اطلاعیه : به تالار گفتگو انجمن بنچ رست و فیلدتارگت ایران IRBFA خوش آمدید ، در صورت بروز مشکل در ثبت نام لطفا مشکل رو در تالار میهمانان اعلام فرمایید تا در اسرع وقت رسیدگی شود ،

گروه تلگرام انجمن به آدرس زیر فعال میباشد https://t.me/joinchat/AAAAAEGwJN61nqzw34Trbw ادرس کانال تلگرامی انجمن Telegram.me/irbfa آدرسهای فوق را در مرورگر خود کپی و وارد کانال و یا گروه تلگرامی انجمن شوید

توجه :................... برای استفاده از مطالب و مطالعه موضوعات باید در سایت عضو شوید .......... برای عضویت لطفا وارد بخش ثبت نام شوید،........... مراحل ثبت نام ساده و کوتاه میباشند. .............. از آنجا که قوانین این انجمن بادیگر انجمنها متفاوت میباشد٫ لطفا قبل از هرگونه فعالیت در انجمن قوانین را به دقت مطالعه فرمایید. هرگونه فعالیت در انجمن به معنای مطالعه قوانین و پذیرش آن میباشد


امتیاز موضوع:
  • 37 رأی - میانگین امتیازات: 3.05
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اثر عوامل جوی در تیراندازی
#1
در تیراندازی دقیق عوامل جوی مانند فشار ،رطوبت ،دما و .....بسیار میتونن موثر باشند تا جایی که تفاوت در زدن و نزدن هدف رو رقم میزنند واز اونجایی که این مطلب از مهمترین مباحث در تیراندازی هست در این تاپیک به این موارد میپردازیم.

به طور کلی تمام عوامل جوی که در تیراندازی موثرند ، و اثر خودشون رو در تغییر در چگالی هوا ایجاد میکنن مثلا دما ،افزایش اون باعث کاهش چگالی هواومیشه و مقاومت در برابر پرتابه کاهش پیدا میکنه و کاهش اون باعث تراکم هوا و افرایش مقاومت هوا میشه و افت تیر افزایش پیدا میکنه 

در کل تمام عوامل جوی به جز باد که انحراف از مسیر رو ایجاد میکنه بقیه عوامل جوی ، با ایجاد مقاومت ویا کم کردن مقاومت هوا باعث افت تیر ویا سر کردن تیر میشود.
 در پست های بعدی این عوامل رو با دقت و تحلیل مو شکافانه بررسی خواهیم کرد.
اثر ارتفاع از سطح دریا در افت و خیز تیر

همانطور که میدانید در تیراندازی ،ارتفاع از سطح دریا بسیار مهمه و اگر این اختلاف ارتفاع از 1000 مت و 1500 متر تجاوز کنه اونوقت اختلاف بسیار محسوسی در افت تیر خواهیم داشت و در نظر نگرفتن اون باعث خطا رفتن تیر میشود .

این مورد هم مانند تمام موارد مسائل جوی برمیگرده به میزان مقاومت هوا که در سطح دریا ،فشار ماکزیمم است و با الطبع تراکم موکولی هوا هم زیاد است و همین چگالی بالا باعث افت تیر بیشتر از هوای کم فشار است بنابر این اگر دوربین خود را در کنار دریا صفر کرده اید و در ارتفاعات دیدید که تیرهاتون سر میکنه این اتفاق کاملا طبیعیه و باید دوباره در همون مکان دوربین خودتون رو صفر کنید که البته اگر میزان ااختلاف افت تیر رو در دومکان مورد نظر دارید، اون رو در نظر بگیرید وبا اصلاح اون اقدام به شلیک نمایید.

البته عوامل جوی میتونن با هم ترکیب بشن و اثر همدیگر رو خنثی کنن و یا اثر اونها با هم جمع بشه و اختلاف شدت پیداکنه که تیرانداز با اشراف به این مسائل باید تصمیم درست رو در جهت اصلاح تیر انجام بده مثال:
یک روز گرم در کنار دریا میتونه با یک روز سرد در ارتفاع به لحاظ افت تیر برابر باشند که در این خالت گرما،پرفشاری رو در کنار دریا تعدیل میکنه و سرما در ارتفاع اثر کم فشاری رو کم میکنه و این دو وضعیت ، تا حد انطباق میتونن به هم نزدیک بشن و البته بدیهیه که بیشترین اختلاف در ترکیب فشار و دما ، در حالت یک روز سرد در کنار دریا در مقایسه با یک روز گرم در ارتفاع خواهد بود که اختلاف این دو حالت بسیار محسوس و ملموس است. که با در نظر گرفتن چگالی هوا در این حالت های مختلف، درک و پیش بینی شرایط اسان خواهد بود.

ادامه دارد......
در این پست اثر باد رو در ایجاد خطا در تیر اندازی بررسی میکنیم

باد در واقع فاکتوری از عوامل جوی است که مانند مقاومت هوا باعث انحراف پرتابه از مسیر میشه و میزان انحراف از مسیر پرتابه توسط باد به 2 عامل زیر بستگی داره 
1  سرعت باد
2 زاویه وزش باد 

خوب بدیهیه که هر چقدر سرعت باد بیشتر باشه انحراف ازمسیر هم بیشتره و اثر زاویه وزش باد در زمانی ماکزیمم است که این زاویه نسبت به مسیر پرتابه 90 درجه باشه در زاویه 45 درجه اثر باد نصف میشه و همینطور در زاویه 30 درجه 1/3 و در زاویه 60 درجه این اثر 2/3 حالت 90 درجه خواهد بود و بقیه نسبتها هم به راحتی بدست میاد مثلا اثر 1/4 باد بر روی پرتابه در زاویه 22.5 درجه اتفاق میافته.

حال یک سوال رو مطرح میکنم ببینم کسی میتونه پاسخ بده و اگر کسی این سوال رو پاسخ بده و استدلال اون رو هم به درستی ارائه کنه معلومه که درک بسیار درستی از اثر وزش باد بر روی پرتابه داره.

باد با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت در سطح دریا میوزد و با همین سرعت نیز در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا میورزد  در این شرایط انحراف پرتابه از مسیر، در کدام حالت بیشتر است  در سطح دریا ویا ارتفاع 2000 متری ؟؟؟!!!
ناگفته نماند که در هر دو حالت زاویه وزش باد دقیقا 90 درجه میباشد و تیراندازی برای دو هدف در برد کاملا برابر انجام شده است.
به عبارت دیگر شرایط هر دو شلیک از هر نظر باهم برابر است به جز ارتفاع از سطح دریا.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#2
در سطح دریا انحراف بیشتری داریم
الباقی به عهده باقی دوستان

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#3
(۱۳۹۵/۰۱/۲۶، ۱۰:۱۶ ب.ظ)naserkhamseh نوشته است: در سطح دریا انحراف بیشتری داریم
الباقی به عهده باقی دوستان

دوستان لطف کنن پاسخ سوال رو با ذکر دلیل ،وبا تحلیل ارائه کنن.

با تشکر از تمامی عزیزان......

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ
#4
خوب دوستان تا این لحظه پاسخ سوال مربوط به تفاوت انحراف تیر در مسیر باد باسرعت 40 کیلومتری در سطح دریا و ارتفاع 200 متری رو ندادند که توقع داشتم دوستان با تحقیق در این مورد پاسخ درست رو ارائه میکردن که متاسفانه کسی همت به خرج نداد و پاسخ درست رو ارائه نکرد لذا پاسخ این سوال رو خودم میگم ولی از دوستانی که در سایت میان و مطالب رو میخونن خواهشمندم که فعالیت بیشتری داشته باشند و اهتمام بیشتری به خرج دهند که از قدیم گفته اند
""" مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق اورد"""
و اما پاسخ سوال:
حتما این سوال هوش رو شنیدید که میپرسند یک کیلو اهن سنگینتر است یا یک کیلو پنبه که بدیهی است هر دو هم وزن هستند و نباید گول سبکی پنبه و سنگینی اهن رو خورد.
در مورد خاص سوال و مسئله خودمون هم دقیقا این مطلب صدق میکنه چون سرعت باد در هر دو حالت یکسانه ، انحراف از مسیر هم  در هر دو وضعیت برابرند و فرقی با هم ندارن شاید بپرسید که تکلیف رقیقتر بودن هوا در ارتفاع 2000 متری چی میشه که باید عرض کنم در هوای رقیقتر برای اینکه سرعت باد به 40 کیلومتر بر ساعت برسه به نیروی بیشتری نیاز داره تا سطح دریا که هوا غلیظ و سنگینتره و در واقع در ارتفاع نیروی بیشتر باد رقت هوا رو جبران میکنه و اثر باد در هر دو حالت یکسان میشه .
 البته تفاوت بسیار اندکی بین این دو وضعت هست که به قدری این تفاوت کمه که قابل صرف نظر کردن است و اون ما بالتفاوت زمان پرواز گلوله در سرعت های برابر میباشد که در ارتفاع این زمان پرواز کمتر از سطح دریا است لذا انحراف در سطح دریا اندکی بیشتر از ارتفاع 2000 متری از سطح دریا میباشد ولی همانطور که عرض کردم این مقدار به قدری کمه که در محاسبات ما جایگاه چندانی نداره.

که البته با بالا رفتن کالیبر سلاح و طولانی شدن زمان پرواز در لانگ رنج این تفاوت نمود بیشتری پیدا میکنه تا جایی که باید در محاسبات در نظر گرفته بشه ولی در مورد بادی و گلوله زنهای معمول تاثیری که بخواد ایجاد خطای قابل توجه داشته باشیم ،نداره.

توجه:

- نقل مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان