهم میخوره ، این بهم خوردگی باز برمیگرده به حرکت تیوب مرکزی دوربین و نه حرکت واقعی رتیکل.

امیدوارم توضیحات مفید بوده باشه ....
یک راه بسیار کار امد برای خلاصی از خطای پارالاکس در زاویه دید

آی ریلیف دوربین خود را به صورت دقیق بدست بیارید 

یک قیف کاغذی و یا مقوایی درست کنید و بر روی چشمی دوربین نصب کنید به طوریکه طول قیف به اندازه ای ریلیف دوربین باشد 
نوک تیز قیف که در عقب واقع شده را طوری قیچی کنید که از داخل ان براحتی بتوانید از داخل اون ببینید و با دوربین هدفگیری کنید 
با این روش اگر دوربینتان دارای خطای پارالاکس از نوع زاوی دید باشه ، از شرش خلاص میشید و میتونید مطمئن باشید که هر دفعه با یک زاویه ثابت و کاملا قابل تکرار دارید هدف گیری میکنید،

برای اینکه دقیق باشه کوچکترین سوراخی رو ایجاد کنید که در دید مشکلی نداشته باشید و در ضمن قیف کاملا در امتداد دوربین باشه و تا اونجاییکه میشه سوراخ قیف در مرکز لنز چشمی باشه.

موفق باشید......
(۱۳۹۴/۱۱/۰۷، ۰۷:۵۷ ب.ظ)garshasb نوشته است: با سلام
جناب مرتضی خان پارالکس نوع تغیر زوم نداریم ، اگه دوربینی این پارالکس را داراست کاملا فیک و فقط شبیه دوربین است، دوست عزیز اون پارالکس نیست، ایراده که باید برطرف بشه یا دیگر از ان دوربین استفاده نکرد.
در مورد گاز نیتروژن هم خدمتتون عرض شود در ۹۰٪ دوربینهای پر شده با گاز بعد از گذر دو سال به حالت فشار صفر میرسند و اگر دوربین ضداب یا ضد مه باشد این اتفاق نخواهد افتاد.
تصحیح  پارالکس  در دوربینها با حداقلی معرفی میشود، مثلا ۱۰۰ یارد، یعنی استفاده  از بالاترین زوم در این فاصله موجب خطا در اثابت میباشد ، یا مثلا ۱۵ یارد که همون معنی را در ۱۵ متری میدهد.
نوع پارالکس اختلاف زاویه دید از معمولترین  پارالکس در انواع دوربینهای قیمت پایین بازار هست که با تکان دادن خط دید مرکز ریتکل جابجا میشود، البته در دوربینهای برند و حتی درجه دو این پارالکس وجود ندارد، اما اون پارالکسی که قبلتر فرمودید کاملا ابداعی خودتون بوده.
ارادت

در این مورد شما راست میگی که خطای پارالاکس از نوع زوم نداریم 
یعنی قائدتا نباید داشته باشیم که متاسفانه در 90 درصد دوربین های ارزون قیمت داریم و دوستانیکه دارن از این دوربین ها استفاده میکنن  که اکثرا توان خرید دوربین های با کیفیت تر رو ندارن و البته هر گونه جابجایی رتیکل از مرکز محور دوربین، از نظر فنی خطای پارالاکس محسوب میشه و توضیحات این جانب فکر میکنم برای دوستانیکه از این گونه دوربین ها استفاده میکنن بسیار مفید هست و اگر دوربین نخریدن،در زمان خرید به این مطلب توجه کنن ویا اگر خریدن و دوربینشون بقول شما خرابه و توان درست کردن اون رو ندارن ،حداقل به اشکال دوربین خودشون واقف باشن وبا  اشراف به دوربینشون ،بتونن بهتر از اون بهره ببرن.

حالا نمیدونم تو پستهای قبلی روش چک کردن این مطلب یعنی خطا در زوم رو در این سایت گفتم یا نه اگر گفتم که هیچ و اگر نگفتم شما زحمتشو بکش و برای دوستان بگو تا حواسشون باشه در موقع خرید دوربین این مشگل پیش نیاد چون خود من از 10 تا دوربین سنتر پوینتی که چک کردم 7 تا 8 تا از اون ها این مدل خطا رو داشتن البته با شدت و ضعفهای مختلف که این داستان برای لیپرز ها هم که هم رده سنترهای چینی و BSA های چینی البته باز هم باشدت و ضعف های مختلف، هم صدق میکنه.

و اینکه فرمودید خطای پارالاکس زوم، ابداعی خودم بوده رو متوجه نشدم چون اون دوربین ها رو من نساختم تا این خطای ابداعی رو در اون ها بوجود اورده باشم و باز هم خدمتتان عرض میکنم که  به لحاظ فنی و مطابق تعریف خطای پارالاکس ،هر گونه جابجایی ناخواسته رتیکل که باعث ایجاد خطا در تیراندازی بشه خطای پارالاکس محسوب میشه و این مسئله ایراد محسوب میشه نه خرابی دوربین، و هیچ کارخونه ای نمیاد از ایراد محصول خودش حرف بزنه و جالب اینجاست که خیلی از همین دوربین های ارزون قیمت ،ارزش کلیک تورت دوربین اونها قابل اعتماد نیست و بابد چک بشن که این هم ایراد محسوب میشه و نه خرابی دوربین، چرا که به دوربینی میگیم خراب، که به هیچ وجه قابل استفاده نباشه مثل دوربینی که تیوب مرکزی اون لقی داره و با هر شلیکی جا بجا میشه و کلا برای هدفگیری ثبات نداره و قابل استفاده نیست.

موفق باشید.
دوستان توجه داشته باشند که یک مطلب و نتیجه گیری  بسیار مهم رو باید بگیم  و در واقع تمام این پستها و مطالب رو گفتیم که به این نتیجه مهم و اساسی برسیم که:
 با فوکوس کردن تصویر در دوربین هدف گیری و شفاف شدن تصویر، لزوما پارالاکس شما تصحیح نشده لطفا خیلی دقت کنید
زمانی میتونید با اطمینان بگید که با فوکوس شدن تصویر در دوربین اصلاح پارالاکس کرده اید،که بعد از فوکوس کردن و واضح شدن تصویر ، دوربین را به لحاظ خطای پارالاکس در زاویه دید هم چک کرده باشید و در صورت وجود خطا ، با فوکوس دوربین اونقدر بازی کنید تا اصلاح پارالاکس به واقع انجام شود .
چرا که بسیار اتفاق میافتد که از نظر تیرانداز تصویر شفاف است، ولی در واقع، پارالاکس تصحیح نشده.
یکی از دلایلی که در یک مسافت کاملا مشخص ، گروپهای متوالی گرفته شده در زوم های مختلف ، با هم متفاوتند ، همین خطای پارالاکس تصحیح نشده است.
البته بسیار لازم است که شما بدون تیراندازی در مسافتهای مختلف و در زومهای متفاوت ، اصلاح پارالاکس را با دوربین خوتون تمرین کنید تا هم زبان دوربین خودتون رو متوجه بشید و هم در اصلاح پارالاکس متبحر شوید.

در صورت عدم اطلاع از این وضعیت،با انجام این تمرین مطمئن باشید که در تمامی گروپ هایی که تا به حال گرفته ای تجدید نظر خواهید کرد.

ادامه دارد..........

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
با سلام
جناب مرتضی خان پارالکس نوع تغیر زوم نداریم ، اگه دوربینی این پارالکس را داراست کاملا فیک و فقط شبیه دوربین است، دوست عزیز اون پارالکس نیست، ایراده که باید برطرف بشه یا دیگر از ان دوربین استفاده نکرد.
در مورد گاز نیتروژن هم خدمتتون عرض شود در ۹۰٪ دوربینهای پر شده با گاز بعد از گذر دو سال به حالت فشار صفر میرسند و اگر دوربین ضداب یا ضد مه باشد این اتفاق نخواهد افتاد.
تصحیح پارالکس در دوربینها با حداقلی معرفی میشود، مثلا ۱۰۰ یارد، یعنی استفاده از بالاترین زوم در این فاصله موجب خطا در اثابت میباشد ، یا مثلا ۱۵ یارد که همون معنی را در ۱۵ متری میدهد.
نوع پارالکس اختلاف زاویه دید از معمولترین پارالکس در انواع دوربینهای قیمت پایین بازار هست که با تکان دادن خط دید مرکز ریتکل جابجا میشود، البته در دوربینهای برند و حتی درجه دو این پارالکس وجود ندارد،

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان