اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 27 رأی - میانگین امتیازات: 2.74
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاریخچه تیراندازی با تفنگ بادی
#1

تاریخچه تیراندازی با تفنگ بادی

                                         
تيراندازي با تفنگ بادي از جديد ترين رشته هايي است که در برنامه فدراسيون جهاني گنجانده شده است. در اوايل قرن بيستم ميلادي تيراندازي با تفنگ بادي در بسياري از کشور ها رواج يافت اما نه به عنوان يک رشته رقابتي در سطح بين المللي.

تا اينکه در 1958 ميلادي کارل آگوست لارسن (دبير کل فدراسيون جهاني تيراندازي در سالهاي 1960- 1947) رشته تفنگ بادي را به عنوان رشته اي که مي توانست جاي گزين مناسبي براي رشته هاي خفيف باشد معرفي کرد.

تا آن زمان مسابقات تيراندازي در اين رشته در برخي از کشور ها انجام مي گرفت اما تحقق خواسته او تا 1970 ميلادي که مسابقات قهرماني جهان در اين رشته برگزار شد به طول انجاميد. لارسن که در سال 1971 ميلادي درگذشت. وي سرانجام شاهد بر گزاري اين رشته ورزشي در برنامه رقابت هاي بين المللي بود. در سومين دوره بازي هاي آسيايي 1958 ميلادي اين رشته براي اولين بار به صورت سه وضعيت برگزار شد.

در 1966 ميلادي اولين دوره مسابقات اروپايي اين رشته در ويس بادن آلمان بر گزارشد. در اين مسابقات 80 تيرانداز در قالب 18 تيم حضور داشتند. در رده بندي تيمي سوييس با کسب 1532 امتياز به مقام قهرماني رسيد و گ.کوميت از آلمان با کسب 385 امتياز عنوان نخست اين مسابقات را به خود اختصاص داد.

فدراسيون تيراندازي آلمان در 1966 ميلادي کارت هدف جديدي را براي اين رشته طراحي وپيشنهاد کرد. در 1970 ميلادي با معرفي اين کارت رکورد هاي اين رشته دستخوش تحول تازه اي شد. از کارت هدف جديد در اولين دوره مسابقات قهرماني جهان در فونکس آريزونا استفاده شد. در اين مسابقات 93 تيرانداز در قالب 20 تيم حضور داشتند. کشور آلمان با کسب 1512 امتياز مقام اول تيمي را از آن خود کرد و در رده بندي انفرادي گ.کاسترمان از آلمان با کسب 387 امتياز نفر اول شد.

در سالهاي نخست تعداد 40 تير در اين رشته شليک مي شد اما از 1981 ميلادي به بعد در رقابت مردان اين تعداد به 60 تير افزايش يافت و هم رديف با رشته هاي ديگر (از نظر تعداد تير) قرار گرفت. رشته تفنگ بادي نيز در 1984 ميلادي به برنامه رقابت هاي المپيک افزوده شد.

تيم ملي مردان کشورمان براي اولين بار پس از القلاب شکوهمند اسلامي ايران در1366 شمسي (1987ميلادي) در مسابقات تير اندازي قهرماني آسيا شرکت کرد. تيم ملي بانوان کشورمان نيز در 1369 شمسي (1990 ميلادي) در بازي هاي آسيايي پکن حظور يافت.

رشته های مختلف تیر اندازی :

داخل سالن :
1- 50 متر تفنگ درازکش مردان (Men’s 50m Rifle Prone)
2- 50 متر تفنگ 3 وضعیت مردان (Men’s 50m Rifle 3 Positions) (درازکش-ایستاده- زانو زده)
3- 10 متر تفنگ بادی مردان (Men’s 10m Air Rifle)
4- 50 متر تپانچه مردان (Men’s 50m Pistol)
5- 25 متر تپانچه سریع مردان (Men’s 25m Rapid Fire Pistol)
6- 10 متر تپانچه بادی مردان (Men’s 10m Air Pistol)
7- 10 متر هدف متحرک مردان (Men’s 10m Running Target) (سیبل ثابت نیست)
8- 50 متر تفنگ 3 وضعیت زنان (Women’s 50m Rifle 3 Positions)
9- 10 متر تفنگ بادی زنان (Women’s 10m Air Rifle)
10- 25 متر تپانچه زنان (Women’s 50m Pistol)
11- 10 متر تپانچه بادی مردان (Men’s 10m Air Pistol)

اهداف پروازی خارج از سالن با تفنگ شکاری :
12- تراپ مردان (Men’s Trap)
13- تراپ دوبل مردان (Men’s Double Trap)
14- اسکیت مردان (Men’s Skeet)
15- تراپ زنان (Women’s Trap)
16- تراپ دوبل زنان (Women’s Double Trap)
17- اسکیت زنان (Women’s Skeet)

17 رشته بالا رشته های المپیک هستند. اما 4 رشته دیگر هم وجود دارند که در بازیهای آسیایی انجام می گیرند.
18- 50 متر تفنگ درازکش زنان (Women’s 50m Rifle Prone)
19- 10 متر هدف متحرک زنان (Women’s 10m Running Target)
20- 25 متر تپانچه استاندارد مردان (Men’s 25m Standard Pistol)
21- 25 متر تپانچه مرکز مردان (Men’s 25m Center Fire Pistol)

در بازیهای آسیایی این 21 رشته هم بصورت انفرادی و هم بصورت تیمی برگزار می شوند و در جمع 42 مدال طلا وجود دارد.

مسابقات داخل سالن :
در اکثر مسابقات داخل سالن تیر اندازان در مرحله مقدماتی 6 نوبت تیر اندازی دارند (در زنان 4 نوبت) دارند و در هر نوبت 10 تیر شلیک می کنند. حداکثر امتیاز کسب شده در مرحله مقدماتی 600 امتیاز است که در بطور معمول قهرمانان در اکثر رشته ها بیش از 590 امتیاز کسب می کنند. سیبل تیر اندازی در دور مقدماتی بگونه ای است که امتیازات اعداد صحیح بین 0 تا 10 هستند. در پایان دور مقدماتی 8 نفر اول بدور نهایی راه پیدا می کنند.(در برخی رشته ها 6 نفر) اگر امتیازات افراد در دور مقدماتی مساوی باشد ، تیر اندازی در مقام بالاتر قرار می گیرد که در نوبت 6 ام امتیاز بالاتری داشته باشد.
در دور فینال تیر اندازان یکدور دیگر تیر اندازی می کنند تا با جمع شدن با امتیازات دور مقدماتی نفرات برتر مشخص شوند. در دور فینال امتیازات تا یک عدد اعشار محاسبه شده و در صورت تساوی امتیازات ، تیراندازان یک تیر اضافه (Shoot Off) شلیک می کنند تا مقامهای آنان مشخص شود.

مسابقات اهداف پروازی با تفنگ شکاری :
در این 3 رشته (تراپ ، تراپ دوبل و اسکیت) بشقابهایی صورتی رنگ از پایین رها شده و تیر اندازان باید بشقابها را بزنند. (هر بشقاب 1 امتیاز) در تراپ بشقابها بصورت تکی و در تراپ دوبل بصورت جفتی هستند. رشته اسکیت هم ترکیبی از هر دو رشته است. مسابقات مقدماتی در 3 دور (5 دور در تراپ و اسکیت مردان) برگزار شده و در هر دور 25 بشقاب هدف گیری می شود. (در تراپ دوبل 25 ضربدر 2)
همواره 6 نفر برتر به فینال می رسند و در فینال یک دور دیگر تیر اندازی می کنند و در مجموع نفرات برتر مشخص می شوند. در صورت تساوی امتیازات (هم در دور مقدماتی و هم در فینال) مرحله Shoot off اجرا می شود. (مانند ضربات پنالتی فوتبال) کسب مدال در اهداف پروازی بسیار دشوار است ، برای مثال آلکسی آلیپوف از روسیه در المپیک آتن در رشته تراپ مردان از 150 بشقاب هدف گیری شده ، تنها یکبار خطا کرد !!!!

کشورهای چین ، روسیه ، امریکا ، آلمان و ایتالیا تیمهای مطرح تیر اندازی هستند. البته در بخش تفنگ شکاری که مسابقات مفرحتر و پرطرفدارتر است ، کشورهای عربی بسیار قدرتمند هستند.

منبع، مصطفی فتاحی، هیت تیراندازی یزد

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان